Gå til innhold

Verdens dårligste venninne

Anbefalte innlegg

Gjest Egobærta
Skrevet

I dag føler jeg meg som verdens dårligste venninne :-(

Fikk en telefon fra en god venninne som spurte om jeg kunne være barnevakt for hennes 2 små fra i kveld til i morgen. Og jeg sa nei!

Har ingen andre planer egentlig, men...Jeg har ikke lyst!! :-(

Jeg ble som 18 åring mor, og har vært alene med min datter fra hun var født, nå er hun ei kjempegrei jente på 18 år. Fra hun var ca 2 år til hun var 10-12 år hadde jeg huset fullt av barn, gjennomsnittlig overnatting/barnepass ca annenhver helg. Syns det var koselig på den tida,og hadde overskudd selv om jeg tok utdanning fra hun var 3 til hun var 6 år. Fant på mye artig med ungene, turer hvor vi grilla pølser på bål, juleverksted, bollebaking osv.

De siste årene har livet mitt roa seg, men jeg har gjort mer egne ting. Har drevet med videreutdanning de siste 4 åra og hatt det litt hektisk. Nå er jeg ferdig med det, og har god tid. Derfor syns vel venninnene mine at jeg godt kan være barnevakt. Jeg koser meg med ungene deres når de er på besøk, og får god kontakt med dem. Men jeg vil ikke være barnevakt, er liksom ferdig med den delen av livet.

Har lyst til å ligge på sofan og ha det helt stille, eller plutselig bestemme meg for å dra til byen på kafé...Helga er litt "hellig" etter ei hektisk arbeidsuke. Skikkelig egoistisk med andre ord!!

Venninna mi ble snurt idag, og her sitter jeg - med verdens dårligste samvittighet! MEN jeg vil ikke være barnevakt likevel.

Pokker å - er jeg et dårlig menneske??

Skrevet

Nei, du var i din fulle rett til å si nei og jeg regner med at det ikke akkurat sto om liv eller død for venninna di heller?

Jeg synes det er mye lettere å be om barnepass når jeg vet at den jeg spør sier det som det er om det ikke passer.

Gjest Egobærta
Skrevet

Nei, du var i din fulle rett til å si nei og jeg regner med at det ikke akkurat sto om liv eller død for venninna di heller?

Jeg synes det er mye lettere å be om barnepass når jeg vet at den jeg spør sier det som det er om det ikke passer.

Det sto ikke om liv og død, hun skulle på en fest som hun hadde veeeldig lyst å dra på. Og så hadde barnevakta trukket seg.

Skrevet

Det sto ikke om liv og død, hun skulle på en fest som hun hadde veeeldig lyst å dra på. Og så hadde barnevakta trukket seg.

Sånn er det å ha barn. Noen ganger kan man bare ikke gjøre det man har aller mest lyst til om ungene skulle forpurre det.

Gjest Egobærta
Skrevet

Sånn er det å ha barn. Noen ganger kan man bare ikke gjøre det man har aller mest lyst til om ungene skulle forpurre det.

Joda, men...vet jo selv hvor kjedelig det er når barnevakta trekker seg...

Kanskje jeg får ta ungene med på kino en ettermiddag denne uka, for nå har jeg gruuusomt dårlig samvittighet *S*

Skrevet

Slapp helt av! Om hun blir sur fordi du ikke vil passe hennes barna kan hun bare bli det. Er det noe viktig, som bryllupet til søsteren, hennes hadde du jo sannsynligvis stilt opp, ikke sant? Og når det bare er en fest hun vil dra på så er det ikke så farlig. Selvom jeg også vet at det er kjipt når barnevakten trekker seg, men sånn er det bare.

Så jeg foreslår at du sleger beina opp i sofaen og koser deg med en flaske rødvin og bare slapper av med GOD samvittighet.

Skrevet

Nei, du har rett til å bestemme over ditt eget liv. Synes jo det er synd om du aldri mer skulle være barnevakt. Det virker jo som om du er den ultimate barnevakten!

Men for all del. Si nei når du ikke har lyst. Så sier du heller med glede ja den gangen du har lyst.

Skrevet

eg synes ikkje du skal ha dårleg samvittighet for det. Eg har ei mor som føler det samme når me spør etter barnevakt. Eg vil ikkje prakke på henne noko barnepass. Ho er glad ho er ferdig sjøl. Ho har hatt fem tette ungar så ho er sliten. Alle fem er vaksne no...

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Jeg har respekt for din avgjørelse. du setter grenser for din egen tid og lyst.

MEN avhengig av hvor nær denne venninnen er ville jeg veldig veldig sterkt vurdert å si ja. Tenk så glad hun ville blitt da! Kunne jo laget kompromiss. Du drar på fest når du har lagt den minste ungen. Så legger jeg den største en liten stund etterpå.

Glane på tv og ligge på sofaen kan du gjøre hos henne også mens unga sover.

Vær kul, si ja.

Skrevet

Kanskje jeg får ta ungene med på kino en ettermiddag denne uka, for nå har jeg gruuusomt dårlig samvittighet *S*

Tror ikke venninna di er sur lenger når den festen er overstått. :-)

Skjlnner at hun ble snurt, men det hadde vel egentlig ikke noe med _deg_ å gjøre, men med situasjonen. Du har da ingen reserve hvis barnevakten melder avbud.

Jeg skjønner også at du har dårlig samvittighet, man får gjerne det av å velge seg selv, men det synes jeg også du har all rett til. Hun burde sjekket med fler, på et tidligere tidspunkt, i tilfelle barnevakten ikke kunne likevel.

Skrevet

..du _er_ da ingen reserve hvis barnevakten melder avbud, skulle det stå ;-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg synes det var en veldig fornuftig avgjørelse.

Skriver under på denne, jeg!

Gjest Egobærta
Skrevet

Jeg har respekt for din avgjørelse. du setter grenser for din egen tid og lyst.

MEN avhengig av hvor nær denne venninnen er ville jeg veldig veldig sterkt vurdert å si ja. Tenk så glad hun ville blitt da! Kunne jo laget kompromiss. Du drar på fest når du har lagt den minste ungen. Så legger jeg den største en liten stund etterpå.

Glane på tv og ligge på sofaen kan du gjøre hos henne også mens unga sover.

Vær kul, si ja.

Joda...hadde godt kunne lagt minstemann også uten at det var store jobben for meg, men...er akkurat DET da - at jeg vil være hjemme hos meg selv i sofaen, ikke hos henne. Har rett og slett ikke lyst å være barnevakt lengre, har vel noe å gjøre med at jeg har hatt så mange unger rundt meg tidligere i livet.

Men altså, jeg storkoser meg med ungene når de er på besøk, lager trolldeigfigure å male dem er min "tante-spesialitet" med småtrolla f.eks :-)

Skrevet

Da synes ikke jeg du trenger ha dårlig samvittighet.

Sånn er det å ha unger, man kan ikke få med seg alt.

Skrevet

Med mindre det gjaldt en særdeles spesiell begivenhet (ekempelvis en date med Jude Law - skjønt han foretrekker gjerne barnevakten, som i dette tilfellet ville vært deg.. he-hey!) synes jeg ikke du skulle si ja. Det er noe dritt å bli spurt om å være barnevakt på så kort varsel anyway.

PS! Oppbevar en liste over kreative hvite løgner og unnskyldninger til fremtidige forespørsler lett tilgjengelig.

Gjest kalendria
Skrevet

Helt greit å svare nei når man ikke har lyst.

Men en del av vennskap er vel å hjelpe hverandre når det kniper, så hvis du alltid sier nei, synes jeg du er en dårlig venninne, ja.

Skrevet

Man har selvfølgelig rett til å si nei. Særlig dersom man til stadighet blir spurt, og nærmest blir tatt som en selvfølge. Men dersom det var et engangstilfelle, tror jeg nok jeg ville ha sagt ja selv - men nå har ikke jeg vært barnevakt så ofte heller jeg da...

Gjest Egobærta
Skrevet

Helt greit å svare nei når man ikke har lyst.

Men en del av vennskap er vel å hjelpe hverandre når det kniper, så hvis du alltid sier nei, synes jeg du er en dårlig venninne, ja.

Syns du det? Jeg føler meg litt som en dårlig venninne, men saken er at jeg har passa så utrolig mange barn opp gjennom årene. Det var nesten ikke en eneste helg det ikke var "barn på plakaten". Jeg var også alene med dattra mi, hadde ikke en far som stilte opp.

Jeg er liksom heeelt ferdig med unger, og orker ikke passe de over tid, går helt greit med besøk på et par timer, men... Har ikke lyst å være barnevakt i hele tatt! (Er det krise vil jeg selvfølgelig svare ja da).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...