Gå til innhold

Alkoholforbruk

Anbefalte innlegg

Gjest Uten signatur
Skrevet

Hva er etter din mening et forholdsvis normalt forbruk av alkohol for en mann på 35 år med to barn under 6 år?

Jeg synes det er for mye når han en fredagskveld vi ikke har besøk drikker en flaske rødvin, 3-4 øl og noen konjakk eller whisky til slutt. Dette varierer veldig både mindre og mer. Jeg synes det er veldig unormalt å drikke seg full når man sitter alene og ser på film eller hører på musikk utover natta. (Jeg har da drukket brus hele kvelden og lagt meg før 01.00).

Helt greit med en fuktig kveld ute på byen eller i festlig lag hjemme med venner, men å sitte å drikke alene utover natta?

Hva synes dere?

Skrevet

Enda verre det gubben min gjør. Han kan være godt beruset på ettermiddagen. Spesielt dersom jeg/jeg og jentungen er borte noen timer.

Grrrr.....

Også da mens bara er våkne da!!!!!!!!!!

Har prøvd alt, men jeg tror ikke jeg får han til å slutte.

Men han drikker sjeldent noe særlig sent på kvelden. (Selv om jeg synes det hadde vært bedre.)

Uansett kjempevanskelig tema dette her.

Skrevet

Alkohol-bruken hans høres ikke bra ut.

Alkohol kan ofte være positiv for de fleste, men da helst i sosiale sammenhenger, men folk som drikker større mengder, ALENE, bør det ringe noen varselkokker hos.

Du har grunn til å være bekymret.

Skrevet

Hvis dette er kun en dag i uka, så vil antagelig ikke selve mengden i seg selv være nok til å være ei "rød lampe" på ei uke.

Men i og med at han har i seg såpass på en gang, så kan dette være skummelt og i overkant av hva som er bra.

Han burde nok ikke utfordre dette så mye.

Skrevet

Alkohol-bruken hans høres ikke bra ut.

Alkohol kan ofte være positiv for de fleste, men da helst i sosiale sammenhenger, men folk som drikker større mengder, ALENE, bør det ringe noen varselkokker hos.

Du har grunn til å være bekymret.

Det er slett ikke sikkert, uten at jeg vet noe som helst om akkurat dette tilfellet. Det er en populistisk tullesak at hvis du drikker i godt selskap så er det greit, men gjør du det alene da har du et problem. Man har faktisk ikke et alkoholproblem før man føler en trang til å drikke, alene eller sammen med andre, og begynner å forsake andre ting til fordel for drammen.

"................................."

Skrevet

Enda verre det gubben min gjør. Han kan være godt beruset på ettermiddagen. Spesielt dersom jeg/jeg og jentungen er borte noen timer.

Grrrr.....

Også da mens bara er våkne da!!!!!!!!!!

Har prøvd alt, men jeg tror ikke jeg får han til å slutte.

Men han drikker sjeldent noe særlig sent på kvelden. (Selv om jeg synes det hadde vært bedre.)

Uansett kjempevanskelig tema dette her.

Han har nok ett problem med alkohol og det er derfor du ikke klarer å få han til å slutte med dette.

Første skrittet er han han selv må innse at han har ett problem og dermed ha en mulighet til å gjøre noe med det.

Har han kommet for langt så må han antagelig ha hjelp for å komme seg ut av dette.

Jeg hadde blitt lyn forbannet hvis min partner hadde gjort noe sånt. Det hadde vært kort vei til døren da.

Gjest dagen derpå
Skrevet

Det er slett ikke sikkert, uten at jeg vet noe som helst om akkurat dette tilfellet. Det er en populistisk tullesak at hvis du drikker i godt selskap så er det greit, men gjør du det alene da har du et problem. Man har faktisk ikke et alkoholproblem før man føler en trang til å drikke, alene eller sammen med andre, og begynner å forsake andre ting til fordel for drammen.

I tillegg til det du nevner, er det et problem hvis du ikke er i form til å omgås barna dine på en ok måte på de fleste helgemorgener. Skal småbarnsforeldre drikke mye en kveld, bør det være avtalt slik at den andre forelderen synes det er greit å ta ansvaret neste morgen, eller at man har barnevakt.

Skrevet

Helt enig - jeg drikker ofte en hel flaske rødvin når jeg lager mat - - -alene -jeg koser meg .)

Skrevet

I tillegg til det du nevner, er det et problem hvis du ikke er i form til å omgås barna dine på en ok måte på de fleste helgemorgener. Skal småbarnsforeldre drikke mye en kveld, bør det være avtalt slik at den andre forelderen synes det er greit å ta ansvaret neste morgen, eller at man har barnevakt.

Det er noe helt annet. da er man en drittsekk da :)

Skrevet

Å kose seg med noen glass rødvin, en øl eller tre, eventuelt en cognac til kaffen, er en ting, men å drekke vin, øl og cognac, åpenbart for å bli full, alene en fredagskveld foran tv-n, mens et par unger ligger og sover, ville i hvert fall tent mine røde lamper.

Mengdemessig, dersom dette er alt han drikker i uka, er det i utgangspunktet ikke spesielt foruroligende, men fredagsritualet hans virker veldig spesielt, og jeg ville vært redd det skulle eksalere.

Jeg synes generelt det er litt rart å drikke seg full for så å gå å legge seg. Spesielt med unger i huset.

Skrevet

Å kose seg med noen glass rødvin, en øl eller tre, eventuelt en cognac til kaffen, er en ting, men å drekke vin, øl og cognac, åpenbart for å bli full, alene en fredagskveld foran tv-n, mens et par unger ligger og sover, ville i hvert fall tent mine røde lamper.

Mengdemessig, dersom dette er alt han drikker i uka, er det i utgangspunktet ikke spesielt foruroligende, men fredagsritualet hans virker veldig spesielt, og jeg ville vært redd det skulle eksalere.

Jeg synes generelt det er litt rart å drikke seg full for så å gå å legge seg. Spesielt med unger i huset.

Skummelt om begge gjør det i alle fall. Jeg tenker at man ikke bør komme på legevakta i drosje men en syk unge fordi foreldrene har drukket....men så har jeg også lært at man skal ha helt og rent undertøy i tilfelle man havner i en ulykke...hehe

Skrevet

Han har nok ett problem med alkohol og det er derfor du ikke klarer å få han til å slutte med dette.

Første skrittet er han han selv må innse at han har ett problem og dermed ha en mulighet til å gjøre noe med det.

Har han kommet for langt så må han antagelig ha hjelp for å komme seg ut av dette.

Jeg hadde blitt lyn forbannet hvis min partner hadde gjort noe sånt. Det hadde vært kort vei til døren da.

Lettvint å si at det hadde vært kort vei til døra.

Men han har veldig mange positive sider. Han er utrolig arbeidssom og gjør masse i huset uten å bli spurt. Han er kjærlig og flink med barna.

Så generelt er han en flott kar.

Og det med alkohol skjer ikke hver dag. I dårlige perioder 1-2 ganger pr. mnd. og i gode perioder kan det gå flere mnd. mellom slike utskeielser.

Min bekymring er i hovedsak i forhold til barna. Dersom jeg flytter ut så har jeg ingen kontroll på hvordan han er da han skal ha jentungen. Og det er kanskje verre? Nå kan jeg skåne henne mye mer i hvertfall.

Men det er slitsomt. Etter utskeielser blir jeg kjempefrustrert og snakker, kjefter, prøver å finne ut hvorfor - you name it. Etter jeg da har blåst fra meg holder han opp en stund igjen.

I våres var vi på familievern-kontoret. Det hjalp en stund. Han fikk da satt litt ord på det han holdt på med. For han innser at det er et problem. (Det sier han i hvertfall)

Skrevet

Skummelt om begge gjør det i alle fall. Jeg tenker at man ikke bør komme på legevakta i drosje men en syk unge fordi foreldrene har drukket....men så har jeg også lært at man skal ha helt og rent undertøy i tilfelle man havner i en ulykke...hehe

Hehe, jeg har heldigvis alltid rent undertøy. Er fanatisk også der. Har en del sånne greier.

Dessuten skulle det stå eskalere. Ikke eksalere eller hva nå jeg slurvet med over. :)

Men jeg har nok aldri forstått poenget med å drikke seg drita alene. Greit nok å ta noen øl eller ei flaske vin dersom jeg skal møte noen ute etterpå, men da drikker jeg for noe. Å kose seg med en øl eller to til en fotballkamp er også noe jeg kan gjøre, men jeg kunne aldri drukket meg dritings alene. Det er forskjell på å kose seg og å drikke seg snydens.

Synes nå jeg. :)

Skrevet

Hehe, jeg har heldigvis alltid rent undertøy. Er fanatisk også der. Har en del sånne greier.

Dessuten skulle det stå eskalere. Ikke eksalere eller hva nå jeg slurvet med over. :)

Men jeg har nok aldri forstått poenget med å drikke seg drita alene. Greit nok å ta noen øl eller ei flaske vin dersom jeg skal møte noen ute etterpå, men da drikker jeg for noe. Å kose seg med en øl eller to til en fotballkamp er også noe jeg kan gjøre, men jeg kunne aldri drukket meg dritings alene. Det er forskjell på å kose seg og å drikke seg snydens.

Synes nå jeg. :)

Selvsagt - men noen ganger blir jeg pussa av rødvinsflasken min,,,, det kommer an på dagsformen. Men de gangene jeg er drita vet du jo om -ikke så ofte akkurat -og jeg er aldri alene da :)

Skrevet

Lettvint å si at det hadde vært kort vei til døra.

Men han har veldig mange positive sider. Han er utrolig arbeidssom og gjør masse i huset uten å bli spurt. Han er kjærlig og flink med barna.

Så generelt er han en flott kar.

Og det med alkohol skjer ikke hver dag. I dårlige perioder 1-2 ganger pr. mnd. og i gode perioder kan det gå flere mnd. mellom slike utskeielser.

Min bekymring er i hovedsak i forhold til barna. Dersom jeg flytter ut så har jeg ingen kontroll på hvordan han er da han skal ha jentungen. Og det er kanskje verre? Nå kan jeg skåne henne mye mer i hvertfall.

Men det er slitsomt. Etter utskeielser blir jeg kjempefrustrert og snakker, kjefter, prøver å finne ut hvorfor - you name it. Etter jeg da har blåst fra meg holder han opp en stund igjen.

I våres var vi på familievern-kontoret. Det hjalp en stund. Han fikk da satt litt ord på det han holdt på med. For han innser at det er et problem. (Det sier han i hvertfall)

Jeg regner med at problemet hans er at han ikke greier å stoppe å drikke når han først drikker. Da bør han ikke ha så mye alkohol hjemme. Er det tomt så er det tomt...

Skrevet

Selvsagt - men noen ganger blir jeg pussa av rødvinsflasken min,,,, det kommer an på dagsformen. Men de gangene jeg er drita vet du jo om -ikke så ofte akkurat -og jeg er aldri alene da :)

Det er klart det kan skje. En kan sitte og kose seg med et rødvinsglass, ta ett til og så enda ett, det kan skje den beste, men dersom denne fredagsbælminga er et rituale snarere enn et unntak, ville mine lamper begynt å blinke.

Gjest skrævadottir
Skrevet

Kjedsommelighet.

Hjernen trenger stimulans, og hans hjerne har i sin latskap funnet en lettvint måte å få stimulans på.

Han veier for og i mot, og slapper stadig mer av på kravene, stimulansen fra spriten tar makten mer og mer. Spriten blir en belønning for ukens strev osv.

En typisk progresjon for alkoholisme.

Da spørs det om en konfrontasjonslinje eller samarbeidslinje vil føre fram.

Skrevet

Det er klart det kan skje. En kan sitte og kose seg med et rødvinsglass, ta ett til og så enda ett, det kan skje den beste, men dersom denne fredagsbælminga er et rituale snarere enn et unntak, ville mine lamper begynt å blinke.

Mine også - alramen hadde gått også.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Dette høres ikke normalt ut i mine ører.

Han må jo bli rimelig full av den mengden, og jeg ser ikke for meg at lørdag formiddag kan være noen hyggelig dag for familien.

Han skal vel sove ut rusen?

Skrevet

Alt for mye spør du meg. Men så har jeg et meget moderat forhold til alkohol også da. :o)

Et par glass, evt. en liten flaske, hvitvin er en helkveld for meg. Drikker ikke når ungene er i huset, heller ikke når de sover og jeg drikker kanskje en litenflaske i mnd.

Og etter å ha lest en del tråder om emnet her inne etterhvert begynner jeg å bli glad for at min kjære har et enda mer moderat forhold til alkohol enn det jeg har.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...