Gå til innhold

Hjelp-medkamentregning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde første forelesing i dag, med noen regneeksempler. Blei helt forvirra jeg. Noen råd? Gruer fryktelig for dette.

Skrevet

Ta det heeeeelt med ro....!!!!!

Jeg tok medikamentregnings eksamen nå i vår, og det gikk kjempe fint!! Stod med glans!

Jeg er ingen mattegeni, har aldri likt matte. Jeg grein mine bittre tårer til både lærer, familie og venner..... Syntes det var grusomt, og jeg var ovberbevist at jeg kom til å stryke!

MEN det gikk utrolig bra!

Bare husk "Mann Søker Dame" formelen og fortynningsformelen......så går ALT bra!!!!!

Skrevet

Ta det heeeeelt med ro....!!!!!

Jeg tok medikamentregnings eksamen nå i vår, og det gikk kjempe fint!! Stod med glans!

Jeg er ingen mattegeni, har aldri likt matte. Jeg grein mine bittre tårer til både lærer, familie og venner..... Syntes det var grusomt, og jeg var ovberbevist at jeg kom til å stryke!

MEN det gikk utrolig bra!

Bare husk "Mann Søker Dame" formelen og fortynningsformelen......så går ALT bra!!!!!

Mann søker dame formelen? er det den trekanten? Den lærern vi hadde i dag, sa at hun ikke brukte trekanten, men en annen regnemåte med brøk. Tror det var derfor jeg ikke skjønte noen ting. Hun skrev i vilden sky og strøk over ovs.

Kunne du være så snill å repetere den dame søke mann formelen, hvis du kan.

Kan jeg kanskje finne en annen måte å regne på eller?

Tusen takk!!

Skrevet

Mann søker dame formelen? er det den trekanten? Den lærern vi hadde i dag, sa at hun ikke brukte trekanten, men en annen regnemåte med brøk. Tror det var derfor jeg ikke skjønte noen ting. Hun skrev i vilden sky og strøk over ovs.

Kunne du være så snill å repetere den dame søke mann formelen, hvis du kan.

Kan jeg kanskje finne en annen måte å regne på eller?

Tusen takk!!

Ja, det er den trekanten!! Heheh.....

Dose delt på Styrke gange Mengde!!!!

Den formelen kan du bruke på nesten ALT!!!!! Den hjalp meg kjempe mye.

Det første jeg gjorde når jeg fikk en oppgave var å finne ut HVA det var jeg skulle finne.... altså, DOSE, STYRKE eller MENGDE. Så tar du utgangspunkt i trekanten, Mann Søker Dame!!

eks:

Paralgin forte inneholder 400 mg paracetamol og 30 mg kodeinfosfat per tablett. En pasient skal ha maksimalt 150 mg kodeinfosfat i døgnet. Hvor mange tabletter Paralgin forte tilsvarer dette?

Svar: (her skal jeg finne mengden)

DOSE: 150mg/døgn

STYRKE: 30 mg/tablett

MENGDE= 150mg

----- = 5 tabletter

30mg/tab

Pasienten skal ha maksimalt 5 tabletter i døgnet!

Skrevet

Det første jeg gjorde når jeg fikk en oppgave var å finne ut HVA det var jeg skulle finne.... altså, DOSE, STYRKE eller MENGDE. Så tar du utgangspunkt i trekanten, Mann Søker Dame!!

eks:

Paralgin forte inneholder 400 mg paracetamol og 30 mg kodeinfosfat per tablett. En pasient skal ha maksimalt 150 mg kodeinfosfat i døgnet. Hvor mange tabletter Paralgin forte tilsvarer dette?

MENGDE= 150mg

----- = 5 tabletter

30mg/tab

Uuuææææ dette ble feil......

altså utrekningen:

150mg: 30 mg/ tablett

DEn flotte delestreken min blei ødelagt!!!!

Skrevet

altså utrekningen:

Altså....

STYRKE: 30mg/tablett

MENGDE: 150mg: 30mg/tab= 5tab

Skrevet

eks:

MENGDE= 150mg

----- = 5 tabletter

30mg/tab

DOL ødela det fine reknestykket mitt!!!! Se den nederste tråden min!!!!

Skrevet

altså utrekningen:

Tusen takk, tror jeg lærte mer av deg enn læreren vi jeg hadde i går. Hvis en kan bruke denne trekanten, er det jo supert å ha som utgangspunkt. Du er en knupp......er det spl eller vpl du går?

Skrevet

Tusen takk, tror jeg lærte mer av deg enn læreren vi jeg hadde i går. Hvis en kan bruke denne trekanten, er det jo supert å ha som utgangspunkt. Du er en knupp......er det spl eller vpl du går?

Jeg går 2. året på spl!

Min adresse er [email protected]

.....vist du lurer på noe mer!!

Hva går du på??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...