Gå til innhold

er det feigt å ikke stemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjør det du - jeg må faktisk jobbe - hehe

Jobber ikke du aktivt med valgkamp her på DOL nå dah...?

:-)

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

40

• favn

14

• Goliath

11

• gripp

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jobber ikke du aktivt med valgkamp her på DOL nå dah...?

:-)

jeg nei? sånn jeg er alltid det :)

Skrevet

Døh..det er jo så mange valgtester, men denne var litt kul, kort og med trafikklys og greier:

http://valg.vg.no/velgerguiden_2005/

Jeg endte selvsagt godt ute på høyresiden.

Men det jeg undrer meg på er hvordan man kan ende opp med SV og RV og andre unevnelige?

Er det faktisk noen som ønsker høyere skatter og avgifter, og er dette ønsket i så fall på egne vegne?

Hva sier orakelet vårt?

Det var en bra test, for der kunne man selv velge sakene man engasjerer seg i.

Resultatet stemte bra for meg, i hvert fall.

Skrevet

Det har vi helt ulik oppfatning om :)

Du må gjerne mene hva du vil, men jeg vet hva SVs skolepoltikk er. Og det er langt i fra det som du bekrev.

Skrevet

En stemme til Venstre er åg gjøre Høyre varmere og Krf rausere og få frem Venstre-politikk .)

Er man sosialist stemmer man rødt...

Høyre varmere og Krf rausere? Det tror jeg når alle einebær modner samtidig.

Skrevet

Og ikke minst utjevningsmandatene bidrar til dette.

En stemme er ikke EN stemme der alle teller like mye. Hele valgsystemet vårt burde gjøres om.

For det første så gir dagens system alt for mye makt til de mindre partiene Og i tillegg bidrar utjevningsmandatene ytterligere til samme skjeve maktfordeling.

Stemmer jeg f.eks Høyre så blir den stemmen betydelig mindre verdt enn om jeg velger å stemme Venstre.

Og det er årsaken til at jeg vurderer sterkt å stemme venstre denne gang.

Men er det et sant demokrati der hver stemme skal telle like mye?

Over hode ikke. Men når systemet er slik, så får man jo bare utnytte det så godt man kan....

Ja, det er forvirrende. Jeg har stemt taktisk ved flere valg. Kjipt.

Men i og med at jeg aldri har funnet mitt parti, spiller det som sådan mindre rolle likevel.

Gjest solemaniya
Skrevet

Blanke stemmer telles ikke opp i Norge, så det er helt meningsløst å gjøre det.

Det vet jeg, men det viser større respekt for demokrati og stemmerett.

Skrevet

Ja, det er forvirrende. Jeg har stemt taktisk ved flere valg. Kjipt.

Men i og med at jeg aldri har funnet mitt parti, spiller det som sådan mindre rolle likevel.

Det har du for så vidt helt rett i. Jeg har heller ikke noe jeg kan kalle "mitt parti", så jeg kan like gjerne stemme taktisk.

Men det rører ved noen følelser i meg likevel. Det snakkes jo så fint om "ett menneske - en stemme" - og vi er så stolte av demokratiet vårt og hvordan det fungerer.

Vi har for så vidt rett til å være stolte av hva våre forfedre har bygd opp, men det finnes likevel sider ved dette som skurrer i mine øre....

Men ikke verre enn at jeg sover utmerket godt av den grunn:-)

Gjest Passe lei..
Skrevet

Stem Venstre!:)

Mitt slagord: Vi bryr oss OM og ikke så mye MED - -

Vi vil ha vekk byråkratiet - vil ikke at folk skal stå med lua i handa i vanskellige perioder. Det skal være plass til ulikheter og ulike drømmer, kultur, kreativitet, sunn mat og natur. Det skal være ærefullt å starte egen bedrift for seg selv og noen til, -og ikke vanskelig. Vi er for full barnehagedekning, kontantstøtte og 15 mnd fleksibel barselpermisjon.

les litt mer selv du :)

http://www.vg.no/nyheter/spesial/valg2005/?p=venstre

Hehe.. du gav henne jo svaret på alle hennes problemer du ;)

Men fra spøk til.. noe annet. Jeg er egentlig ganske nyskjerrig på Venstre. Er egentlig en sentrums-Ap-jente (om du forstår det?), men liker ikke det rød-grønne regjeringsalternativet så godt.. Derfor har jeg fått øynene opp for Venstre. I den sammenheng skrev jeg noen spørsmål til Sponheim til hans nettmøte på Nettavisen. Og jeg har prøvd å sjekke hva han svarte, men det er helt umulig å komme inn på siden.

Kanskje teit å spørre deg om dette.. men har du vært og sett på det? Tenker kanskje at det er noe galt med internetten min..?

Skrevet

Hehe.. du gav henne jo svaret på alle hennes problemer du ;)

Men fra spøk til.. noe annet. Jeg er egentlig ganske nyskjerrig på Venstre. Er egentlig en sentrums-Ap-jente (om du forstår det?), men liker ikke det rød-grønne regjeringsalternativet så godt.. Derfor har jeg fått øynene opp for Venstre. I den sammenheng skrev jeg noen spørsmål til Sponheim til hans nettmøte på Nettavisen. Og jeg har prøvd å sjekke hva han svarte, men det er helt umulig å komme inn på siden.

Kanskje teit å spørre deg om dette.. men har du vært og sett på det? Tenker kanskje at det er noe galt med internetten min..?

http://www.venstre.no/vev/hovedsiden/arkiv/S0091E15E

er de jeg vet om...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...