Gå til innhold

Lekser, er vi for dem?

Gjest Little Miss Badmouth

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er vi som foreldre egentlig for at barna skal ha lekser?

Er det så galt om barna får RO og FRED når de endelig er hjemme, på samme måte som vi ønsker og fremfor alt-trenger-når vi er hjemme fra jobben?

Jeg er for at leksene fjernes-ihvertfall for de yngste barna. Det finnes ingen fare for at de dermed skulle få sjokkskader om de skulle få mer lekser når de blir omtrent ti år og kan ta litt mer ansvar.

Må man på død og liv dytte inn flest mulige aktiviteter i livene til barna? Skal vi lære dem å like sjeldenheter som stillhet og armrom, eller skal de bli som mange av oss-fulle av stress og vokse opp som enda en voksengenerasjon som har Tidsklemme som et av ordene de stadig kommer borti og både hater og er slaver av?

Skrevet

Vi koser oss med leksene vi (2. klasse). Tar dem enten etter middag eller etter kveldsmaten og har en liten pratestund og koser oss litt i lag da. :o)

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Lekser suger maksimalt. Og er kun for familier med tilmålte 1,6 barn eller hva det nå er. Vi som har en skau med unger kunne spadd ned lærere i hopetall for å slippe å gå 1, 2, 3, 4, 5 osv om igjen og om igjen og om igjen...

Dessuten lærer ikke unga annet enn å hate skolearbeid av dem. Full dag på skolen, og mange timer når man kommer hjem. med ting man glemmer etter to minutter.

Gjest ChiengMai
Skrevet

"Er vi som foreldre egentlig for at barna skal ha lekser?"

Jeg er utdannet lærer (selv om det nok er en stund siden jeg har jobbet) og mamma til en skolegutt og en barnehagegutt. Lenge før Storebror begynte på skola for et år siden bestemte jeg meg for at svaret på spørsmålet ditt er et rungende NEI! Jeg ville heller ønske at barna mine hadde en _litt_ lengre skoledag om jeg måtte velge mellom to onder.

Ikke alle foreldre har ressurser til å hjelpe barna sine, noen har det rett og slett for travelt - og alt for mange barn gruer seg til skoledagen fordi leksene ikke er gjort. I tillegg brukes det alt for mye energi fra lærerne til å mase på elevene om det som burde vært gjort men som aldri blir gjort av enkelte.

Skrevet

Vi koser oss med leksene vi (2. klasse). Tar dem enten etter middag eller etter kveldsmaten og har en liten pratestund og koser oss litt i lag da. :o)

Har man veldig mange unger, skjønner jeg godt at man blir trøtt og lei. Og på mange måter syns jeg at ungene kunne få fri når de er hjemme.

Samtidig syntes jeg som Lillemus at det var koselig å sette meg ned med dattera mi når hun gikk på barneskolen og prate litt rundt leksene.

Jeg husker en far i klassen som må ha hatt det på samme måten, for han ringte meg en gang og lurte på hva jeg syntes om læreboka de hadde i samfunnslære eller hva det het. - Skjønner ikke bæret, sa jeg, for det var en virkelig upedagogisk bok. Og på neste foreldremøte rakte han opp hånda (han var advokat) og pekte på meg og sa at "LucySky og jeg skjønner ikke samfunnslæreboka, frøken!"

Det ble liksom litt ufrivillig komisk, da.

Men som konklusjon: oppover i klassene syns jeg det blir altfor mye for trøtte skolebarn som har lang dag fra før. Og hadde jeg hatt mange unger som bodde hele tida hos meg, ville jeg blitt helt sprø av det.

Skrevet

Jeg har absolutt ikke noe i mot noe lekser. Det jeg har i mot er at man fra ungdomsskolen og oppover virkelig blir dynget ned med lekser. Det er ikke hensiktsmessig med lekser det tar mange timer å gjøre.

Fra man er 12-14 år synes jeg ikke man har vondt av å måtte sitte i ro i en times tid for å gjøre lekser.

Før den tid synes jeg man skal gradvis bygge seg opp til den timen.

Min førsteklassing synes det er kjempestas med leseleksene hun får. Hun sitter gjerne lenger enn hun behøver og gjør mer enn hun skal. Synes det er flott at hun får en slik mulighet.

Men som en regel synes jeg ikke at barn i småskolen (1-4 klasse) bør sitte mer enn ca 15 minutter på leksene. Så kan man gradvis øke.

Synes også at helgene godt kan være leksefri, eller i alle fall nesten.

Skrevet

Jeg har absolutt ikke noe i mot noe lekser. Det jeg har i mot er at man fra ungdomsskolen og oppover virkelig blir dynget ned med lekser. Det er ikke hensiktsmessig med lekser det tar mange timer å gjøre.

Fra man er 12-14 år synes jeg ikke man har vondt av å måtte sitte i ro i en times tid for å gjøre lekser.

Min førsteklassing synes det er kjempestas med leseleksene hun får. Hun sitter gjerne lenger enn hun behøver og gjør mer enn hun skal. Synes det er flott at hun får en slik mulighet.

Men som en regel synes jeg ikke at barn i småskolen (1-4 klasse) bør sitte mer enn ca 15 minutter på leksene. Så kan man gradvis øke.

I fjor, da poden var førsteklassing fikk de leksene utdelt på mandag og skulle ha de ferdige til fredag. Stort sett gjorde han alt (og mere til) på mandager.

I år (2. klasse) får de lekser på mandag som skal være ferdige til onsdag og nye på onsdag som skal være ferdige til fredag. Det er ikke så mye hver gang da så det blir for ham to korte lekseøkter fremfor en lang. Ypperlig synes jeg.

Skrevet

Ingen av mine unger har gjort lekser hjemme i småskolen. De har gjort det på SFO.

Hjemme har det vært fritid.

Skrevet

Det er jeg helt enig i men da minstemann gikk i førsteklasse brukte han to timer hver dag på leksene og det var rabalder og skrik hver gang.

Så jeg må si at da jeg var utslitt, dattera mi og kjæresten hennes så overlot jeg det ansvaret til skolen. Jeg synes den tida så små unger er hjemme skal det var hyggelig, ikke mareritt for ungen og foreldrene.

Skrevet

Hvor mange timer holder dere på da? Min hadde f.eks oppgave om å finne ut alt om vikinger på internett og skrive en halv avhandling om det før han overhode kunne lese og skrive. Kan ikke si at jeg koste meg så veldig med den oppgaven da.

En annen gang skulle han finne ut alt om Frans av Assisi.

Dessuten har han pugget hele rosenkransbønnen, hill deg maria full av nåde, utenat. Men han er ram til å lære utenat da så det gikk som en drøm.

Skrevet

Så lenge småungene ikke blir overøst med de..

1. Greit å venne seg til lekser å gode rutiner før som siden.

2. Ting sitter litt bedre om man setter seg ned i fred og ro ( kan for bli litt bråk, uro og ting man ikke får med seg i en klasse) og ser på det viktigste.

Dessuten er de fleste unger faktisk ganske glad i lekser de første åra.

Skrevet

Hvor mange timer holder dere på da? Min hadde f.eks oppgave om å finne ut alt om vikinger på internett og skrive en halv avhandling om det før han overhode kunne lese og skrive. Kan ikke si at jeg koste meg så veldig med den oppgaven da.

En annen gang skulle han finne ut alt om Frans av Assisi.

Dessuten har han pugget hele rosenkransbønnen, hill deg maria full av nåde, utenat. Men han er ram til å lære utenat da så det gikk som en drøm.

En viss forskjell på offentlige og private skoler skjønner jeg.

Vi bruker vel omtrent et kvarters tid på "halve" ukeleksa.

Skrevet

En viss forskjell på offentlige og private skoler skjønner jeg.

Vi bruker vel omtrent et kvarters tid på "halve" ukeleksa.

Da hadde nok jeg klart å kose meg også :o)

Skrevet

I fjor, da poden var førsteklassing fikk de leksene utdelt på mandag og skulle ha de ferdige til fredag. Stort sett gjorde han alt (og mere til) på mandager.

I år (2. klasse) får de lekser på mandag som skal være ferdige til onsdag og nye på onsdag som skal være ferdige til fredag. Det er ikke så mye hver gang da så det blir for ham to korte lekseøkter fremfor en lang. Ypperlig synes jeg.

Høres kjempeflott ut.

Skrevet

Det er jeg helt enig i men da minstemann gikk i førsteklasse brukte han to timer hver dag på leksene og det var rabalder og skrik hver gang.

Så jeg må si at da jeg var utslitt, dattera mi og kjæresten hennes så overlot jeg det ansvaret til skolen. Jeg synes den tida så små unger er hjemme skal det var hyggelig, ikke mareritt for ungen og foreldrene.

2 timer med lekser i 1. klasse!?!?! Helt utrolig. Det er jo ALT for mye.

Skrevet

2 timer med lekser i 1. klasse!?!?! Helt utrolig. Det er jo ALT for mye.

Og ingenting han kunne gjøre alene, alt krevde hjelp av meg eller søstra hans. Det var ganske enkelt mareritt. Jeg er dessverre ikke av de mest tålmodige.

Skrevet

Og ingenting han kunne gjøre alene, alt krevde hjelp av meg eller søstra hans. Det var ganske enkelt mareritt. Jeg er dessverre ikke av de mest tålmodige.

De fleste foreldre hadde klaget til skolen på en sånn leksemengde i småskolen, det hører hjemme på vgs det.

Skrevet

De fleste foreldre hadde klaget til skolen på en sånn leksemengde i småskolen, det hører hjemme på vgs det.

Det nytter lite når man har skrevet under på at man skal følge opplegget til skolen.

Og de fleste andre foreldre er sååååå ambisiøse på ungenes vegne.

Skrevet

Fordelen med lekser heime synst eg, er at eg lettare greier å følge med i utviklinga. Ho på 9, har problem med tall, og han på 11 med å forstå innhaldet i tekstar. Guten på 13 har gjort alle leksene på skulen dei siste to åra, så han har eg lite peiling på. Einaste eg veit er at han greier seg bra.

1. klassingen har litt tegning og skriving etter utedag og verkstaddag. Då set vi og samtaler (og gjer lekser) om det ho har opplevd den dagen.

Skrevet

Så lenge småungene ikke blir overøst med de..

1. Greit å venne seg til lekser å gode rutiner før som siden.

2. Ting sitter litt bedre om man setter seg ned i fred og ro ( kan for bli litt bråk, uro og ting man ikke får med seg i en klasse) og ser på det viktigste.

Dessuten er de fleste unger faktisk ganske glad i lekser de første åra.

bråk i et hjem med fler enn to barn? Er skolen mest for gjennomsnittsfamilier?

Og er rutiner viktig, dersom saken man forsøker å rutinere i utgangspunktet ikke er spesiellt verdifull?(vanlig argumentasjon ang lekser er ofte noe som dette:"Lekser er viktig fra begynnelsen av, så venner de seg til det""Hvorfor?""Så de takler leksene som kommer senere""jaha, og leksene som kommer senere er fordi?" "For at de skal lære seg å jobbe selvstendig, dessuten får de mer hjemmearbeid i høyere utdanning"

Så i bunn og grunn gir vi våre små lekser så de kan forberede seg til de som tyveåringer skal jobbe selvstendig på universitetet og ved høyere utdanning? Selv tror jeg ikke barna trenger tretten til tyve års forberedelse på noe slikt ved hjelp av lekser. Det finnes mange andre måter å lære barna selvstendighet og konsentrasjon på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...