Gå til innhold

skal jeg tilby henne notatene mine gratis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

en funksjonshemmet jente som går på et studium jeg har gått på, søker etter noen sekretærer til å ta notater for henne under eksamen (lønnet arbeid)

jeg har alltid dataskrevene forelesningsnotater, og har en hel haug på pc'en. og jeg gir det gjerne bort til henne og andre hvis det kunne være til noe hjelp.

Så til spørsmålet som sikkert høres litt rart ut. Jeg lurer på om det går på stoltheten hennes løs om jeg tilbyr henne alle notatene gratis? Hvis hun bare kopierer notatene over på en diskett så går jo ikke det på utskriftkvota mi. Hvis jeg måtte printe ut så hadde jeg tatt en sum for det

Har ofte opplevd blant funksjonshemmede at det er veldig vanskelig å være i den situasjonen å bare ta i mot og ikke kunne gi noe tilbake. Så hvis hun ikke har funnet noen til å arbeide for henne og hun ønsker forelesningsnotater, skal jeg si en sum? Eller tror dere hun synes det er helt greit at det er gratis?

rart spørsmål kanskje, men håper dere skjønner hva jeg tenker på

Skrevet

Jeg synes du kan tilby henne det gratis og hvis hun synes at hun ikke kan ta i mot det uten å betale deg så kan dere vel diskutere dere fram til en pris.

Skrevet

Det er vel bare å spørre det om hun vil ha dine notater. Tror ikke hun reagerer noe annerledes enn funksjonsfriske hadde gjort på samme forespørsel.

Skrevet

Det er vel bare å spørre det om hun vil ha dine notater. Tror ikke hun reagerer noe annerledes enn funksjonsfriske hadde gjort på samme forespørsel.

har opplevd funksjonshemmede som ikke har villet ta noe sånt imot gratis når de har ønsket slik hjelp. At det nærmest er en fornærmelse at noen gir dem noe gratis.

Muligens er det slik at de ikke orker sånne folk som skal synes synd på en

Denne jenta er blind, og da er det kanskje vanskelig å beholde noen form for stolthet

Gjest kroppogsjel
Skrevet

kan du ikke tilby henne dette på samme måte som du ville ha tilbudt en hver annen notatene da?

Bare si at du har gode notater, og hvis hun kjøper en minnepinne eller disketter så kan du kopiere de over for henne. Må vel være greit nok det vel?

Skrevet

har opplevd funksjonshemmede som ikke har villet ta noe sånt imot gratis når de har ønsket slik hjelp. At det nærmest er en fornærmelse at noen gir dem noe gratis.

Denne jenta er blind, og da er det kanskje vanskelig å beholde noen form for stolthet

Det hadde kanskje vært enklere om dere kjenner hverandre og/eller om dere fx kan tenkes å samarbeide litt om faget. Sånn at det ikke blir at hun bare tar imot, men også bidrar litt selv?

Skrevet

Det hadde kanskje vært enklere om dere kjenner hverandre og/eller om dere fx kan tenkes å samarbeide litt om faget. Sånn at det ikke blir at hun bare tar imot, men også bidrar litt selv?

har tenkt litt på det også. Godt mulig at jeg må ta opp igjen en eksamen for å komme inn på det studiet jeg ønsket. Mulig jeg kan "bruke" henne på et vis også...

Skrevet

har tenkt litt på det også. Godt mulig at jeg må ta opp igjen en eksamen for å komme inn på det studiet jeg ønsket. Mulig jeg kan "bruke" henne på et vis også...

Ja, litt sånn "den ene tjenesten er den andre verdt".

Gjest solemaniya
Skrevet

Jeg forstår deg og råder deg til å nevne en meget beskjeden sum.

Skrevet

dette er nok noe hun har søkt om på forhånd og får dekket av trygdekontoret, så det er nok ikke noe problem for henne.

Skrevet

Hvis du gir det til noen fordi du synes synd på dem så er det jo feil utgangspunkt og da vil jo de fleste bli forbannet. Du må jo gjøre det på samme måte som du ville med noen andre.

Funksjonshemmede er ikke annerledes enn andre altså.

Skrevet

Jeg hadde en periode oppdrag for ei som ikke kunne skrive selv (kronisk senebtennelse i armene) og hun fikk dekket utgiftene fra trygdekontoret, men dette er ca. 10 år siden så det kan godt være annerledes nå.

Skrevet

Jeg hadde blitt kjempeglad om noen tilbød seg å gi meg notater gratis!

Når jeg studerte hadde jeg problemer med å skrive notater. Det kan som kjent være problematisk å se på døvetolken samtidig som man skriver ;-)

Den gangen hadde jeg en ordning med å få kopiere en medstudents notater (hun tilbød seg dette frivillig).

Det er jo bare å spørre. Kan ikke skjønne at studenten kan føle seg støtt av det. Da er det i så fall hennes problem..

Skrevet

Jeg hadde blitt kjempeglad om noen tilbød seg å gi meg notater gratis!

Når jeg studerte hadde jeg problemer med å skrive notater. Det kan som kjent være problematisk å se på døvetolken samtidig som man skriver ;-)

Den gangen hadde jeg en ordning med å få kopiere en medstudents notater (hun tilbød seg dette frivillig).

Det er jo bare å spørre. Kan ikke skjønne at studenten kan føle seg støtt av det. Da er det i så fall hennes problem..

jeg spurte en døv student om det en gang, når jeg studerte sammen med henne. Da fikk jeg et litt surt svar "jeg kan fint skrive selv". Men veninna hennes tok det gjerne imot.

Så etter det har jeg vært litt forsiktig med å tilby folk det.

Skrevet

jeg spurte en døv student om det en gang, når jeg studerte sammen med henne. Da fikk jeg et litt surt svar "jeg kan fint skrive selv". Men veninna hennes tok det gjerne imot.

Så etter det har jeg vært litt forsiktig med å tilby folk det.

Okei, noen er bare sære, så da er det lite håp..., Uansett synes jeg du gjør det riktige hvis du spør :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...