Gå til innhold

kan jeg be om sykemelding, doktor?

Anbefalte innlegg

Gjest trampoline

Hei!

jeg har nå i snart 4 uker slitt med noe jeg i førsten trodde var en vanlig influensa, men som viste seg å være lungebetennelse, jeg fikk først noen medisiner som heter Doxysol, men disse virket ikke (var fortsatt like tett),

nå går jeg på en ny kur "Ery-Max", vet ikke helt om disse fungerer ennå, for jeg har kun brukt disse i tre

dager , men jeg føler meg skikkelig sliten, og trett hele

tiden, svetter og er skikkelig tungpustet, det surkler og piper i brystet hele dagen, og jeg hoster konstant hele dagen,

føler rett og slett at jeg holder på å besvime av all hosten,

har vurdert å be legen min om å få en sykemelding, men

er redd for å bli oppfattet som veldig sytete.., kan jeg få sykemelding på dette grunnlaget?

Taknemlig for raskt svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/1968-kan-jeg-be-om-sykemelding-doktor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til Trampoline vedr. Sykmelding.

Jeg synes absolutt det høres ut som om du hadde hatt godt av noen dager i sengen. feber skal være nede innen 3 døgn etter oppstart av antibiotika. Noen får an astmaliknende plage forbigående etter luftveis-infeksjoner, det kan da hjelpe med sprayer som åpner opp luftveiene.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Spesialist i allmenmedisin og Idrettslege.

• 1 måned senere...

Hei!

Ja, asså, det er bare å be om sykmelding. Merkelig at legen ikke har gitt deg det. Lungebetennelse er en sykdom som kvalifiserer til minst en måneds sykmelding. Folketrygden dekkes dels av den skatten du selv betaler, så hvorfor ikke be om sykmelding?

Gjest Lege Nina Lindstad

Hei!

Ja, asså, det er bare å be om sykmelding. Merkelig at legen ikke har gitt deg det. Lungebetennelse er en sykdom som kvalifiserer til minst en måneds sykmelding. Folketrygden dekkes dels av den skatten du selv betaler, så hvorfor ikke be om sykmelding?

Til ricken vedr. sykmelding. De fleste med symelding trenger sykmelding, for de fleste er 7-10 dager nok, Alvorlighetsgraden er svært forskjellig; noen er helt friske etter 2 dager på antibiotika, og har en lett jobb. Andre er mer alvorlig syke og slitne, og har kanskje en tung fysisk jobb. Varigheten av sykmeldingen må legen bestemme sammen med pasienten i hvert enkelt tilfelle.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist allmennmedisin og idrettslege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...