Gå til innhold

Stjålet barnesykkel - hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

Gjest Sykkelløs og usikker
Skrevet

Vi bor på et boligfelt utenfor en liten by. Barnevennlig og lite biltrafikk, stille og rolig og trygt.

Natt til lørdag var det fest på samfunnshuset her på feltet. For å komme på festen, gikk noen ungdommer forbi huset vårt i 21-tida. I innkjøringa til huset vårt sto størstejentas sykkel, en liten rosa jentesykkel m/støttehjul.

Fristelsen ble tydeligvis for stor, så disse ungdommene tok med seg sykkelen nedover veien. Den ble slengt vekk noen hundre meter lenger ned, og tilfeldigvis var det noen som så/hørte akkurat det (hvis ikke noen hadde registrert det, ville vi neppe funnet den før snøen kom).

Vi vet ikke hvem som tok sykkelen, men det er ikke så vanskelig å finne ut.

At syklen sto der den sto var selvfølgelig dumt. Vi har hatt noen dager med "krangling" med storesøster (4 1/2 år) om dette; hun har nektet å flytte den lenger inn på tomta av en eller annen "prinsippiell" årsak. Og vi foreldre har snakket MYE om at den da kan bli stjålet.

Vel, syklen er funnet igjen, jentungen har grått sine modige tårer osv. Syklen er forresten en gammel utgave, vi har arvet den og ikke betalt noe. Den har vært flittig i bruk i perioder. Etter den nattlige lufteturen har den ikke luft i hjulene lenger, de er sannsynligvis ødelagte.

Så til spørsmålet: Hva gjør vi med dette? Skal vi sette inn krefter på å finne ut hvem som tok den, og så kreve at de betaler for ny sykkel? Eller skal vi la storesøster være sykkelløs som straff fordi hun nektet å flytte syklen inntil husveggen slik vi ba henne gjøre?

Anmelde forholdet?

Glemme hele greia?

Råd mottas med takk!

Skrevet

Jeg hadde brukt litt krefter på å finne ut hvem som gjorde det. Å anmelde forholdet har vel ingenting for seg, større sjanse for at du kommer noen vei på egenhånd. Krev at de erstatter de ødelagte hjulene, alternativt ny sykkel.

Når det gjelder jenta så tror jeg nok hun har oppfattet budskapet nå. Om hvorfor sette sykkelen lenger inn, jeg hadde ikke gitt ytterligere reaksjoner.

Gjest Forrråværeærlig
Skrevet

Hadde jeg visst hvem som gikk forbi om kvelden, om det bare var en av dem. Hadde jeg oppsøkt vedkommende, og bedt han/hun fortelle hvem som benyttet den rosa sykkelen til lokalet den aktuelle kvelden. Hvis vedkommende ikke svarer, vil jeg ta en tur til lensmann, og anmelde forholdet.

Får du imidlertid tak i hvem det er, vil jeg straks gjøre det klart at delene skal erstattes innen en fastsatt frist. Nekter vedkommende, gjør du oppmerksom på at forholdet vil bli anmeldt.

Da har synderen to valg.

Skrevet

Jentungen er straffet nok, hun har skjønt poenget nå. 4-åringer har mye rart for seg, men hun har nok skjønt at sykkelen ikke akkurat bør stå ute på veien om natten. Men hvorfor i all verden gikk ikke dere ut og flyttet den etter at hun var i seng?!?

Jeg vet ikke om jeg hadde giddet finne vedkommende. Nye sykkelslanger koster ikke mange tierne pr. stk og man skal ikke være så veldig hendig før man klarer å bytte dem.

Skrevet

Hvorfor ikke bare reparere den hvis det ikke blir for dyrt

Ellers så er det ikke krise for ungene å være uten sykkel nå da, det er høst og slutt på syklinga hvert øyeblikk.

Gjest Halalala
Skrevet

Sykkelen er funnet igjen. Hva vil du oppnå med å anmelde at sykkelen er brukt i noen hundre meter. Du har sykkelen, så fiks den til jenta. Man kan desverre ikke tro at sykler eller annet av verdi kan stå ulåst ute, uten at noen rører det. Vi bor i norge, og det er 2005...

Skrevet

Sykkelen er funnet igjen. Hva vil du oppnå med å anmelde at sykkelen er brukt i noen hundre meter. Du har sykkelen, så fiks den til jenta. Man kan desverre ikke tro at sykler eller annet av verdi kan stå ulåst ute, uten at noen rører det. Vi bor i norge, og det er 2005...

Argumentet ditt om ulåste saker er jo en sannhet, men gjør det gjerningen mer lovlig?

Skrevet

Hvorfor ikke bare reparere den hvis det ikke blir for dyrt

Ellers så er det ikke krise for ungene å være uten sykkel nå da, det er høst og slutt på syklinga hvert øyeblikk.

Kostnaden med reparasjon er ikke noe problem, jeg er mer usikker på om det moralsk er helt OK å bare la det ligge?

Og det med at sykkelsesongen er over, det er jo helt fullstendig uinteressant! Hva hvis dette hadde vært på våre, da?

Skrevet

Jentungen er straffet nok, hun har skjønt poenget nå. 4-åringer har mye rart for seg, men hun har nok skjønt at sykkelen ikke akkurat bør stå ute på veien om natten. Men hvorfor i all verden gikk ikke dere ut og flyttet den etter at hun var i seng?!?

Jeg vet ikke om jeg hadde giddet finne vedkommende. Nye sykkelslanger koster ikke mange tierne pr. stk og man skal ikke være så veldig hendig før man klarer å bytte dem.

Jentungen får ingen merstraff, hun har tatt poenget. Og det er ikke det at reparasjonskostnaden vil knekke oss som er mitt dillemma.

Det er mer moralen i det - er det OK å ta en ting dersom den kun har bruksverdi?

Syklen har forresten stått på samme sted flere dager, dette er et særdeles rolig strøk. Ingen låser bilene sine, det er knapt nok så vi låser ytterdøra når vi reiser bort (satt på spissen, selvsagt). Hvorfor vi ikke har tatt den inn? Som sagt i hovedinnlegget - dette var en aldri så liten kamp mellom foreldre og barn, og en kamp vi mente det var verdt å kjempe.

Gjest Halalala
Skrevet

Argumentet ditt om ulåste saker er jo en sannhet, men gjør det gjerningen mer lovlig?

Nei, ikke lovlig. Men hadde jeg hatt bilen min ulåst utenfor huset, med nøklene i, ville jeg blitt rimelig overasket om bilen lå urørt dagen etter. Lås sykkelen neste gang så slipper dere slikt bry.

Skrevet

Kostnaden med reparasjon er ikke noe problem, jeg er mer usikker på om det moralsk er helt OK å bare la det ligge?

Og det med at sykkelsesongen er over, det er jo helt fullstendig uinteressant! Hva hvis dette hadde vært på våre, da?

Da hadde jeg sannsynlig kjøpt en ny sykkel.

Husk at jeg bor midt i byen da så mine unger har blitt frastjålet alle syklene de har hatt. Selv om de har vært låst. Og her kjøper alle billige sykler for jo billigere jo lenger får man hatt dem i fred. Så for meg er sykler en forbruksvare.

Skrevet

Jentungen får ingen merstraff, hun har tatt poenget. Og det er ikke det at reparasjonskostnaden vil knekke oss som er mitt dillemma.

Det er mer moralen i det - er det OK å ta en ting dersom den kun har bruksverdi?

Syklen har forresten stått på samme sted flere dager, dette er et særdeles rolig strøk. Ingen låser bilene sine, det er knapt nok så vi låser ytterdøra når vi reiser bort (satt på spissen, selvsagt). Hvorfor vi ikke har tatt den inn? Som sagt i hovedinnlegget - dette var en aldri så liten kamp mellom foreldre og barn, og en kamp vi mente det var verdt å kjempe.

Jeg vil si at dere vant den kampen da....

Gjest M.Angelica
Skrevet

Glem hele greia. Sikkert noen som fikk en fiks ide i fylla..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...