Moraki Skrevet 5. september 2005 Forfatter Skrevet 5. september 2005 Johannesurt! Ok. Har du gode erfaringer med den? Jeg har ikke lyst å begynne på lykkepiller, for å si det sånn. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 5. september 2005 Skrevet 5. september 2005 Mange bruker johannesurt mot lette depresjoner. 0 Siter
Gemini Skrevet 5. september 2005 Skrevet 5. september 2005 Ok. Har du gode erfaringer med den? Jeg har ikke lyst å begynne på lykkepiller, for å si det sånn. Johannesurt funker bra for mange (når man har lett/moderat depresjon). Vær bare klar over at de kan redusere/endre effekten av andre medisiner, fx p-piller (som kan bli mindre sikre). Rosenrot er et annet helsekost-preparat som du med fordel kan prøve, det hjelper mange. 0 Siter
flisa Skrevet 5. september 2005 Skrevet 5. september 2005 Ok. Har du gode erfaringer med den? Jeg har ikke lyst å begynne på lykkepiller, for å si det sånn. Jeg har aldri vært deprimert en dag av mitt liv - heldigvis 0 Siter
Moraki Skrevet 5. september 2005 Forfatter Skrevet 5. september 2005 Johannesurt funker bra for mange (når man har lett/moderat depresjon). Vær bare klar over at de kan redusere/endre effekten av andre medisiner, fx p-piller (som kan bli mindre sikre). Rosenrot er et annet helsekost-preparat som du med fordel kan prøve, det hjelper mange. Takk for svar! Skal sjekke angående begge to! :-) Ha en fin dag! Na prosexeis :-) 0 Siter
Prozak Skrevet 5. september 2005 Skrevet 5. september 2005 Ok. Har du gode erfaringer med den? Jeg har ikke lyst å begynne på lykkepiller, for å si det sånn. Johannesurt er i prinsippet det samme som "lykkepiller" (idiotisk navn, fordi det gir helt feil inntrykk av hva SSRI er for noe), men det er mindre raffinert og derfor "svakere". De fleste psykiatere og leger mener at det ikke er noen forskjell annet enn i styrke. Personlig synes jeg serotonin-reopptakshemmende stoffer er altfor skumle å bruke, og det finnes lite eller ingen forskning som dokumenterer langtidsvirkningene av disse medisinene. Det lille som er gjort av enkelte psykologer kan tyde på lite hyggelige, permanente skader. Nå er jo ikke sistnevnte noe spesiellt, medisin generellt tatt i betraktning, men det gjør at man skal være veldig forsiktig med å gå på medisiner med mindre det er virkelig nødvendig. Det er helt horribelt hvordan leger og psykiatere skriver ut resepter på antidepressiva over en lav sko. F.eks så går mange etter prinsippet at om en depresjon har vart i 14 dager, så er man kandidat til medisinering av denne typen, som bør vare i minst 6 mnd. Direkte skremmende, spør du meg. "....................................." 0 Siter
flisa Skrevet 5. september 2005 Skrevet 5. september 2005 Johannesurt er i prinsippet det samme som "lykkepiller" (idiotisk navn, fordi det gir helt feil inntrykk av hva SSRI er for noe), men det er mindre raffinert og derfor "svakere". De fleste psykiatere og leger mener at det ikke er noen forskjell annet enn i styrke. Personlig synes jeg serotonin-reopptakshemmende stoffer er altfor skumle å bruke, og det finnes lite eller ingen forskning som dokumenterer langtidsvirkningene av disse medisinene. Det lille som er gjort av enkelte psykologer kan tyde på lite hyggelige, permanente skader. Nå er jo ikke sistnevnte noe spesiellt, medisin generellt tatt i betraktning, men det gjør at man skal være veldig forsiktig med å gå på medisiner med mindre det er virkelig nødvendig. Det er helt horribelt hvordan leger og psykiatere skriver ut resepter på antidepressiva over en lav sko. F.eks så går mange etter prinsippet at om en depresjon har vart i 14 dager, så er man kandidat til medisinering av denne typen, som bør vare i minst 6 mnd. Direkte skremmende, spør du meg. "....................................." Helt enig med deg - jeg ville fått antidepressiva hadde jeg ikke vært så overbevist om at jeg ikke var deprimert - noe legen sa bestemt at jeg var (!) - det viste seg - med en annen lege at jeg hadde lavt stoffskifte og med Tyroxin (hormon) så ble jeg frisk. tenk om jeg hadde hørt på den første legen min? -da hadde jg gått hjemme og blitt sykere og sykere....skremmende! 0 Siter
Prozak Skrevet 5. september 2005 Skrevet 5. september 2005 Helt enig med deg - jeg ville fått antidepressiva hadde jeg ikke vært så overbevist om at jeg ikke var deprimert - noe legen sa bestemt at jeg var (!) - det viste seg - med en annen lege at jeg hadde lavt stoffskifte og med Tyroxin (hormon) så ble jeg frisk. tenk om jeg hadde hørt på den første legen min? -da hadde jg gått hjemme og blitt sykere og sykere....skremmende! Greia er jo at en depresjon kan komme av så mye, både psykiske og fysiske ting. I ditt tilfelle kan man sikkert argumentere for at du var deprimert, men iom. at årsaken var stoffskiftet så blir det en annen diagnose, selv om symptomene var depresjon. "...................................." 0 Siter
Moraki Skrevet 5. september 2005 Forfatter Skrevet 5. september 2005 Helt enig med deg - jeg ville fått antidepressiva hadde jeg ikke vært så overbevist om at jeg ikke var deprimert - noe legen sa bestemt at jeg var (!) - det viste seg - med en annen lege at jeg hadde lavt stoffskifte og med Tyroxin (hormon) så ble jeg frisk. tenk om jeg hadde hørt på den første legen min? -da hadde jg gått hjemme og blitt sykere og sykere....skremmende! Ja, det er ikke bra. Bra du skiftet lege da. Jeg er bare litt utafor om dagen, så jeg ville gjerne hatt noe naturlig tilskudd som kunne gjøre meg litt gladere til sinns. Antideprissiva kommer ikke på tale. Blir redd bare ved tanken. 0 Siter
Gjest har ikke prøvd selv Skrevet 5. september 2005 Skrevet 5. september 2005 Johannesurt sies å være bra 0 Siter
Prozak Skrevet 5. september 2005 Skrevet 5. september 2005 Ja, det er ikke bra. Bra du skiftet lege da. Jeg er bare litt utafor om dagen, så jeg ville gjerne hatt noe naturlig tilskudd som kunne gjøre meg litt gladere til sinns. Antideprissiva kommer ikke på tale. Blir redd bare ved tanken. Da synes jeg du skal holde deg unna johannesurt - det er mer eller mindre det samme. Rosenrot er, såvidt jeg vet, noe helt annet. Hvor effektivt det er, og for hva, varierer selvfølgelig som med alle neturpreparater fra person til person. "..................................." 0 Siter
flisa Skrevet 5. september 2005 Skrevet 5. september 2005 Greia er jo at en depresjon kan komme av så mye, både psykiske og fysiske ting. I ditt tilfelle kan man sikkert argumentere for at du var deprimert, men iom. at årsaken var stoffskiftet så blir det en annen diagnose, selv om symptomene var depresjon. "...................................." Symptomene på lavt stoffskifte blir ofte forvekslet med depresjon - trist, for det er så enkelt å utelukke det fysiske med en blodprøve. 0 Siter
Prozak Skrevet 5. september 2005 Skrevet 5. september 2005 Symptomene på lavt stoffskifte blir ofte forvekslet med depresjon - trist, for det er så enkelt å utelukke det fysiske med en blodprøve. Men er det ikke en depresjon, da - så lenge man er deprimert? Det beskriver vel sinnstilstanden? Og så er det snakk om hva slags depresjon man har? Uansett - jeg vil våge å påstå at en enorm andel av depresjonsdiagnoser og påfølgende medisinering med SSRI eller tilsvarende er unødvendige og, i enkelte tilfeller, direkte skadelige. Opplev et kjipt samlivsbrudd, bli deprimert, gå til legen en to-tre ganger med en ukes mellomrom, og få resept på noe som i verste fall kan gjøre ubotelige kjemiske skader på hjernen. Nei, fysj og faen så mye inkompetent medisinsk personale som finnes. "...................................." 0 Siter
flisa Skrevet 5. september 2005 Skrevet 5. september 2005 Men er det ikke en depresjon, da - så lenge man er deprimert? Det beskriver vel sinnstilstanden? Og så er det snakk om hva slags depresjon man har? Uansett - jeg vil våge å påstå at en enorm andel av depresjonsdiagnoser og påfølgende medisinering med SSRI eller tilsvarende er unødvendige og, i enkelte tilfeller, direkte skadelige. Opplev et kjipt samlivsbrudd, bli deprimert, gå til legen en to-tre ganger med en ukes mellomrom, og få resept på noe som i verste fall kan gjøre ubotelige kjemiske skader på hjernen. Nei, fysj og faen så mye inkompetent medisinsk personale som finnes. "...................................." Jeg var ikke deprimert - jeg var dønn sliten, hadde vondt i musklene, jeg frøs og sov mye, og hadde voldsomme og langvarige mensblødninger. *sukk - det var tider det* 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 6. september 2005 Skrevet 6. september 2005 Søk på Omega-3 + depresjon på google. Det er ganske interessant hva som kommer fram der. Jeg har hørt om flere som har blitt friske av milde depresjoner ved inntak av større doser omega-3. Her er noen linker: http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showNews&url_topic=0&DocumentId=31125662 http://www.forskning.no/Artikler/2004/februar/1077722458.27 http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_ekspertene/4356083.html 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 6. september 2005 Skrevet 6. september 2005 Johannesurt er i prinsippet det samme som "lykkepiller" (idiotisk navn, fordi det gir helt feil inntrykk av hva SSRI er for noe), men det er mindre raffinert og derfor "svakere". De fleste psykiatere og leger mener at det ikke er noen forskjell annet enn i styrke. Personlig synes jeg serotonin-reopptakshemmende stoffer er altfor skumle å bruke, og det finnes lite eller ingen forskning som dokumenterer langtidsvirkningene av disse medisinene. Det lille som er gjort av enkelte psykologer kan tyde på lite hyggelige, permanente skader. Nå er jo ikke sistnevnte noe spesiellt, medisin generellt tatt i betraktning, men det gjør at man skal være veldig forsiktig med å gå på medisiner med mindre det er virkelig nødvendig. Det er helt horribelt hvordan leger og psykiatere skriver ut resepter på antidepressiva over en lav sko. F.eks så går mange etter prinsippet at om en depresjon har vart i 14 dager, så er man kandidat til medisinering av denne typen, som bør vare i minst 6 mnd. Direkte skremmende, spør du meg. "....................................." "Johannesurt er i prinsippet det samme som "lykkepiller" " Nei. Det er ikke det samme. Hvordan johannesurt virker er fortsatt et lite mysterium, men det har jo noe med serotonin å gjøre. Det du skriver om SSRI ellers, vel...har aldri hørt seriøse personer i det medisinske miljøet være enig. Men, folk må vel tro på hva de vil. 0 Siter
Prozak Skrevet 6. september 2005 Skrevet 6. september 2005 "Johannesurt er i prinsippet det samme som "lykkepiller" " Nei. Det er ikke det samme. Hvordan johannesurt virker er fortsatt et lite mysterium, men det har jo noe med serotonin å gjøre. Det du skriver om SSRI ellers, vel...har aldri hørt seriøse personer i det medisinske miljøet være enig. Men, folk må vel tro på hva de vil. "Nei. Det er ikke det samme. Hvordan johannesurt virker er fortsatt et lite mysterium," Det er i prinsippet det samme. Hvordan det virker er ikke det umiddelbart interessante, så lenge det det gjør er å hindre reopptak av serotonin. Forskjellige SSRI-preparater har også forskjellige virkestoffer for å oppnå samme effekt. "Det du skriver om SSRI ellers, vel...har aldri hørt seriøse personer i det medisinske miljøet være enig. Men, folk må vel tro på hva de vil." Du har aldri hørt noen være enig i at det ikke finnes noen undersøkelser og dokumentasjon over langtidsvirkningene av SSRI? Det er jo som å ikke være enig i at det ikke finnes et eneste dokumentert ekte bilde av en ufo. Slik er det bare. Er du kanskje heller ikke enig i at det er drøyt når leger skriver ut SSRI fordi man har vært nedfor i 14 dager? SSRI er veldig nytt, og har blitt tatt opp som et vidundermiddel av mange leger, mye på grunn av press fra legemiddelindustrien (ja, legemiddelindustrien har faktisk en overraskende "makt" og påvirkningskraft overfor leger). Det gis ut over en lav sko - det er et faktum ingen kan benekte, og jeg stiller meg sterkt kritisk til det. At f.eks ingen leger her inne har sagt noe slik er jo ikke så rart - de gir sannsynligvis ut masse SSRI selv. F.eks valium var også nytt en gang, og det ble skrevet ut over en lav sko. Ikke før ganske lenge etter at det kom skjønte man hvor alvorlig det faktisk var. Og sist men ikke minst: Ingen som vet hva SSRI gjør kjemisk med hodet ditt vil kunne stille seg helt likegyldige til å bruke det. Jeg angriper selvfølgelig ikke SSRI i seg selv - det finnes utvilsomt tilfeller hvor dette er et godt valg av medisin. Det er holdningen hos leger og samfunnet generellt jeg kritiserer. Det finnes en god del informasjon som tar opp nettopp dette med manglende dokumenterte langtidseffekter, lite viten om konsekvensene av de kjemiske forandringene etc., hvis man leter litt. Og nei - man finner det selvfølgelig ikke i informasjonen leger bruker, og på steder som DOL. "........................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 6. september 2005 Skrevet 6. september 2005 Søk på Omega-3 + depresjon på google. Det er ganske interessant hva som kommer fram der. Jeg har hørt om flere som har blitt friske av milde depresjoner ved inntak av større doser omega-3. Her er noen linker: http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showNews&url_topic=0&DocumentId=31125662 http://www.forskning.no/Artikler/2004/februar/1077722458.27 http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_ekspertene/4356083.html Det er vel relativt godt dokumentert at essensielle fettsyrer er viktige i forbindelse med depresjon, ja. Og betraktelig tryggere å prøve enn kjemiske preparater. "............................................" 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.