Gå til innhold

Merkelig...

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Saken er vel at USA er et "vestlig" land som bl.a vi kan identifisere oss med, og til en viss grad sammenlikne oss med. Dette gjelder ikke Tukmenistan."

Pssst - det finnes faktisk ikke noe land som heter Tukmenistan

;-)

Snart kommer du vel og påstår at Langtvekkistan eller Suspektistan heller ikke er virkelige land...

"...................................."

Skrevet

Hmmmm, er det du som er fagperson?

Allways, var det noe du lurte på?

Skrevet

Ingen nasjon i verden har et sterkere demokrati enn USA.

Et sterkt demokrati har vel neppe en valgdeltakelse på 50 prosent ved presidentvalg og så lavt som under 40 prosent i enkelte lokalvalg.

Gjest ølkertivo
Skrevet

Et sterkt demokrati har vel neppe en valgdeltakelse på 50 prosent ved presidentvalg og så lavt som under 40 prosent i enkelte lokalvalg.

Demokrati omfatter mer enn valg. Demokrati er noe som enten gjennomsyrer et samfunn, eller ikke. USA er "gjennomsyret" av demokratiske prinsipper.

Gjest Bertinemor
Skrevet

Demokrati omfatter mer enn valg. Demokrati er noe som enten gjennomsyrer et samfunn, eller ikke. USA er "gjennomsyret" av demokratiske prinsipper.

Langt i fra. Demokrati handler om deltakelse. USA er et av de beste eksemplene på der demokratiet virker imot seg selv, og ender opp med å bli et oligarki forkledd av tittelen demokrati. Demos er gresk for _folket_. Det er en slags samvittighet ovenfor samfunnet. "Rule and be ruled in return". Amerikanerne er lært fra fødselen av at individet er i sentrum, og at alt først og fremst handler om tilfredsstillelse av seg selv og sitt. Jeg setter selvfølgelig ikke alle amerikanere i samme boks, det er sikkert noen flotte amerikanske demokrater ute og går. Men dette er for meg (for for veldig mange andre, vil jeg tro), det generelle bildet av det amerikanske demokratiet. At politikk er noe de overlater til andre, og i praksis betyr det de rike.

Men jeg er åpen til det du sier, for jeg lurer veldig på hva slags eksempler du har for å støtte din kommentar?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...