Gå til innhold

Feilen i vårt demokrati er at ingen parti får flertall.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Feilen ligger i det forhold at så lenge vi må sitte med sammarbeidsregjeringer eller mindretallsregjeringer så blir regjeringen kun et forvaltningsorgan for stortinget. Valg-deltagelsen er alt for liten til at de politiske forhold blir rederlige, "eller tar jeg feil"?

Gjest Bertinemor
Skrevet

Ja, jeg er også veldig enig med deg.

Men jeg tror jeg heller ville ha sagt at problemet med vårt demokrati er at vi har for mange partier å velge mellom i forhold til hvor mye demokratisk oppdragelse vi får.

I løpet av oppveksten lærer vi så og si ingenting om de forskjellige partiene vi har å velge mellom, og i tillegg er det utrolig begrenset hvor mye vi lærer om funksjonene til storting og regjering. Jeg snakker her om ungdomsskole- og videregående-årene. Dette er jo kritiske år, rett før vi får stemmerett. Dette mener jeg fører til at mange føler seg veldig apatiske, fordi de selv må søke informasjon og lese gjennom lange kjedelige partiprogram, som man kanskje ikke helt forstår. For alle partiprogrammene ser jo helt like ut! Grunnen: man har ikke fått nok demokratisk opplæring, og vet ikke bakgrunn og ideologi til de forskjellige partiene.

For å kunne bestemme seg hva man mener politisk, så må man ty til menneskene rundt seg (i de fleste tilfeller familien), og derfor ender de fleste opp med å stemme det samme som resten av sin omgangskrets.

Selvfølgelig stemmer man ofte det samme som sin omgangskrets, nettopp fordi man har samme utgangspunkt som dem. Men poenget mitt er at liten demokratisk oppdragelse fører til en uvitenhet om hva det hele faktisk består av. Og i all den forvirringen man blir utsatt for i løpet av en valgkamp ender man opp med å stemme på enkeltsaker. Saker som høres bra ut i øret der og da, men som man ikke har peiling på konsekvensene av. Derfor ender man også med å stemme på forskjellige partier hver gang. Ideologi blir noe for de urasjonelle og idealistiske, troen på et godt samfunn forsvinner, og poenget blir å stemme på de sakene som er best for deg og dine i den umiddelbare fremtid.

Jeg synes dette er så trist, for vårt demokrati er ganske enkelt basert på én ting. Og det er vår stemmerett. Altså vi er demokrater én gang hvert fjerde år, og da er det trist at folk flest ikke helt vet hvordan de skal nytte seg av det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...