Gå til innhold

Dagens studenter svømmer i penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=289239

Hvordan står det til med alle dere dolere som studerer? Jeg kjenner meg i alle fall ikke igjen i denne artikkelen.

Selv har jeg 6000.- fra lånekassen og et par tusen i lønn i måneden. Støtte hjemmefra får jeg sjelden. Kjenner ingen som har over 14000.- å rutte med hver måned.

Skrevet

Tja....enkelte av jyplingene på skolen min driver og kjøper seg både leilighet og bil. Men det er nok for det meste foreldrene som betaler slikt. De fleste jobber imidlertid ved siden av, og da har man ikke nødvendigvis verdens dårligste råd.

"..........................................."

Gjest Bertinemor
Skrevet

Nei dette kjenner ikke jeg meg igjen i heller! Selv studerer jeg i utlandet. Jeg studerer faktisk i det landet som har økt valutaen sin mest i løpet av de siste 4 årene.. samtidig som den norske krona har svekket seg. Allikevel får vi ikke en krone mer i stipend og lån..

For 3 år siden kunne de norske studentene her nede SPARE penger hver måned, og samtidig spise ute hver dag. Og det kun på studielån + stipend. I dag betaler de fleste av oss 3000 kroner i husleie hver måned, og klarer oss så vidt uten å jobbe ved siden av (eller å jobbe som bare det når vi er hjemme på ferie).

Dessuten vet jeg at hjemme fyker leieprisene i de største studentbyene (Oslo, Tr.heim & Bergen) i været, uten at noen får mer støtte.

Personlig får jeg ikke støtte hjemmefra heller. Men det er vel mer pga en god blanding av stolthet og samvittighet enn den faktiske muligheten til det. Allikevel synes jeg ikke at staten skal "regne med" at vi får støtte hjemmefra. Det blir helt latterlig.

Skrevet

Jeg tror nok dette er en sannhet med modifikasjon, sånn som det ofte fremstilles i media.

Men selv jeg, som har studert noen år, har observert jenter (spesielt) som åpent har snakket om hvor mye penger de får putet opp mellom armer og bein.

Ei fra studietiden fikk finansiert bil, bærbar pc, sydentur og bil av foreldrene sine.

Hvis det er disse gruppene media har snakket med, så skjønner jeg at saken kan fremstilles slik.

For mitt vedkommende, har jeg i likhet med det ALDRI motatt støtte hjemmefra med mindre det har vært krise. Og da, skikkelig krise.

Skrevet

Jeg er ikke student men begge ungene mine er. Begge har klart seg første året kun på studielån på 6000 kr i mnd. Tror ikke de har hatt det så fett, bodd i kollektiv med 3500 i husleil + strøm og telefon og reiseutgifter ved siden av.

Nå har begge fått seg jobb ved siden av, ingen kan klare seg med studielånet alene. Jeg synes det er helt feil at man skal jobbe ved siden av studiene, trodde faktisk at pensumet er så stort at de trenger tid til å lese. Ikke rart utdannelsene er så dårlig ansett i Norge hvor studentene ikke har tid til å lese, bare til å jobbe.

Jeg er en annen
Skrevet

Jeg lo da jeg så overskriften, gadd ikke lese artikkelen.

Skrevet

lever på 60000 kroner i måneden i lån og stipend, og greier meg ved en husleie på 3000. jobber ikke ved siden av nå og for å få det til å gå rundt så må jeg bruke oppsparte midler.

Skrevet

lever på 60000 kroner i måneden i lån og stipend, og greier meg ved en husleie på 3000. jobber ikke ved siden av nå og for å få det til å gå rundt så må jeg bruke oppsparte midler.

får selvsagt ikke 60 000 kroner i lån og stipend, bare bommet på en null her.

60 000 i lån hver måned hadde vært utrolig deilig. Men kjipt å måtte betale tilbake:)

Gjest M.Angelica
Skrevet

Kjenner meg absolutt ikke igjen.

Jeg prøvde også å jobbe i tillegg, men hadde så mye obligatorisk på skolen (+stort pensum), så valgte rett og slett at jeg måtte satse på skolen. Hvis ikke hadde vel endt med at jeg måtte ha tatt eksamener opp igjen, og det hadde jeg ikke orket

Skrevet

får selvsagt ikke 60 000 kroner i lån og stipend, bare bommet på en null her.

60 000 i lån hver måned hadde vært utrolig deilig. Men kjipt å måtte betale tilbake:)

Hehe :D

Litt forskjell, ja!

Skrevet

Tja, i løpet av de 6 årene jeg studerte følte jeg vel aldri at jeg led noen reell nød.

Men det kom nok like mye av at jeg hadde helt andre krav til komfort og en annen definisjon av luksus enn hva jeg har nå som jeg har vært i jobb noen år.

Jeg hadde studielån, stipend og en liten, fleksibel ekstrajobb. Bodde billig og spiste enkelt. Brukte stort sett penger på øl og musikk. ;o)

Syntes stort sett jeg hadde rikelig av det jeg trengte, inkludert tid. Det eneste som var litt kjipt var å jobbe hele sommeren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...