Gå til innhold

Stell av gullfisker

Gjest fersk eier av gullfisker

Anbefalte innlegg

Gjest fersk eier av gullfisker
Skrevet

Vi har fått en stor (ca 10 liter)bolle med 3 gullfisker og jeg lurer litt på hvordan jeg steller dem.

Jeg gir de ca 4 flak mat hver dag kl 1600, men tror ikke alle 3 får mat hver dag. Den ene er rask og grådig. Får de for lite mat da? Det virker som de venter på mat bare jeg nærmer meg bollen.

Har hørt at vannet jeg skal bytte/ha i bollen skal stå romtemperert i en uke i en bøtte før jeg tar det i bollen, Stemmer det?

Har en plante oppi som står i "plastpotten", skal jeg ta den ut av potten?

Det er masse bobler oppå vanner, Hvorfor det?

Alle tips taes imot mad stor takk :-)

Gjest Aquafreak
Skrevet

For det første: Gå inn på nettakvariet.no - der vil du finne absolutt alt du trenger å vite om stell av akvariefisker. Der vil du sannsynligvis også få klar beskjed om at boller som "fiskehjem" er trasige greier :-) Vel-vel, nå har du nå allerede anskaffen bollen så jeg skal forsøke å svare på spørsmålene dine.

I en så liten bolle som 10 liter er det veldig vanskelig å få et stabilt godt miljø for fiskene dine. Du bør vel ideelt sett skifte 1 kopp vann hver/annenhver dag. Dette vannet kan du forsåvidt ta rett fra kranen, men la det gjerne stå over natta.

En gang i uka skifter du ca halvparten av vannet, og du kan utmerket godt bruke vann rett fra krana. Tilsett litt Aqua Safe (som stabiliserer klor og metaller i vanet). Det kan også være lurt å tilsette litt salt (enten kjøpt i zoo-butikken, eller vanlig bordsalt uten jod). I tillegg kan det være gunstig å tilsette 1 tablett Bactozym, dette er "bakterier på boks", altså gode bakterier som trengs for å bryte ned avfallsstoffer. I et så lite miljø som 10 liters boller vil det være vanskelig (umulig?) å danne disse bakteriene på naturlig vis.

Planten tar du ut av potta, fjerner det meste av steinulla (regner med at det er det i potta), klipp røttene av til ca 3 - 4 cm og sett planten godt ned i grusen.

Når det gjelder mat kan du godt gi de mat et par ganger per dag siden du gir såpass lite hver gang.

Det jeg har aller, aller mest lyst til å råde deg til er å kjøpe et større akvarium med rensepumpe. 10 liters boller er ikke optimale forhold for akvariefisk (bortsett fra kampfisk).

Lykke til!

Skrevet

For det første: Gå inn på nettakvariet.no - der vil du finne absolutt alt du trenger å vite om stell av akvariefisker. Der vil du sannsynligvis også få klar beskjed om at boller som "fiskehjem" er trasige greier :-) Vel-vel, nå har du nå allerede anskaffen bollen så jeg skal forsøke å svare på spørsmålene dine.

I en så liten bolle som 10 liter er det veldig vanskelig å få et stabilt godt miljø for fiskene dine. Du bør vel ideelt sett skifte 1 kopp vann hver/annenhver dag. Dette vannet kan du forsåvidt ta rett fra kranen, men la det gjerne stå over natta.

En gang i uka skifter du ca halvparten av vannet, og du kan utmerket godt bruke vann rett fra krana. Tilsett litt Aqua Safe (som stabiliserer klor og metaller i vanet). Det kan også være lurt å tilsette litt salt (enten kjøpt i zoo-butikken, eller vanlig bordsalt uten jod). I tillegg kan det være gunstig å tilsette 1 tablett Bactozym, dette er "bakterier på boks", altså gode bakterier som trengs for å bryte ned avfallsstoffer. I et så lite miljø som 10 liters boller vil det være vanskelig (umulig?) å danne disse bakteriene på naturlig vis.

Planten tar du ut av potta, fjerner det meste av steinulla (regner med at det er det i potta), klipp røttene av til ca 3 - 4 cm og sett planten godt ned i grusen.

Når det gjelder mat kan du godt gi de mat et par ganger per dag siden du gir såpass lite hver gang.

Det jeg har aller, aller mest lyst til å råde deg til er å kjøpe et større akvarium med rensepumpe. 10 liters boller er ikke optimale forhold for akvariefisk (bortsett fra kampfisk).

Lykke til!

Salt har ingenting å gjøre i en 10-liters bolle med gullfisk, og kampfisk holdes heller ikke med suksess i bolle, siden dette er en labyrintfisk som er avhengig av varm og fuktig overflateluft.

Gjest Aquafreak
Skrevet

Salt har ingenting å gjøre i en 10-liters bolle med gullfisk, og kampfisk holdes heller ikke med suksess i bolle, siden dette er en labyrintfisk som er avhengig av varm og fuktig overflateluft.

Salt forebygger f.eks hvite prikker som man ofte ser på gullfisk holdt i bolle.

Skrevet

Salt forebygger f.eks hvite prikker som man ofte ser på gullfisk holdt i bolle.

Salt kan noen ganger brukes for å hindre sopp o.l., men i en 10-liters bolle er skal man ikke rote med salt.

Jeg bruker aldri, og har aldri brukt salt i noen av mine 7 kar. Regelmessige vannbytter er 100 ganger mer forebyggende mot sykdommer enn salt er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...