Gå til innhold

Skattelettelse

Gjest må jeg gifte meg...?

Anbefalte innlegg

Gjest må jeg gifte meg...?
Skrevet

Hei! Jeg har stilt dette spm tidligere, men fikk i noen svar. Prøver derfor igjen i håper om å få et svar;

Jeg har en kamerat som giftet seg i sommer og som nevnte at han nå får en gunstigere skatteklasse pga dette. Jeg kom i snakk om dette med en kollega som mente at også samboere har krav på "skattelette".

Er det noen der ute som vet mer om saken, og om hvordan man evt. hvordan man går frem for å få en annen skatteklasse når man har samboer. For ordens skyld; vi har vært samboere i fem år og har to barn sammen.

Skrevet

Fant dette under Dine penger:

Min samboer er i ulønnet permisjon fra arbeidsgiver for å passe vårt felles barn. Dermed er det kun meg som er i lønnet arbeid og forsørger familien. Gir dette noe utslag i fradrag, eventuelt endring av skatteklasse?

Svar: Det er kun ektefeller, enslige med barn og samboere med særkullsbarn som kan lignes i skatteklasse 2. Samboere med felles barn anses ikke som enslige forsørgere. Du kan derimot få særfradrag for forsørgelse for din samboer og barn. Totalt 5.000 kroner for hver av dem. Føres i post 3.5.4. Legg ved forklaring til selvangivelsen.

Du må altså gifte deg med en kone som er hjemmeværende med barna, for å komme i klasse 2! Om ikke reglene endres til neste selvangivelse. Men særfradrag monner det også... Har du ikke fått det, kan du kanskje få likningene for de siste årene endret.

Gjest nå må jeg nok gifte meg...*S*
Skrevet

Fant dette under Dine penger:

Min samboer er i ulønnet permisjon fra arbeidsgiver for å passe vårt felles barn. Dermed er det kun meg som er i lønnet arbeid og forsørger familien. Gir dette noe utslag i fradrag, eventuelt endring av skatteklasse?

Svar: Det er kun ektefeller, enslige med barn og samboere med særkullsbarn som kan lignes i skatteklasse 2. Samboere med felles barn anses ikke som enslige forsørgere. Du kan derimot få særfradrag for forsørgelse for din samboer og barn. Totalt 5.000 kroner for hver av dem. Føres i post 3.5.4. Legg ved forklaring til selvangivelsen.

Du må altså gifte deg med en kone som er hjemmeværende med barna, for å komme i klasse 2! Om ikke reglene endres til neste selvangivelse. Men særfradrag monner det også... Har du ikke fått det, kan du kanskje få likningene for de siste årene endret.

Takk for svar, fresja :)

Skrevet

Jeg har hørt at om man er gift og den ene jobber mindre enn 50%, kommer den som jobber mer i skatteklasse 2.

Skrevet

Jeg har hørt at om man er gift og den ene jobber mindre enn 50%, kommer den som jobber mer i skatteklasse 2.

For skattevesenet er det nok uinteressant om vi jobber 40% eller 140%, det er hvor mye vi tjener som teller! Men jeg klarer ikke finne noe om hvor mye den ene ektefellen kan tjene for at det lønner seg for ektefellene å bli liknet sammen i klasse 2. Men jeg har lest tidligere "at likningskontoret skal gjøre det som lønner seg" for ekteparet. I dag går aøt så automatisk, så det er vel tryggest å følge med selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...