Gå til innhold

er det feigt å ikke stemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at man ikke nødvendigvis er sosialist selv om man stemmer AP. I min ordbok er sosialist og sosialdemokrat ikke det samme.

sosialdemokrati ~demokrati politisk retning som gjennom parlamentarisme vil arbeide for et (mer el. mindre) sosialistisk samfunn

sosialisme ~is'me -n

1 (økonomisk og politisk teori om et) samfunnssystem der staten forvalter produksjonsmidlene og fordeler utbyttet

2 samfunnsordning der en har forsøkt å gjennomføre sosialisme (1); klasseløst samfunn uten utbytting

sosialliberalisme ~liberalisme form for liberalisme som understreker at individet er både selvstendig og sosialt avhengig; økonomisk og politisk idé som holder fast ved privat eiendomsrett til produksjonsmidlene, men aksepterer statsinngrep for å sikre økonomisk stabilitet og sosial trygghet

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

40

• favn

14

• Goliath

11

• gripp

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Med sosialister ved roret noen år, vil det trolig være mulig å stemme på LO allerede ved neste valg.

Det virker så unødvendig å gå via AP liksom.

he-he...

Og det verste er at det er helt reelt det du skriver.....

Skrevet

'Men stemmer jeg Venstre støtter jeg en borgerlig regjering.. og det vil jeg jo ikke ha.'

Du har selvsagt rett. En stemme til Venstre er en stemme til Krf og Høyre.

På samme måte som en stemme til Ap er en stemme til Sp og SV....

Eller en stemme til Sp er en stemme til Ap og SV...

Eller...

:-)

Skrevet

Jeg mener at man ikke nødvendigvis er sosialist selv om man stemmer AP. I min ordbok er sosialist og sosialdemokrat ikke det samme.

Stemmer du Ap så støtter du indirekte også SV og Sp - vilket så absolutt er det sosialistiske alternativet i høyeste grad.

Føler du deg ikke som sosialist, så stemmer du ingen av disse partier....mener jeg.

Skrevet

sosialdemokrati ~demokrati politisk retning som gjennom parlamentarisme vil arbeide for et (mer el. mindre) sosialistisk samfunn

sosialisme ~is'me -n

1 (økonomisk og politisk teori om et) samfunnssystem der staten forvalter produksjonsmidlene og fordeler utbyttet

2 samfunnsordning der en har forsøkt å gjennomføre sosialisme (1); klasseløst samfunn uten utbytting

sosialliberalisme ~liberalisme form for liberalisme som understreker at individet er både selvstendig og sosialt avhengig; økonomisk og politisk idé som holder fast ved privat eiendomsrett til produksjonsmidlene, men aksepterer statsinngrep for å sikre økonomisk stabilitet og sosial trygghet

Jeg er sosialliberalist - men ingen sosialist:-)

Og Venstre har fremdeles en liten mulighet til å få min stemme flisa - hvis jeg velger å stemme strategisk.....

Skrevet

På samme måte som en stemme til Ap er en stemme til Sp og SV....

Eller en stemme til Sp er en stemme til Ap og SV...

Eller...

:-)

Selvsagt.

Nå stemmer man koalisjon, i høyden for å justere representantsammensetningen.

Skrevet

Jeg er sosialliberalist - men ingen sosialist:-)

Og Venstre har fremdeles en liten mulighet til å få min stemme flisa - hvis jeg velger å stemme strategisk.....

*herlig*

Skrevet

Selvsagt.

Nå stemmer man koalisjon, i høyden for å justere representantsammensetningen.

Og ikke minst utjevningsmandatene bidrar til dette.

En stemme er ikke EN stemme der alle teller like mye. Hele valgsystemet vårt burde gjøres om.

For det første så gir dagens system alt for mye makt til de mindre partiene Og i tillegg bidrar utjevningsmandatene ytterligere til samme skjeve maktfordeling.

Stemmer jeg f.eks Høyre så blir den stemmen betydelig mindre verdt enn om jeg velger å stemme Venstre.

Og det er årsaken til at jeg vurderer sterkt å stemme venstre denne gang.

Men er det et sant demokrati der hver stemme skal telle like mye?

Over hode ikke. Men når systemet er slik, så får man jo bare utnytte det så godt man kan....

Skrevet

*herlig*

Dere kommer til å vinne stort på et til dels udemokratisk valgsystem.....

Men kan det sikre borgerlig flertall så får det stå sin prøve:-)

Skrevet

*herlig*

Døh..det er jo så mange valgtester, men denne var litt kul, kort og med trafikklys og greier:

http://valg.vg.no/velgerguiden_2005/

Jeg endte selvsagt godt ute på høyresiden.

Men det jeg undrer meg på er hvordan man kan ende opp med SV og RV og andre unevnelige?

Er det faktisk noen som ønsker høyere skatter og avgifter, og er dette ønsket i så fall på egne vegne?

Hva sier orakelet vårt?

Skrevet

Døh..det er jo så mange valgtester, men denne var litt kul, kort og med trafikklys og greier:

Men det jeg undrer meg på er hvordan man kan ende opp med SV og RV og andre unevnelige?

Er det faktisk noen som ønsker høyere skatter og avgifter, og er dette ønsket i så fall på egne vegne?

Hva sier orakelet vårt?

Selv fikk jeg rødt lys bare fra to partier - SV og RV.

Grønt lys ble det fra hele den borgerlige "aliansen".

Og det var heldigvis ikke så overraskende:-)

Skrevet

Og ikke minst utjevningsmandatene bidrar til dette.

En stemme er ikke EN stemme der alle teller like mye. Hele valgsystemet vårt burde gjøres om.

For det første så gir dagens system alt for mye makt til de mindre partiene Og i tillegg bidrar utjevningsmandatene ytterligere til samme skjeve maktfordeling.

Stemmer jeg f.eks Høyre så blir den stemmen betydelig mindre verdt enn om jeg velger å stemme Venstre.

Og det er årsaken til at jeg vurderer sterkt å stemme venstre denne gang.

Men er det et sant demokrati der hver stemme skal telle like mye?

Over hode ikke. Men når systemet er slik, så får man jo bare utnytte det så godt man kan....

Det står mange flere stemmer bak hver Venstre-representant.

Skrevet

Hva sier orakelet vårt?

det der lurer jeg på også .)

Skrevet

Det står mange flere stemmer bak hver Venstre-representant.

Enn??

Skrevet

det der lurer jeg på også .)

Burde vi lage en ny tråd og spørre sosialistene?

Skrevet

Hva sier orakelet vårt?

jeg var mest Høyre her med Venstre tett på -men det er sikkert fordi jeg er FOR EU - men det er jo omtrent 49% av Venstre også - -:)

Skrevet

Burde vi lage en ny tråd og spørre sosialistene?

Gjør det du - jeg må faktisk jobbe - hehe

Skrevet

...de andre partienes representanter :)

Det kan umulig stemme hvis dere kommer rett over sperregrensen og får deres antall av utjevningsmandatene....eller?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...