Gå til innhold

Kan du bruke verktøy og saker i huset? Virkelig bruke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

OM jeg kan alt det du ramser opp??

NEI!

Ikke trenger jeg å kunne det heller, jeg kan det mest elementære, er det noe større på gang har jeg alltid en grei kompis i nærheten, eller min far, eller min bror!

Skrevet

Selvsagt kan jeg ikke det. Til denslags har man da Gisle Snekker. Eventuelt et par gode naboer. :)

Skrevet

*vræææl*

Jeg datt av lasset etter noen få linjer.

Nei, verktøy er ikke min greie ;)

Skrevet

Hvor mange kunne du svare på?

Det med kjølemidler kunne ikke bilmekanikere svare på en gang.

Aner ikke. Skummet gjennom og det aller, aller meste er ting jeg overhode ikke har behov for å kunne heller. :o)

Nå har jeg fått meg kjæreste som tar de tunge jobbene for meg, tidligere har jeg faktisk sjekket opp en sexy handyman for det samme... ;o) Man er da kvinne!

Gjest skrævadottir
Skrevet

*vræææl*

Jeg datt av lasset etter noen få linjer.

Nei, verktøy er ikke min greie ;)

Noen er _ganske_ vanskelige, men halvparten burde en vanlig "huseier" klare.

Gjest skrævadottir
Skrevet

Aner ikke. Skummet gjennom og det aller, aller meste er ting jeg overhode ikke har behov for å kunne heller. :o)

Nå har jeg fått meg kjæreste som tar de tunge jobbene for meg, tidligere har jeg faktisk sjekket opp en sexy handyman for det samme... ;o) Man er da kvinne!

Sjekke opp en snekker når du vil ha pussa opp?

En snekker jeg kjenner har hatt manglet noen stumper med listverk i taket i årevis. Et hull i taket er det også. Og et nedløpsrør mangler, slik at veggen er råtten.

En annen er elektriker og har ledningstumper stikkende ut av vegger i hopetall.

Skomakerns barn går barbeint sier jeg.

Skrevet

Sjekke opp en snekker når du vil ha pussa opp?

En snekker jeg kjenner har hatt manglet noen stumper med listverk i taket i årevis. Et hull i taket er det også. Og et nedløpsrør mangler, slik at veggen er råtten.

En annen er elektriker og har ledningstumper stikkende ut av vegger i hopetall.

Skomakerns barn går barbeint sier jeg.

*hehe* Nei, han var ikke snekker. Men da jeg blafret litt med vippene og ymtet frempå om at jeg var så lei av at badekåpa mi stadig ramlet ned på gulvet så kom han som et lyn og skrudde opp knagger til meg. :o)

Skrevet

Noen er _ganske_ vanskelige, men halvparten burde en vanlig "huseier" klare.

Det er ikke uten grunn at jeg bor i et veldrevet borettslag med vaktmestertjeneste. :o)

Nå gjør ikke vaktmestre ting i leilighetene riktignok, men de tar alt utendørs.

Gjest skrævadottir
Skrevet

Det er ikke uten grunn at jeg bor i et veldrevet borettslag med vaktmestertjeneste. :o)

Nå gjør ikke vaktmestre ting i leilighetene riktignok, men de tar alt utendørs.

Jeg skal aldri ha hus. Jeg hater gress, ugress, jord, stein, strøing, snømåking, maling og alt som følger med. Betong og asfalt for meg.

Første vårtegn er tørr asfalt.

I går lurte noen meg til å tulle med et gammelt lysrørarmatur. Plasten i drosselet var så sprøtt som kjeks, og plutselig lynte, sprakte og gnistra det da jeg trakk til en skrue, hele koblingshuet sprakk og det ble kortslutning. Dermed gikk lyset i hele huset og jeg nesten falt ned. Grrrr...

Skrevet

vel, kan ikke si jeg vet hva de fleste er... men vet hva noen ting kan brukes til når jeg ser de.

Skrevet

Jeg skal aldri ha hus. Jeg hater gress, ugress, jord, stein, strøing, snømåking, maling og alt som følger med. Betong og asfalt for meg.

Første vårtegn er tørr asfalt.

I går lurte noen meg til å tulle med et gammelt lysrørarmatur. Plasten i drosselet var så sprøtt som kjeks, og plutselig lynte, sprakte og gnistra det da jeg trakk til en skrue, hele koblingshuet sprakk og det ble kortslutning. Dermed gikk lyset i hele huset og jeg nesten falt ned. Grrrr...

Jeg vil gjerne ha hus, men da med mann. :o) For jeg elsker å stulle og stelle i hagen, selv om man kanskje kan si at eks-hagen min ikke bar preg av det...

Gjest skrævadottir
Skrevet

Jeg vil gjerne ha hus, men da med mann. :o) For jeg elsker å stulle og stelle i hagen, selv om man kanskje kan si at eks-hagen min ikke bar preg av det...

Hus med mann, hus uten mann.

Hus med mann selges. Får nok bedre pris da ja.

:)

Skrevet

Hus med mann, hus uten mann.

Hus med mann selges. Får nok bedre pris da ja.

:)

*Hehe* Mannen i mitt liv har hus og jeg får stort sett gjøre som jeg vil der da. :o)

Skrevet

Alt det der gidder jeg ikke ramse opp, men jeg klarer meg fint. Eneste jeg trenger hjelp til er veldig tunge ting fordi jeg ikke er spesielt sterk.

Jeg kan forresten også skifte olje og dekk på en bil, samrt mure grunnmur og legge takstein.

Gjest skrævadottir
Skrevet

Du skal skru til en forkrommet messingmutter på en fin armatur.

Skiftenøkkel, med en fille rundt muttern, så det ikke blir merker.

Skru en fastrustet stang ut av et gjenget hull og kaste det på dynga.

Vannpunpetakg, den lager stygge merker, men griper svært godt.

Skru et fint forkrommet messingrør inn i et gjenget hull.

Rørtang med vår fille rundt røret. Den er bredere og klemmer ikke røret så lett flatt.

Alle tengene har en bevegelig kjeft, skal kjeften være over eller under når du skrur til?

Kjeften skal være under, unntatt skiftenøkkel, da spiller det ingen rolle.

Du skal sage over mange rør effektivt.

Skal baufilbladet være grovt eller fint?

Grovt, da går det fortere.

Skal du bikke forover eller bakover når du sager?

Forover, så henger ikke bladet fast. Bytt grept og vri mot deg.

Du skal bore mange hull med et "hi-speed" - bor, effektivt, i aluminium, stål og syrefast stål.

Du har følgende kjølemidler : såpe, vann, olje og rødsprit. Hvilket kjølemiddel/blanding skal du velge til de ulike materialer?

Aluminium: rødsprit.

Stål: bland såpe, olje og vann.

Rustfritt: såpe, vann og rødsprit.

Hva er en sneppert, og hva er en magnetsneppert?

Sneppert er en mekanisme som holder noe på plass. Kulesneppert er den eldste: en kule inni et hull som holder en skapdør på plass.

Sitter en magnet på rustfritt stål? Og syrefast stål? Galvanisert stål? Messing?

Magnet sitter på stål, litt på rustfritt, ikke på messing og syrefast.

Kan du tinnlodde zamak? Rustfritt stål? Messing? Kobber? Sølv?

Zamak og sølv kan ikke loddes med tinn. rustfritt kan loddes med saltsyreetsing først.

Hva er en sikle (sikling) og hva brukes den til?

En stålplate med skarp kant. En skrape. Brukes f eks til å finskrape treverk.

Hva er en pennhammer og hva brukes den til?

Pennhammer har et flatt "nebb", og brukes til å klinke med.

Hva finnes inni loddetinntråd? (Når det finnes noe inni)

Loddepasta, fjerner og binder fett.

Hvilke skruer bruker vi en skrutrekker av type PH2 til? OG PZ2?

PH2 : Philips nr 2, stjernesporskrue.

PZ2 : Pozidrive nr 2, stjernesporskrue med en ekstra fas.

Hvilken nasjonalitet er normalt Bahco? Og Stanley? Og B&D?

Verktøy! Bahco : svensk. Stanley : britisk/amerikansk. Black & Decker : amerikansk.

Hvor mange sider/kanter har en unbrakoskrue og -nøkkel?

6-kant

Hva er et annet ord for skrueekstraktor?

Grisepikk.

Hvilken maskintype bruker vi for å bore et 10 mm hull i hard betong?

Pneumatisk borhammer.

Hvilken maskintype bruker vi for å dreie metall?

Metalldreiebenk.

Hva er en bunntapp, og hva brukes den til?

Lage gjenger i et hull, sett på 3, spisstapp, mellomtapp, den siste heter bunntapp.

Kan man mure med gips? Man kan kun mure opp ornamenter, tørker fort.

Kan man mure med bare sement? Nei. Kun med sand i.

Hvor lang tid bruker vanlig Portlandsement for å herde? Normalt 3 dager

Når vi skal støpe i veldig kaldt vær, hva bruker vi da? Et frostmiddel.

Hvem/hva er Heidi? Murprodukter.

Hvem/hva er Gardena? Hageutstyr.

Hva er subbus? Blanding av fint støv og småsplint for siste topplag av fyll. Vanligvis med duk under.

Hva gjør du under for at ikke gress skal gro opp av jorda gjennom terrasseplankene? Legger sort palst eller filt under.

Hvordan fjerner du løvetann for alltid?

Ha-ha-ha.

Hva/hvem er Flexit? Ventilasjonsprodukter, norsk.

Hva lager de på Fjellhamar? Takpapp og tjæreprodukter bl a. Icopal.

Hva slags øks kløyver du ved med, og med hvilken feller du et tre?

Kløyveøks til kløyving og felleøks til felling. De fleste bruker feil: felleøks til kløyving. Bortkastet energi. Kløyveøks er 50% mer effektiv.

Hva er et spett? En lang stang til å brekke med, vektstangprinsipp.

Hva er en krafse? Et breit graveredskap.

Er tenna på en jernrive fleksible? Nei de er stive 5-8 mm tjukke.

Hva er forskjellene på en skuffe og en spade? Skuffe er til å lempe sand, jord og snø, spade til å stikke i og grave hull i bakken.

Bruker du olje i bensinen på en gressklipper med totaktsmotor? Ja, 2-4 %

Hva skjer for noe galt når du snur en firetakts motorklipper på hodet? Oljen i bånnpanna renner ned i luftfilteret som regel, og når du starter motoren, ryker det noe forferdelig og motoren skjærer seg.

Er en Honda 2 eller 4-takts? Og en B&S? Honda er 4 takt, Briggs & Startton begge deler.

Hva er et aggregat? Drivstoffmotor som lager strøm, dynamo.

Hvor høyt kan en pumpe løfte vann?

7,2 meter.

Og hvor høyt kan den skyve vann?

Så høyt det fins krefter til i pumpa pluss en del andre begrensninger i typene.

Hva er spesielt med en sugeslange?

Den er stiv og klapper ikke sammmen under vakum.

Hvorfor må vi tømme vannlåsen i et ubebodd hus? Vannet kan fryse og vannlåsen sprekke.

Hvorfor må vi tømme vannrøret til utekrana? Den kan fryse og sprekke.

Hvorfor må det ikke bli for kaldt i kjelleren vinterstid? Rørene kan fryse og sprekke.

Hvorfor må vi ha lufting i krypekjelleren? Fuktfjerning.

Hvorfor har vi takrenner? For å holde vannet unna husvegger, ellers råtner det fortere.

Skal vi male under kitten på vinduer? Ja, ellers trekker oljen i kitten inn i treverket og kitten blir hard og løsner.

Hvorfor er kitt så bra? Det er fleksibelt og følger bevegelse i glasset/treet.

Hva består kitt av? Linolje og kritt vanligvis.

Hva er en himling? Hva er en stender? Takplater vanslivis, stender er f eks reisverket inni en vekk

Hvordan lager man grunning til første strøk? Tynner ut malingen.

Hvordan virker en tapetløsemaskin? Med damp.

Hva bruker man en plansliper til? Matter treverk, ellers der det en ganske ubrukelig maskin.

Er det lurt å kutte alle tapetlengdene like lange før du tapetsererer? Nei, for vegger er ikke like høye.

Hva bruker du for å få båndslipepapir til å holde lengst mulig? Tre ting. Parafin, kritt og en plastbit. Parafiene stryes på lakken før sliping, krittet legges på båndet, og plasten brukes som verktøy for å dra malingstøvet ut av båndet. Når du sliper på plasten, smelter den og kleber seg til malingklinet og drar det ut.

Alle svar skal begrunnes om mulig.

Kom igjen nå damer!!!!

Gjest Persille
Skrevet

Alt dette skulle jeg kunnet bruke og svare på - i allefall det meste uten problemer.

Men; det må bli når jeg har god tid :)

Det hjelper å bygge hus på egen hånd!

Gjest skrævadottir
Skrevet

Alt dette skulle jeg kunnet bruke og svare på - i allefall det meste uten problemer.

Men; det må bli når jeg har god tid :)

Det hjelper å bygge hus på egen hånd!

Eller ha 100 gammelt hus, og en kjeller full av verktøy og materialer, skruer, beslag og maskiner. Metalldreiebenk fra 1938, ombygget av fattern, påsatt motor og remskive, håndlaget stålholder.

Gjest Persille
Skrevet

Eller ha 100 gammelt hus, og en kjeller full av verktøy og materialer, skruer, beslag og maskiner. Metalldreiebenk fra 1938, ombygget av fattern, påsatt motor og remskive, håndlaget stålholder.

Det også :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...