Gå til innhold

Miljøterapaut? hva er det?

Anbefalte innlegg

Gjest marthe02
Skrevet

Hvilke utdanninger gir tittelen miljøterapaut? Er adjukter (lærere) det? Hva med spesialpedagoger da?

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

10

• Gemini

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

For å være miljøterapeut må du ha en eller annen høyskoleutdannelse.

Gjest marthe02
Skrevet

For å være miljøterapeut må du ha en eller annen høyskoleutdannelse.

Det var det jeg også mente.. jeg er lærer med spesialpedagogikk... jeg kan vel gå inn som miljøterapaut i boligere med funksjonshemmede da? Vet du noen plass jeg kan finne dette svart på hvitt?

Gjest solemaniya
Skrevet

Det var det jeg også mente.. jeg er lærer med spesialpedagogikk... jeg kan vel gå inn som miljøterapaut i boligere med funksjonshemmede da? Vet du noen plass jeg kan finne dette svart på hvitt?

Miljøterapeut er de som har relevant høyskoleutdanning og lærerutdanning er en av dem. Ja du kan jobbe som miljøterapeut i boliger for funksjonshemmede. Tilleggsutdannelse i spes.ped eller annet gir ikke noe ekstra, men vil jo alltid være en fordel.

Skrevet

Dersom du er utdannet lærer, så burde du kanskje skrevet selve ordet riktig. Det heter ikke terapaut, som du flere ganger har skrevet.

Skrevet

Jeg tror særlig vernepleiere har en mest mulig relevant utdannelse, i alle fall om det er psykisk utviklingshemmede i denne boligen.

Gjest solemaniya
Skrevet

Jeg tror særlig vernepleiere har en mest mulig relevant utdannelse, i alle fall om det er psykisk utviklingshemmede i denne boligen.

Ja og det er de som blir ansatt som fagkonsulenter, men det er viktig med variasjon i miljøet og det er ikke slik at det er ansatt vernepleiere i alle slike terapeutstillinger. De begynner som fagkonsulenter rett etter utdannelsen og blir siden ofte ledere for boligene. Lærere har god bakgrunn med sin pedagogikk, og det har også sykepleiere med sin medisinske bakgrunn. Barnevernspedagoger, fysioterapeuter og sosionomer er ofte innom der også.

I slike boliger trenges det ofte ekstravakter siden det må være full bemanning til enhver tid. Det er mange med de ovennevnte yrkene som har slike ekstrajobber.

Skrevet

Dersom du er utdannet lærer, så burde du kanskje skrevet selve ordet riktig. Det heter ikke terapaut, som du flere ganger har skrevet.

Hvorfor "hakke og pirke!" på folk på den måten? Skjerp deg!

Skrevet

Hvorfor "hakke og pirke!" på folk på den måten? Skjerp deg!

Fordi jeg går ut i fra at lærere faktisk skal kunne rettskriving. Noe annet er rart, syns jeg.

Skrevet

Ja og det er de som blir ansatt som fagkonsulenter, men det er viktig med variasjon i miljøet og det er ikke slik at det er ansatt vernepleiere i alle slike terapeutstillinger. De begynner som fagkonsulenter rett etter utdannelsen og blir siden ofte ledere for boligene. Lærere har god bakgrunn med sin pedagogikk, og det har også sykepleiere med sin medisinske bakgrunn. Barnevernspedagoger, fysioterapeuter og sosionomer er ofte innom der også.

I slike boliger trenges det ofte ekstravakter siden det må være full bemanning til enhver tid. Det er mange med de ovennevnte yrkene som har slike ekstrajobber.

Jada, det er mange som har annen utdanning i slike jobber. Jeg skrev bare hva som jeg tror er den mest relevante bakgrunnen. Det er også mange helt uten relevant fagbakgrunn i slike yrker.

Jeg tror imidlertid ikke at en pedagog-bakgrunn nødvendigvis er det rette i en bolig. Litt avhengig av beboernes behov, men en bolig skal ikke være et sted med opplæring 24/7, men et sted man slapper av, kanskje imotsetning til dagsenter/skole/vernet arbeidsplass på dagtid. Og ja, jeg har en del kjennskap til slike boliger.

Gjest marthe02
Skrevet

takk for svar. finner jeg dette skriftlig noe sted?

Gjest marthe02
Skrevet

jo da cecily det gjør det :-)

Gjest marthe02
Skrevet

jeg vet vernepleiere har mest relevant utdanning. Men trodde lærere også hadde det, i en mindre grad da...

Skrevet

Forresten så tror jeg man bruker miljøterapeut om en som har relevant utdanning (uten at jeg kjenner kravene til dette i detalj), mens man bruker miljøarbeider om en som ikke har like bra faglig bakgrunn.

Gjest marthe02
Skrevet

Forresten så tror jeg man bruker miljøterapeut om en som har relevant utdanning (uten at jeg kjenner kravene til dette i detalj), mens man bruker miljøarbeider om en som ikke har like bra faglig bakgrunn.

det var det jeg mente.men det må være def av miljøterapaut et sted

Skrevet

jo da cecily det gjør det :-)

Nå søkte jeg på stavingen 'terapaut', ingen treff. Terapeut derimot, det fikk treff.

Hvor er dokumentasjonen din?

Skrevet

Miljøterapeuter har treårig helse-og sosialutdanning på høgskolenivå.

Miljøarbeidere er på vgs-nivå.

Ufaglærte er assistenter.

Gjest solemaniya
Skrevet

Jada, det er mange som har annen utdanning i slike jobber. Jeg skrev bare hva som jeg tror er den mest relevante bakgrunnen. Det er også mange helt uten relevant fagbakgrunn i slike yrker.

Jeg tror imidlertid ikke at en pedagog-bakgrunn nødvendigvis er det rette i en bolig. Litt avhengig av beboernes behov, men en bolig skal ikke være et sted med opplæring 24/7, men et sted man slapper av, kanskje imotsetning til dagsenter/skole/vernet arbeidsplass på dagtid. Og ja, jeg har en del kjennskap til slike boliger.

Det har jeg også siden jeg jobber i en slik.

Gjest solemaniya
Skrevet

Nå søkte jeg på stavingen 'terapaut', ingen treff. Terapeut derimot, det fikk treff.

Hvor er dokumentasjonen din?

Hva er du ute etter?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...