Gå til innhold

Lekser, er vi for dem?

Gjest Little Miss Badmouth

Anbefalte innlegg

Gjest Little Miss Badmouth
Skrevet

I fjor, da poden var førsteklassing fikk de leksene utdelt på mandag og skulle ha de ferdige til fredag. Stort sett gjorde han alt (og mere til) på mandager.

I år (2. klasse) får de lekser på mandag som skal være ferdige til onsdag og nye på onsdag som skal være ferdige til fredag. Det er ikke så mye hver gang da så det blir for ham to korte lekseøkter fremfor en lang. Ypperlig synes jeg.

Det er endel forskjell mellom skolen. Skolen som mine barn går på, gir andreklassingene to lekser hver dag. Lese og skrive, eller lese og matematikk. En av leksene lød:skriv så mange tretall du orker!

Hvor lenge skal en liten syvåring da sitte og skrive? Spesiellt når den syvåringen er spesiellt glad i å glede voksne?

Dessuten krever skolen at en voksen sitter ved siden av barnet _hele_ tiden mens leksen blir gjort.(dette blir spurt om i foreldresamtalene, og da bør man helst ikke lyve..)

Etpar lekser i uken høres langt sunnere ut, enn to lekser hver dag.

Skrevet

Og ingenting han kunne gjøre alene, alt krevde hjelp av meg eller søstra hans. Det var ganske enkelt mareritt. Jeg er dessverre ikke av de mest tålmodige.

Ble ikke dette tatt opp på foreldremøter o.l.? Synes jo nesten det grenser til misbruk av barn, jeg.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det er endel forskjell mellom skolen. Skolen som mine barn går på, gir andreklassingene to lekser hver dag. Lese og skrive, eller lese og matematikk. En av leksene lød:skriv så mange tretall du orker!

Hvor lenge skal en liten syvåring da sitte og skrive? Spesiellt når den syvåringen er spesiellt glad i å glede voksne?

Dessuten krever skolen at en voksen sitter ved siden av barnet _hele_ tiden mens leksen blir gjort.(dette blir spurt om i foreldresamtalene, og da bør man helst ikke lyve..)

Etpar lekser i uken høres langt sunnere ut, enn to lekser hver dag.

"Dessuten krever skolen at en voksen sitter ved siden av barnet _hele_ tiden mens leksen blir gjort.(dette blir spurt om i foreldresamtalene, og da bør man helst ikke lyve..)"

Ærlig talt, sånne krav har skola _ingen_ rett til å stille! Selv sitter jeg sammen med min andreklassing når han gjør lekser, men det er fordi vi har en koselig stund sammen da og jeg syns det er greiest å hjelpe ham når jeg er der hele tida uten at en av oss må fly frem og tilbake hele tiden.

Foreldrene har selvsagt ansvar for at leksene blir gjort, men skola har ingen rett til å dirigere foreldrene. Foreldre med sunt bondevett sitter sammen med ungene sine uten pålegg, og de andre gir fa*n uansett.

Skrevet

"Dessuten krever skolen at en voksen sitter ved siden av barnet _hele_ tiden mens leksen blir gjort.(dette blir spurt om i foreldresamtalene, og da bør man helst ikke lyve..)"

Ærlig talt, sånne krav har skola _ingen_ rett til å stille! Selv sitter jeg sammen med min andreklassing når han gjør lekser, men det er fordi vi har en koselig stund sammen da og jeg syns det er greiest å hjelpe ham når jeg er der hele tida uten at en av oss må fly frem og tilbake hele tiden.

Foreldrene har selvsagt ansvar for at leksene blir gjort, men skola har ingen rett til å dirigere foreldrene. Foreldre med sunt bondevett sitter sammen med ungene sine uten pålegg, og de andre gir fa*n uansett.

"Foreldre med sunt bondevett sitter sammen med ungene sine uten pålegg"

Neimen om jeg gjør !

Det viktigste med lekser, slik jeg ser det, er å lære ungene å ta ansvar for egen læring, og å lære dem arbeidsdisiplin.

Jeg sjekker leksene innimellom, og hvis de trenger spesifikk hjelp, er jeg der. Men leksene er deres eget ansvar - ikke mitt.

Sunt bondevett mener jeg likevel at jeg har.

Gjest ChiengMai
Skrevet

"Foreldre med sunt bondevett sitter sammen med ungene sine uten pålegg"

Neimen om jeg gjør !

Det viktigste med lekser, slik jeg ser det, er å lære ungene å ta ansvar for egen læring, og å lære dem arbeidsdisiplin.

Jeg sjekker leksene innimellom, og hvis de trenger spesifikk hjelp, er jeg der. Men leksene er deres eget ansvar - ikke mitt.

Sunt bondevett mener jeg likevel at jeg har.

Min sønn er seks år og går i andre klasse, selvfølgelig sitter jeg sammen med ham når han gjør lekser. Når han blir eldre må han nok ta mer ansvar selv, men jeg vil da sjekke at han får det gjort.

Selv løy jeg glatt da jeg gikk på skola når mamma spurte om jeg hadde gjort leksene mine, jeg visste jo at ho nesten aldri sjekka likevel. Det var så mye annet som var morsommere enn å gjøre lekser.

Skrevet

Ble ikke dette tatt opp på foreldremøter o.l.? Synes jo nesten det grenser til misbruk av barn, jeg.

Jeg var ikke på foreldremøte, skolen er ikke tilgjengelig.

Skrevet

Jeg var ikke på foreldremøte, skolen er ikke tilgjengelig.

Huh???

Skrevet

Min sønn er seks år og går i andre klasse, selvfølgelig sitter jeg sammen med ham når han gjør lekser. Når han blir eldre må han nok ta mer ansvar selv, men jeg vil da sjekke at han får det gjort.

Selv løy jeg glatt da jeg gikk på skola når mamma spurte om jeg hadde gjort leksene mine, jeg visste jo at ho nesten aldri sjekka likevel. Det var så mye annet som var morsommere enn å gjøre lekser.

Jeg synes ikke det er så selvfølgelig. Nå er min sønn 9, og går i fjerde klasse, men jeg kan ikke huske at jeg satt sammen med ham i andre klasse heller.

Den ene gangen læreren tok ham i å lyve om leksene, ringte hun meg med en gang, og kontrollen var rimelig strikt en stund etterpå. Det har ikke gjentatt seg.

Han er en av de flinkeste i klassen, så jeg er ikke særlig bekymret. Det er ikke hjelp med faget han trenger, men hjelp til å få gode arbeidsvaner. Ting kommer for lett for ham, og jeg har ikke tenkt å gjøre det lettere.

Skrevet

Huh???

Det er mange skoler i Oslo som ikke er tilpasset rullestolbrukere.

Skrevet

bråk i et hjem med fler enn to barn? Er skolen mest for gjennomsnittsfamilier?

Og er rutiner viktig, dersom saken man forsøker å rutinere i utgangspunktet ikke er spesiellt verdifull?(vanlig argumentasjon ang lekser er ofte noe som dette:"Lekser er viktig fra begynnelsen av, så venner de seg til det""Hvorfor?""Så de takler leksene som kommer senere""jaha, og leksene som kommer senere er fordi?" "For at de skal lære seg å jobbe selvstendig, dessuten får de mer hjemmearbeid i høyere utdanning"

Så i bunn og grunn gir vi våre små lekser så de kan forberede seg til de som tyveåringer skal jobbe selvstendig på universitetet og ved høyere utdanning? Selv tror jeg ikke barna trenger tretten til tyve års forberedelse på noe slikt ved hjelp av lekser. Det finnes mange andre måter å lære barna selvstendighet og konsentrasjon på.

Dur spør om jeg er for...og jeg svarer......(!)

Skrevet

Jeg synes ikke det er så selvfølgelig. Nå er min sønn 9, og går i fjerde klasse, men jeg kan ikke huske at jeg satt sammen med ham i andre klasse heller.

Den ene gangen læreren tok ham i å lyve om leksene, ringte hun meg med en gang, og kontrollen var rimelig strikt en stund etterpå. Det har ikke gjentatt seg.

Han er en av de flinkeste i klassen, så jeg er ikke særlig bekymret. Det er ikke hjelp med faget han trenger, men hjelp til å få gode arbeidsvaner. Ting kommer for lett for ham, og jeg har ikke tenkt å gjøre det lettere.

"Det er ikke hjelp med faget han trenger, men hjelp til å få gode arbeidsvaner. Ting kommer for lett for ham, og jeg har ikke tenkt å gjøre det lettere."

Det at man sitter sammen med barna mens de gjør leksene er ikke ensbetydende med at man gjør noe som helst lettere for dem! Foreldrene skal selvfølgelig ikke gjøre leksene deres, bare se til at de selv gjør arbeidet skikkelig, gir dem gode arbeidsvaner. Og ja, jeg syns også det er selvsagt at små barn har foreldrene ved siden av mens leksene blir gjort.

Skrevet

Det er mange skoler i Oslo som ikke er tilpasset rullestolbrukere.

Ah! Da forstår jeg. Visste ikke at du sitter i rullestol.

Egentlig helt utrolig at det ikke er handicap-tilpasset på skolene...

Skrevet

Ah! Da forstår jeg. Visste ikke at du sitter i rullestol.

Egentlig helt utrolig at det ikke er handicap-tilpasset på skolene...

Det er bare på papiret at alle offentlige steder skal være tilgjengelige for alle. I virkeligheten så er det få steder som er det her i Oslo i hvert fall.

Skrevet

Det er bare på papiret at alle offentlige steder skal være tilgjengelige for alle. I virkeligheten så er det få steder som er det her i Oslo i hvert fall.

JEg har jo egentlig fått med meg at det i praksis ikke fungerer som det skal.

Kan neimen ikke være lett. Så mye vi som går på to tar for gitt, er kjempeproblemer for dere som kjører på 4.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...