Gå til innhold

Frimurerlosjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kort kan fortelle meg hva frimurerlosjen er, står for, og hvilken egenskaper man må ha for å bli medlem!?!

Skrevet

Hva det er er jo litt "hemmelig". Men man må ha gjerne en en posisjon i samfunnet som er interessant for losjen, og som kan brukes til å fremme de sakene den og/eller jobber for. For å bli vurdert til opptak må man ha en anbefalning av minst to eksisterende medlemmer.

"...................................."

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Nei, det er hemmelig.

Og minst EN av oss vet hvem du er;)

Skrevet

Og minst EN av oss vet hvem du er;)

Man må i hvert være mann. Det er helt sikkert.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Man må i hvert være mann. Det er helt sikkert.

Det finnes damelosjer også.

Gjest skremt leser
Skrevet

Glemte å skrive at du også kan søke på sted så får du fram alle frimurerne på det stedet med navn og grad. http://www.magazinet.no/default.asp?menuid=&linktype=1&linkid=858&action=search

Vel, etter å ha lest en eneste leder der inne, må jeg si at jeg finner Frimurerlosjen gammeldags. Patriakalsk også? Hvorfor kun menn? Hvorfor hemmelig? Hvorfor ville bevare gamle tradisjoner som ikke gir individet frihet til å ville leve sitt liv?

Skrevet

Det finnes damelosjer også.

Javisst, og de er nesten like hemmelighetsfulle. Rebecca-josjen, den kvinnelige varianten av Odd Fellow, der må alle gå i svarte klær. Det er det eneste jeg har fått vite av Oldemor i huset, som er medlem.

Dystert, gammeldags, skummelt og udemokratisk, er min mening om slike losjer.

Skrevet

Vel, etter å ha lest en eneste leder der inne, må jeg si at jeg finner Frimurerlosjen gammeldags. Patriakalsk også? Hvorfor kun menn? Hvorfor hemmelig? Hvorfor ville bevare gamle tradisjoner som ikke gir individet frihet til å ville leve sitt liv?

Så skremmende er det vel ikke, men definitivt ganske fjollete. Det hadde nok en funksjon en gang i tiden, men det er neppe mye igjen av det nå.

Gjest en leser
Skrevet

Så skremmende er det vel ikke, men definitivt ganske fjollete. Det hadde nok en funksjon en gang i tiden, men det er neppe mye igjen av det nå.

Noen av medlemmene har høye stillinger og det skulle ikke forundre meg om de ville kunne påvirke fløyene.

Skrevet

Kan ikke fortelle deg hva de står for og hva de er... det er hemmelighetskremmerier i denne gutteklubben, sjø :-) Men man kan ikke søke om å bli medlem. Man blir anbefalt! Det er det eneste jeg vet.

(Kankje de er voktere av den hellige gral?? ;-)Æhhhhh...)

:-)

Skrevet

Det skal du ikke si. Det er vel ikke helt uanstendig å tro at losjemedlemmene hjelper hverandre og har innflytelse i lokalmiljøet.

Skrevet

Det skal du ikke si. Det er vel ikke helt uanstendig å tro at losjemedlemmene hjelper hverandre og har innflytelse i lokalmiljøet.

Det er det som er tanken, ja. Og at de "hjelper hverandre" er nok mer sannsynlig enn at de har så veldig mye innflytelse på så mange områder i samfunnet.

"......................................"

Skrevet

Det er det som er tanken, ja. Og at de "hjelper hverandre" er nok mer sannsynlig enn at de har så veldig mye innflytelse på så mange områder i samfunnet.

Men det er naivt å tro at økonomi, makt og innflytelse lar seg skille.

Herr høyesterettsadvokat A, herr biskop B, herr overlege C, herr finansoverkikkador D, herr ordfører E og alle ikke-fullt-så-prominente luskende sammen? Det gjør i alle fall meg skeptisk og konspiratorisk innstilt.

Skrevet

Men det er naivt å tro at økonomi, makt og innflytelse lar seg skille.

Herr høyesterettsadvokat A, herr biskop B, herr overlege C, herr finansoverkikkador D, herr ordfører E og alle ikke-fullt-så-prominente luskende sammen? Det gjør i alle fall meg skeptisk og konspiratorisk innstilt.

Tja...ikke umulig.

"..............................."

Skrevet

Helt enig med deg. Det er en merkelig gjeng med menn, problemet er at de ofte har stor makt i samfunnet.

Gjest skremt leser
Skrevet

Hvorfor skulle de ikke ha det? Eneste grunn til at de ikke skulle det, må være at de er dumme, og tviler jeg på at de er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...