Gjest skrævadottir Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Du skal skru til en forkrommet messingmutter på en fin armatur. Skru en fastrustet stang ut av et gjenget hull og kaste det på dynga. Skru et fint forkrommet messingrør inn i et gjenget hull. Skal du bruke skiftenøkkel, rørtang eller vannpumpetang i de enkelte tilfeller? Alle tengene har en bevegelig kjeft, skal kjeften være over eller under når du skrur til? Du skal sage over mange rør effektivt. Skal baufilbladet være grovt eller fint? Skal du bikke forover eller bakover når du sager? Du skal bore mange hull med et "hi-speed" - bor, effektivt, i aluminium, stål og syrefast stål. Du har følgende kjølemidler : såpe, vann, olje og rødsprit. Hvilket kjølemiddel/blanding skal du velge til de ulike materialer? Hva er en sneppert, og hva er en magnetsneppert?? Sitter en magnet på rustfritt stål? Og syrefast stål? Galvanisert stål? Messing? Kan du tinnlodde zamak? Rustfritt stål? Messing? Kobber? Sølv? Hva er en sikle (sikling) og hva brukes den til? Hva er en pennhammer og hva brukes den til? Hva finnes inni loddetinntråd? (Når det finnes noe inni) Hvilke skruer bruker vi en skrutrekker av type PH2 til? OG PZ2? Hvilken nasjonalitet er normalt Bahco? Og Stanley? Og B&D? Hvor mange sider/kanter har en unbrakoskrue og -nøkkel? Hva er et annet ord for skrueekstraktor? Hvilken maskintype bruker vi for å bore et 10 mm hull i hard betong? Hvilken maskintype bruker vi for å dreie metall? Hva er en bunntapp, og hva brukes den til? Kan man mure med gips? Kan man mure med bare sement? Hvor lang tid bruker vanlig Portlandsement for å herde? Når vi skal støpe i veldig kaldt vær, hva bruker vi da? Hvem/hva er Heidi? Hvem/hva er Gardena? Hva er subbus? Hva gjør du under for at ikke gress skal gro opp av jorda gjennom terrasseplankene? Hvordan fjerner du løvetann for alltid? Hva/hvem er Flexit? Hva lager de på Fjellhamar? Hva slags øks kløyver du ved med, og med hvilken feller du et tre? Hva er et spett? Hva er en krafse? Er tenna på en jernrive fleksible? Hva er forskjellene på en skuffe og en spade? Bruker du olje i bensinen på en gressklipper med totaktsmotor? Hva skjer for noe galt når du snur en firetakts motorklipper på hodet? Er en Honda 2 eller 4-takts? Og en B&S? Hva er et aggregat? Hvor høyt kan en pumpe løfte vann? Og hvor høyt kan den skyve vann? Hva er spesielt med en sugeslange? Hvorfor må vi tømme vannlåsen i et ubebodd hus? Hvorfor må vi tømme vannrøret til utekrana? Hvorfor må det ikke bli for kaldt i kjelleren vinterstid? Hvorfor må vi ha lufting i krypekjelleren? Hvorfor har vi takrenner? Skal vi male under kitten på vinduer? Hvorfor er kitt så bra? Hva består kitt av? Hva er en himling? Hva er en stender? Hvordan lager man grunning til første strøk? Hvordan virker en tapetløsemaskin? Hva bruker man en plansliper til? Er det lurt å kutte alle tapetlengdene like lange før du tapetsererer? Hva bruker du for å få båndslipepapir til å holde lengst mulig? Tre ting. Alle svar skal begrunnes om mulig. Kom igjen nå damer!!!! 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Ingen kommer til å gidde å kommentere alle de punktene der. Men stort sett klarer jeg å file over det som trengs, skru i de skruer som trengs og fikes det meste i leiligheten min. Om jeg skulle bruke feil skrutrekker eller tang driter jeg i så lenge resultatet blir bra. ) 0 Siter
Gjest skrævadottir Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Ingen kommer til å gidde å kommentere alle de punktene der. Men stort sett klarer jeg å file over det som trengs, skru i de skruer som trengs og fikes det meste i leiligheten min. Om jeg skulle bruke feil skrutrekker eller tang driter jeg i så lenge resultatet blir bra. ) OK, men om du tar feil av PZ2 og PH2, så får både du, trekkeren og skruen problemer, dessverre. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Som Lillemus sier, dette ble litt voldsomt. Jeg har ikke så mye peiling, men driver og lærer. Spør når jeg er usikker på noe, slik at det blir rett den gangen og neste gang. 0 Siter
Gjest skrævadottir Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Som Lillemus sier, dette ble litt voldsomt. Jeg har ikke så mye peiling, men driver og lærer. Spør når jeg er usikker på noe, slik at det blir rett den gangen og neste gang. Javel, men snur du en dyr 4-takts motorklipper på hodet en stund, f eks renser bort gress, snur den rett igjen og starter, så kommer det til å skje noe fryktelig dumt. 0 Siter
Gjest kroppogsjel Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Nei. Kan du? Kan så det holder. Resten har jeg vaktmester til! 0 Siter
ikke fast nick Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Hvor mange sider/kanter har en unbrakoskrue og -nøkkel? 5, mener jeg å huske. Hvem/hva er Gardena? Merke for diverse hageutstyr. Hva er subbus? Steinmasse som er grovere enn singel. Hva gjør du under for at ikke gress skal gro opp av jorda gjennom terrasseplankene? Legger filt. Hvordan fjerner du løvetann for alltid? Bruker løvetannfjerner. Er tenna på en jernrive fleksible? Nei, med mindre jeg har bøyd dem. Hva er forskjellene på en skuffe og en spade? En spade graver man med og en skuffe syver man med. Hvorfor må vi tømme vannlåsen i et ubebodd hus? Aner ikke, men går ut ifra at det er for å hindre skader og fuktdannelse. Hvorfor må vi tømme vannrøret til utekrana? For at ikke vannet inni skal fryse og ødelegge kran og rør om vinteren. Frossent vann utvider seg og da kan røret sprekke. Hvorfor må det ikke bli for kaldt i kjelleren vinterstid? Samme som over. 0 Siter
Gjest LucySky Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 OK, men om du tar feil av PZ2 og PH2, så får både du, trekkeren og skruen problemer, dessverre. Nå måru lukke igjen knærne, Skrævadottir! Sånt kan ikke mannen min så mye av heller. Men broren min kan! Han har et yrke som gjør det. Så vi ringer han. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Javel, men snur du en dyr 4-takts motorklipper på hodet en stund, f eks renser bort gress, snur den rett igjen og starter, så kommer det til å skje noe fryktelig dumt. Men jeg sier jo at jeg ikke gjør slikt uten og spørre noen som kan! 0 Siter
Gjest skrævadottir Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Nå måru lukke igjen knærne, Skrævadottir! Sånt kan ikke mannen min så mye av heller. Men broren min kan! Han har et yrke som gjør det. Så vi ringer han. Hvor mange ringer til denne altmuligmannen? Halve bygda? 0 Siter
Gjest frekk i kjeften Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Går det an å være imponert og likegyldig samtidig? Tror nemlig jeg er det nå. 0 Siter
Gjest LucySky Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Hvor mange ringer til denne altmuligmannen? Halve bygda? Neida, men halve slekta. Han er alltid hos en eller annen av oss, så sitter han der på huk eller står på en stige, og da får vi snakket om mye rart vi ellers aldri tar opp. Kan du alle disse tingene sjøl, og hvorfor det? Det er uvanlig, sjøl for fikse-det-sjøl-menn. Jeg trøster meg med at jeg er god til andre ting. 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Javel, men snur du en dyr 4-takts motorklipper på hodet en stund, f eks renser bort gress, snur den rett igjen og starter, så kommer det til å skje noe fryktelig dumt. Har ikke hage engang jeg, langt mindre klipper. ) Og om jeg en gang får hus med hage så følger det nok en mann på kjøpet og gressklippinga kan han ta seg av. 0 Siter
MsSophie Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Jeg er komfortabel uviten om både bruken og de fleste begrepene i innlegget ditt. Jeg er kvinne for pokker! 0 Siter
Gjest skrævadottir Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Jeg er komfortabel uviten om både bruken og de fleste begrepene i innlegget ditt. Jeg er kvinne for pokker! Mine små hemmelige antagelser begynner å krystallisere seg til å bli sannhet: Kvinnfolk er kløner. 0 Siter
MsSophie Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Mine små hemmelige antagelser begynner å krystallisere seg til å bli sannhet: Kvinnfolk er kløner. Jo joda - jeg er absolutt klønete når det kommer til ting jeg ikke har interesse av å vite noe om. Ta for eksempel dekkskift..., i flere år prøvde min grumme fader å lære meg denne kunsten, og hver gang sto jeg og nynner på en sang og så helt andre steder enn på dekk, hjulmuttere, hjulvinne, jekk og jekkfeste.... Nei, glad og fornøyd kjører jeg heller bilen til et dekkfirma og lar ekspertisen overta. Samtidig kan jeg sitte i ro og mak, nyte avisa og synet av et par svette, oljete og småmøkkete mannfolk utføre jobben. Om det er verdt 250 spenn? Definitivt. 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Mine små hemmelige antagelser begynner å krystallisere seg til å bli sannhet: Kvinnfolk er kløner. Kan du ikke stille samme spørsmål til mannfolka her inne, men bytte ut med div. mixmastere, foodprocessorer, strykejern og sånt. Man er ikke kløne fordi om man ikke har hovedfag i bruk av riktig verktøy. 0 Siter
Gjest skrævadottir Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Kan du ikke stille samme spørsmål til mannfolka her inne, men bytte ut med div. mixmastere, foodprocessorer, strykejern og sånt. Man er ikke kløne fordi om man ikke har hovedfag i bruk av riktig verktøy. Hvor mange kunne du svare på? Det med kjølemidler kunne ikke bilmekanikere svare på en gang. 0 Siter
Gjest Hildegard B. Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Jo joda - jeg er absolutt klønete når det kommer til ting jeg ikke har interesse av å vite noe om. Ta for eksempel dekkskift..., i flere år prøvde min grumme fader å lære meg denne kunsten, og hver gang sto jeg og nynner på en sang og så helt andre steder enn på dekk, hjulmuttere, hjulvinne, jekk og jekkfeste.... Nei, glad og fornøyd kjører jeg heller bilen til et dekkfirma og lar ekspertisen overta. Samtidig kan jeg sitte i ro og mak, nyte avisa og synet av et par svette, oljete og småmøkkete mannfolk utføre jobben. Om det er verdt 250 spenn? Definitivt. Jeg kunne ikke sakt det bedre selv! :0) 0 Siter
Gyda Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Hvor mange sider/kanter har en unbrakoskrue og -nøkkel? 5, mener jeg å huske. Hvem/hva er Gardena? Merke for diverse hageutstyr. Hva er subbus? Steinmasse som er grovere enn singel. Hva gjør du under for at ikke gress skal gro opp av jorda gjennom terrasseplankene? Legger filt. Hvordan fjerner du løvetann for alltid? Bruker løvetannfjerner. Er tenna på en jernrive fleksible? Nei, med mindre jeg har bøyd dem. Hva er forskjellene på en skuffe og en spade? En spade graver man med og en skuffe syver man med. Hvorfor må vi tømme vannlåsen i et ubebodd hus? Aner ikke, men går ut ifra at det er for å hindre skader og fuktdannelse. Hvorfor må vi tømme vannrøret til utekrana? For at ikke vannet inni skal fryse og ødelegge kran og rør om vinteren. Frossent vann utvider seg og da kan røret sprekke. Hvorfor må det ikke bli for kaldt i kjelleren vinterstid? Samme som over. Vel - jeg må få skryte på meg at visste (og ikke visste) alt dette som "ikke fast nick" skriver - tro det den som vil. Men på ett punkt er jeg uenig: Subbus mener jeg er kompakt grus som man gjerne legger før (under) singel for å unngå at det vokser ugress opp gjennom singelen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.