Gå til innhold

Ugyldig samboerkontrakt

Anbefalte innlegg

Min tidligere samboer og jeg har et dårlig skrevet A4 ark for hånd hvor vi har skrevet fordelingen på møblene samt at rekkehuset vårt skal selges for ca. 2 mill eller leies ut. Selges det skal lånet dekkes først (vi eier lånet 50/50) og resten overføres til min konto. Nå viser det seg at vi ikke får solgt det for mer enn 1,9 og ingen av oss vil leie det ut. Ingen av oss vil heller bo der. Han mener han ikke skal ta noen del av tapet eller betale for salget i det hele tatt. Jeg spyttet inn 500.000 når vi kjøpte huset. Selger vi det for 1,9 så taper jeg 300.000 og han ikke en krone.

Hva kan jeg gjøre??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197004-ugyldig-samboerkontrakt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er en slik kontrakt juridisk gyldig da?

Skjønner ikke hvorfor dere har gått inn på en så merkelig avtale heller, dere hadde jo ingen garanti for hva dere ville få solgt huset for! Det vanlige er jo å selge og så dele overskuddet etter salgt på 2 (evt. i brøker om dere eide litt ulike parter i lånet).

Kontakt en advokat!

Taper du på dette, så selger du ikke, da får du leie det ut. Ikke realiser tapet nå, men vent. Men sørg for å få alt i ditt navn, så han ikke kommer etter at du har solgt og skal ha halvparten av fortjenesten.

I utgangspunktet øker dette i verdi med minst 5 % i året, avhengig av beliggenhet, så det bør ikke ta alt for lang tid før du går i pluss:-)

Men husk at du må skatte 28 % av overskuddet av leien. Men du kan f.eks leie ut siste halve året i det ene året og første halve året i neste år, uten at du behøver å skatte av utleien.

Du kan i mellomtiden undersøke gyldigheten av kontrakten dere har laget. Slike kontrakter må alltid godkjennes av en advokat, så den dekker alle mulige forhold og er riktig satt opp.

Taper du på dette, så selger du ikke, da får du leie det ut. Ikke realiser tapet nå, men vent. Men sørg for å få alt i ditt navn, så han ikke kommer etter at du har solgt og skal ha halvparten av fortjenesten.

I utgangspunktet øker dette i verdi med minst 5 % i året, avhengig av beliggenhet, så det bør ikke ta alt for lang tid før du går i pluss:-)

Men husk at du må skatte 28 % av overskuddet av leien. Men du kan f.eks leie ut siste halve året i det ene året og første halve året i neste år, uten at du behøver å skatte av utleien.

Du kan i mellomtiden undersøke gyldigheten av kontrakten dere har laget. Slike kontrakter må alltid godkjennes av en advokat, så den dekker alle mulige forhold og er riktig satt opp.

Husk at man også må skatte for gevinst ved salg dersom man har leid ut leiligheten i mer enn 12 mnd. (Mener grensa er 12 mnd) Da kan det bli veldig mye skatt....

Tror det er vært å kontakte en advokat her.

For en fjott.

Dere skal selvfølgelig få 50% av kjøpesummen hver, dvs betale ned lånet med den. Det som evt måtte mangle på lånet deler dere. Evt deler overskuddet.

At han mener du skal ta tapet sier det meste om han. Igjen, for en fjott.

I retten vil han ikke komme langt med tullet sitt. For det første er neppe kontrakten rettslig bindende, for det andre sier den ingenting om at du skal ta et evt tap.

Ta kontakt med en advokat som kan fortelle fjotten hvor landet ligger.

Annonse

Gjest advocaat

Har dere kontaktet advokat?

Hvis ikke, gjør det.. Greit å få konkrete råd på hvilke rettigheter man har. Jeg hadde IKKE giddet å sitte med tap på 300.000!

Lykke til! :)

Dette stemmer nok heldigvis ikke, for deg!

Har dere for eks. gitt 2.000.000,- og lånt 1.500.000,- (med 50/50-ansvar for lån, så eier han

750.000/2.000.000-deler og du 1.250.000,-/2.000.000-deler.

Dette kommer han ikke bort fra.

Regnestykket blir slik:

Salgssum 1.900.000 / 2000000 x 750000 = 712.500,-

Dersom dette ikke er nok til å dekke hans andel av lånet, vil han skylde deg det resterende.

Du sitter igjen med

:

1900.000 / 2000000 x 1250000 = 1.187.500

minus restgjeld for eksempel 750.000 = 437.500,-.

Din andel av tapet har du da tatt.

I tillegg skylder han deg da kr. 38.500,-.

Da har jeg ikke tatt hensyn til salgsomkostninger som skal deles.

Sålenge dere ikke er gift og har felles-eie, (eller en juridisk gyldig avtale som sier noe annet), så er grunnregelen at samboere har særeie på det man har med seg inn i forholdet, og kan ta tilsvarende med seg ut.

M.a.o er din egenkapital på kr 500.000,- din særeie, og disse pengene har du krav på å få tilbake hvis huset selges.

På samme måte skal din samboer ha tilbake det han evt. bidro med i egenkapital.

Når særeie er gjort opp, skal resten av salgssummen deles likt på dere begge.

Dermed vil evt. tap eller fortjeneste som har oppstått mens dere eide huset, også bli fordelt likt mellom dere.

Deretter har hver av dere ansvar for å betale sin halvdel av lånet med de midlene som tilfalt under delingen.

Den som da sitter igjen med mest tilslutt, er jo den som hadde mest egenkapital i utgangspunktet...

• 2 uker senere...

Dette stemmer nok heldigvis ikke, for deg!

Har dere for eks. gitt 2.000.000,- og lånt 1.500.000,- (med 50/50-ansvar for lån, så eier han

750.000/2.000.000-deler og du 1.250.000,-/2.000.000-deler.

Dette kommer han ikke bort fra.

Regnestykket blir slik:

Salgssum 1.900.000 / 2000000 x 750000 = 712.500,-

Dersom dette ikke er nok til å dekke hans andel av lånet, vil han skylde deg det resterende.

Du sitter igjen med

:

1900.000 / 2000000 x 1250000 = 1.187.500

minus restgjeld for eksempel 750.000 = 437.500,-.

Din andel av tapet har du da tatt.

I tillegg skylder han deg da kr. 38.500,-.

Da har jeg ikke tatt hensyn til salgsomkostninger som skal deles.

Nå har vi advokat begge to, så da blir det spennende å se hvordan det går. Jeg står på mitt.

Takk for svar!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...