Gå til innhold

Naturmiddel mot depresjon?

Anbefalte innlegg

Gjest papirtiger
Skrevet

"Nei. Det er ikke det samme. Hvordan johannesurt virker er fortsatt et lite mysterium,"

Det er i prinsippet det samme. Hvordan det virker er ikke det umiddelbart interessante, så lenge det det gjør er å hindre reopptak av serotonin. Forskjellige SSRI-preparater har også forskjellige virkestoffer for å oppnå samme effekt.

"Det du skriver om SSRI ellers, vel...har aldri hørt seriøse personer i det medisinske miljøet være enig. Men, folk må vel tro på hva de vil."

Du har aldri hørt noen være enig i at det ikke finnes noen undersøkelser og dokumentasjon over langtidsvirkningene av SSRI? Det er jo som å ikke være enig i at det ikke finnes et eneste dokumentert ekte bilde av en ufo. Slik er det bare.

Er du kanskje heller ikke enig i at det er drøyt når leger skriver ut SSRI fordi man har vært nedfor i 14 dager?

SSRI er veldig nytt, og har blitt tatt opp som et vidundermiddel av mange leger, mye på grunn av press fra legemiddelindustrien (ja, legemiddelindustrien har faktisk en overraskende "makt" og påvirkningskraft overfor leger). Det gis ut over en lav sko - det er et faktum ingen kan benekte, og jeg stiller meg sterkt kritisk til det. At f.eks ingen leger her inne har sagt noe slik er jo ikke så rart - de gir sannsynligvis ut masse SSRI selv. F.eks valium var også nytt en gang, og det ble skrevet ut over en lav sko. Ikke før ganske lenge etter at det kom skjønte man hvor alvorlig det faktisk var.

Og sist men ikke minst: Ingen som vet hva SSRI gjør kjemisk med hodet ditt vil kunne stille seg helt likegyldige til å bruke det. Jeg angriper selvfølgelig ikke SSRI i seg selv - det finnes utvilsomt tilfeller hvor dette er et godt valg av medisin. Det er holdningen hos leger og samfunnet generellt jeg kritiserer. Det finnes en god del informasjon som tar opp nettopp dette med manglende dokumenterte langtidseffekter, lite viten om konsekvensene av de kjemiske forandringene etc., hvis man leter litt. Og nei - man finner det selvfølgelig ikke i informasjonen leger bruker, og på steder som DOL.

"........................................."

Hm..no offence, men orket ikke å lese hele innlegget ditt.

Men å påstå at Johannesurt og SSRI er i prinsippet det samme er feil, fordi de virker ikke på samme måte.

Skrevet

Hm..no offence, men orket ikke å lese hele innlegget ditt.

Men å påstå at Johannesurt og SSRI er i prinsippet det samme er feil, fordi de virker ikke på samme måte.

Hvis du ikke orker å lese svaret du får, så setter jeg pris på at du lar være å svare. Nå svarer du på noe jeg har svart på i innlegget. Og jo - det er forskjellige virkemidler - akkurat som Cipramil og Fontex, to forskjellige SSRI-preparater, har forskjellige virkestoffer - men det er likevel å betrakte som et "SSRI light" preparat.

Men men - du gadd vel ikke lese dette heller. *rister på hodet*

Gjest papirtiger
Skrevet

Hvis du ikke orker å lese svaret du får, så setter jeg pris på at du lar være å svare. Nå svarer du på noe jeg har svart på i innlegget. Og jo - det er forskjellige virkemidler - akkurat som Cipramil og Fontex, to forskjellige SSRI-preparater, har forskjellige virkestoffer - men det er likevel å betrakte som et "SSRI light" preparat.

Men men - du gadd vel ikke lese dette heller. *rister på hodet*

Man vet veldig godt hvordan forskjellige SSRI-produkter virker, men ikke Johannesurt. Hvis det virkelig var SSRI-light, så ville man visst hvordan det fungerte.. Men det gjør man ikke. Man vet heller ikke hvor mye placebo-effekt johannesurt faktisk gir.

Skrevet

Det er vel relativt godt dokumentert at essensielle fettsyrer er viktige i forbindelse med depresjon, ja. Og betraktelig tryggere å prøve enn kjemiske preparater.

"............................................"

Ja, det skjer stadig forskning på området. Min psykiatriske sykepleier var ikke klar over det, så hun fikk vite det av meg ;) Men det blir vel mer og mer utbredt etterhvert som det blir gjort større forskning på det. Men enda har jeg bare opplevd å se 'psykiske vansker' på én type omega3-kapsler. De er vel litt forsiktige med å love for mye. Men det kommer sikkert etterhvert :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...