Gå til innhold

Egne fødselspapirer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har man rett til å se papirene fra sin egen fødsel?

Dette gjelder en som vil se dem når han nå er 28 år gammel.

Årsaken er at han nå har fått en diagnose som kan stamme fra fødsel, og moren sier han ikke får se papirene. (det trenger han ikke) Har han rett på å få se dem?

Skrevet

Han kan jo henvende seg direkte til sykehuset der han er født og spørre der? Jeg er faktisk ikke sikker.

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Han kan jo henvende seg direkte til sykehuset der han er født og spørre der? Jeg er faktisk ikke sikker.

hans fødejournal ligger i mors journal. så det kommer han nok ikke så langt med.

Skrevet

hans fødejournal ligger i mors journal. så det kommer han nok ikke så langt med.

Det var det jeg var litt usikker på, men moralsk sett angår jo journalen om hans egen fødsel i høyeste grad ham selv så han burde jo få tilgang til den.

Hvis min mor hadde nektet meg å se min egen fødselsjournal så hadde jeg blitt meget mistenksom. Adoptert uten å ha fått vite det kanskje?

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Det var det jeg var litt usikker på, men moralsk sett angår jo journalen om hans egen fødsel i høyeste grad ham selv så han burde jo få tilgang til den.

Hvis min mor hadde nektet meg å se min egen fødselsjournal så hadde jeg blitt meget mistenksom. Adoptert uten å ha fått vite det kanskje?

Jeg personlig hadde syns det var veldig snodig om mamma ikke ville fortalt meg alt om min/sin fødsel. Men alle er jo forskjellig...

Skrevet

Dersom det skjedde komplikasjoner under fødselen og han fikk behandling eller ble utredet på sykehuset som nyfødt, har han helt sikkert en egen journal som nok henviser til evt komplikasjoner.

Skrevet

Dersom det skjedde komplikasjoner under fødselen og han fikk behandling eller ble utredet på sykehuset som nyfødt, har han helt sikkert en egen journal som nok henviser til evt komplikasjoner.

problemrt er at han ble hjerneskadet under fødeslen, og moren nekter han innsyn i papirene.. men det er funnet papirer i ettertid om at moren og faren har mottatt erstatning for dette etter han var født.. uten at han selv noen gang har blitt informert om dette. Han har i dag diagnose asperger som foreldrene har mottatt erstatning på mellom 800.000 og en million kroner fra pasientskadeerstatningsforb. problemet er at han selv aldri har fått hverken behandling eller oppfølging på grunnlag av dette. Men med min hjelp fikk diagnosen i en alder av 27 år...

Skrevet

Jeg personlig hadde syns det var veldig snodig om mamma ikke ville fortalt meg alt om min/sin fødsel. Men alle er jo forskjellig...

årsaken til at hun ikke vil vise det er ikek at han er adoptert, men at han da fikk en hjerneskade... som hun selv har fått nesten en million i erstatning for, uten å gjøre noe som helst for å hjelpe han i livet med...

Skrevet

problemrt er at han ble hjerneskadet under fødeslen, og moren nekter han innsyn i papirene.. men det er funnet papirer i ettertid om at moren og faren har mottatt erstatning for dette etter han var født.. uten at han selv noen gang har blitt informert om dette. Han har i dag diagnose asperger som foreldrene har mottatt erstatning på mellom 800.000 og en million kroner fra pasientskadeerstatningsforb. problemet er at han selv aldri har fått hverken behandling eller oppfølging på grunnlag av dette. Men med min hjelp fikk diagnosen i en alder av 27 år...

Uff, det høres leit ut. Jeg synes han burde ha rett til å få innsyn i journalen fra fødselen, men jeg vet ikke noe om det.

Husker jeg ønsket å ta kopi av journalen fra mine fødsler, men det fikk jeg ikke. Jeg fikk aller nådigst lov til å lese dem mens en jordmor satt i rommet og passset på. Det var jo sikkert for at jeg ikke skulle fjerne noe, men jeg synes det var rart at jeg ikke kunne få kopi!

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Uff, det høres leit ut. Jeg synes han burde ha rett til å få innsyn i journalen fra fødselen, men jeg vet ikke noe om det.

Husker jeg ønsket å ta kopi av journalen fra mine fødsler, men det fikk jeg ikke. Jeg fikk aller nådigst lov til å lese dem mens en jordmor satt i rommet og passset på. Det var jo sikkert for at jeg ikke skulle fjerne noe, men jeg synes det var rart at jeg ikke kunne få kopi!

Kopi av egen journal har du krav på. Det er bare å sende en skriftlig anmodning til ditt sykehus' journalarkiv. Koster gjerne litt. Tror det er 75 eller 100 kr.

Og grunnen ellers til at det sitter et annet menneske sammen med deg skal være for å kunne rettlede og forklare hvis det dukker opp ord/ vendinger som kan være vanskelig å forstå og som kan gjøre deg usikker. Det er ikke noe krav, eller noe du _må_ rette deg etter egentlig, men de fleste sykehus anbefaler det, og ønsker at de ansatte skal gjøre da de har opplevd av pasienter reagerer på ting som er skrevet som kunne vært forklart hvis man hadde gjennomgått den sammen med en fagperson.

Skrevet

årsaken til at hun ikke vil vise det er ikek at han er adoptert, men at han da fikk en hjerneskade... som hun selv har fått nesten en million i erstatning for, uten å gjøre noe som helst for å hjelpe han i livet med...

Ikke så rart at han vil se den da nei? Må jo nesten være en politisak det der, dersom hun har "stjålet" penger som skulle ha gått direkte til ham!

Skrevet

Ikke så rart at han vil se den da nei? Må jo nesten være en politisak det der, dersom hun har "stjålet" penger som skulle ha gått direkte til ham!

De skulle i hvertfall gått til ham i form av behandling og hjelp opp gjennom årene, i stedet prøver hun å skjule for han at han er syk i det hele tatt... Han kunne hatt et mye bedre liv i dag om hun hadde gitt han det han hadde krav på...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...