Gå til innhold

Tzatziki

Gjest FrekkeFrida

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ettersom jeg ikke liker agurk, pluss at den hels bør "renne av seg" for å ikke gjøre tzatzikien for bløt, så anbefaler jeg at den erstattes med squash! :-)

Sånn røffli benytter jeg da yogurt naturell, revet squash, hvitløk, salt og pepper. (og olivenolje??? husker ikke i farta)

Skrevet

Jeg har et spesielt forhold til tatziki. Den skal kun nytes på en gresk øy, når det er veldig varmt. det blir helt feil å spise den hjemme i Norge.

Skrevet

-1 beger yoghurt naturell

La det renne av seg. Jeg tar kaffifilter i store glass, teiper den fast, har oppi yoghurten, lar stå i kjøleskapet noen timer, til du ser av det er kommet mye væske under filteret.

-1 stor agurk.

Skrell den og rasp, og press så mye væske du klarer ut i en sil e.l. Lå stå og renne fra seg litt.

-2 fedd med hvitløk (eller mer om du liker) presses i hvitløkspresse

-litt salt og pepper

-en dæsj olje

Bland sammen. La den gjerne stå litt i kjøleskapet, da smaker den mer og bedre.

Skrevet

Jeg har et spesielt forhold til tatziki. Den skal kun nytes på en gresk øy, når det er veldig varmt. det blir helt feil å spise den hjemme i Norge.

Jeg har det sånn med wienerpølser - det gjelder kun i Wien! ;-)

Gjest papirtiger
Skrevet

La det renne av seg. Jeg tar kaffifilter i store glass, teiper den fast, har oppi yoghurten, lar stå i kjøleskapet noen timer, til du ser av det er kommet mye væske under filteret.

-1 stor agurk.

Skrell den og rasp, og press så mye væske du klarer ut i en sil e.l. Lå stå og renne fra seg litt.

-litt salt og pepper

-en dæsj olje

Jeg bruker samme oppskrift, men bruker bare 1 hvitløksbåt. Hadde for mye hvitløk i engang, det var ikke godt.

Salt i agurken hjelper med å få ut væsken forresten,

Skrevet

Jeg bruker samme oppskrift, men bruker bare 1 hvitløksbåt. Hadde for mye hvitløk i engang, det var ikke godt.

Salt i agurken hjelper med å få ut væsken forresten,

Da skal jeg prøve salt neste gang :-)

Jeg er hvitløkselsker, men dette er nok smak og behag.

Smake seg frem er nok det lureste.

Skrevet

Det kan være smart å bruke den nye matyoghurten fra Tine. Den er så tjukk at du ikke trenger å la den renne av seg.

Skrevet

Jeg har det sånn med wienerpølser - det gjelder kun i Wien! ;-)

Tøys og tull, og har ingen relevans til mitt ønske om at taziki skal tilhøre feriefølelsen i Hellas.

Skrevet

-1 stor agurk.

-litt salt og pepper

-en dæsj olje

Jeg lager det på samme måte som deg men bruker mye mer hvitløk.

Skrevet

Jeg lager det på samme måte som deg men bruker mye mer hvitløk.

Jeg bruker ofte mer hvitløk når bare jeg skal spise, men samboeren er ikke fullt så glad i hvitløk som jeg.

Skrevet

Jeg bruker ofte mer hvitløk når bare jeg skal spise, men samboeren er ikke fullt så glad i hvitløk som jeg.

Du får si til samboeren at hvitløk er sunt og at han ikke blir forkjølet til vinteren hvis han spiser mye av det :o)

Skrevet

Du får si til samboeren at hvitløk er sunt og at han ikke blir forkjølet til vinteren hvis han spiser mye av det :o)

Det skal jeg jammen si!

Men han har faktisk kommet seg, før hylte han bare han så at jeg kjøpte hvitløk. Nå spiser han en god del av det. he he, tror ikke han vet akkurat hvor mye ;-)

Skrevet

Det skal jeg jammen si!

Men han har faktisk kommet seg, før hylte han bare han så at jeg kjøpte hvitløk. Nå spiser han en god del av det. he he, tror ikke han vet akkurat hvor mye ;-)

Hihi, det er jo sant også. Jeg bruker masse hvitløk og ingen av oss har vært syke.

Skrevet

-1 stor agurk.

-litt salt og pepper

-en dæsj olje

Har du ikke sett den nye matyoghurten som har kommet? Mye tykkere konsistens enn vanlig naturell yoghurt.

Skrevet

Har du ikke sett den nye matyoghurten som har kommet? Mye tykkere konsistens enn vanlig naturell yoghurt.

Jo har sett den.

Og har tenkt at den skal jeg prøve...Og så skal jeg handle inn, og tar den andre av gammel vane.

Kanskje jeg skal skrive den med store bokstaver på handlelappen :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...