Gå til innhold

Arbeidsmiljøloven

Gjest føler meg som en slave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står det i arbeidsmiljøloven at man har krav på 5 min pause i timen?.Jeg jobber som stuepike på et hotell.Har 30 min matpause.Ikke 2 min mere for det bryter helvete løs.Har 2 røykepauser på 5 min hver gang i løpet av 7.5 timers vakt.No sier sjefen at det ikke står noen plass at vi har krav på 5 min pause i timen og at det er feigt for de som ikke tar røykepauser.Skal det gå utover oss andre at de ikke tar seg et 5 min?

Skrevet

Det er ikke noe om 5 min. pause i timen i arbeidsmiljøloven.

Det som mange blander sammen er at de som har svært monotont arbeid foran pc, som fx "punching" osv, har krav på 5 min. pause i timen dersom det ikke er mulig å rotere på oppgavene. Dette fordi det er skadelig å jobbe så statisk/stillesittende. Tror ikke dette står i loven heller, men muligens i en tariffavtale eller forskrift. Er ikke helt sikker...

Men røykepauser (eller andre 5-minuttere) er uansett ikke nedfelt i noen lov. Så du må nok bite i det sure eplet... :-)

Skrevet

Tror ganske sikkert at det står at du har krav på pause hvis du jobber mer enn 5 eller 6 timer, og du har jo matpause, så da er det jo greit. Dessuten er det svært få røykepauser som tar bare 5 min.

De fleste arbeidsplassene jeg kjenner til syns at det er helt ok med 15 minutters pause 2 ganger om dagen (i tillegg til matpausa) enten man røyker, drikker kaffe eller leser avisa.

Skrevet

Du har ikke krav på 5 min pause i timen. Det du har krav på å kunne rullere/endre arbeidstype sånn at en ikke gjør en monoton ting hele tiden, altså 5 min avvekslende arbeid hver time. Litt klønete forklart, men du skjønner sikkert hva jeg mener.

Mange mener derimot at det er greit at de ansatte tar 5min røykepause/pause, men det er ikke noen lov som sier at en har krav på pause i 5min hver time.

Det eneste som er nedfelt er at en skal kunne variere arbeidet på denne tiden.

:)

Skrevet

Du har ikke krav på 5 min pause i timen. Det du har krav på å kunne rullere/endre arbeidstype sånn at en ikke gjør en monoton ting hele tiden, altså 5 min avvekslende arbeid hver time. Litt klønete forklart, men du skjønner sikkert hva jeg mener.

Mange mener derimot at det er greit at de ansatte tar 5min røykepause/pause, men det er ikke noen lov som sier at en har krav på pause i 5min hver time.

Det eneste som er nedfelt er at en skal kunne variere arbeidet på denne tiden.

:)

Synes bare at sjefen min er urimelig når det gjelder dette.Vi gjør jo jobben våres og noen gang mere selv om vi tar en liten pause

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Synes bare at sjefen min er urimelig når det gjelder dette.Vi gjør jo jobben våres og noen gang mere selv om vi tar en liten pause

"Vi gjør jo jobben våres og noen gang mere selv om vi tar en liten pause"

Særlig i pausene, ikke sant?

Jeg har jobba sammen med plenty røykere i mine 20 år som yrkesaktiv og kjenner ikke en som tar bare 5 minutter i "femminuttene" sine. Ikke en!

Skrevet

"Vi gjør jo jobben våres og noen gang mere selv om vi tar en liten pause"

Særlig i pausene, ikke sant?

Jeg har jobba sammen med plenty røykere i mine 20 år som yrkesaktiv og kjenner ikke en som tar bare 5 minutter i "femminuttene" sine. Ikke en!

Vi gjør det.For sjefen står nesten over oss med ei stoppeklokke.Jeg røyker iike selv men blir med ut noen ganger for å få litt luft og for å snakke med folk.Vi jobber alene hele dagen så det er godt å se litt folk

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Vi gjør det.For sjefen står nesten over oss med ei stoppeklokke.Jeg røyker iike selv men blir med ut noen ganger for å få litt luft og for å snakke med folk.Vi jobber alene hele dagen så det er godt å se litt folk

Hvordan kan en som ikke røyker ha to røykepauser?

Skrevet

Hvordan kan en som ikke røyker ha to røykepauser?

man kan vel gå på do og pille seg i nesa og sånn - i stedet? :)

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

man kan vel gå på do og pille seg i nesa og sånn - i stedet? :)

Duh! Det er da forskjell på do- og pillepauser og røykepauser!

Skrevet

Duh! Det er da forskjell på do- og pillepauser og røykepauser!

Hvorfor det?

Skrevet

Du har dessverre ikke krav på mer pause enn lunsj og dobesøk.

Arbeidslivet blir stadig råere og kravene strengere. Blir en ferdig med jobben sin 5 min før tiden og vil sette seg ned og slappe av så får en beskjed om å gjøre mer arbeid. For en skal straffes for å være effektiv.

Dessverre har ikke sjefen din (og mange andre sjefer) skjønt at et godt arbeidsmiljø er viktig. Og at ansatte som trives yter mer og bedre.

Og så skjønner de ikke hvorfor det er så stor gjennomtrekk av ansatte og høyt sykefravær. Enktelte skulle ikke vært sjefer.

Skrevet

*Skal det gå utover oss andre at de ikke tar seg et 5 min?*

Skal det gå utover oss andre at noen tar seg røykepauser flere ganger om dagen?

Jeg synes din innstilling er litt feil her. Vi har krav på 30 minutters ubetalt matpause i løpet av dagen. At røykerne sniker seg til flere kvarter utover det, og på toppen av det hele kommer inn igjen og stinker sure askebegre synes jeg ikke noe om.

Gjest Persille
Skrevet

Du har dessverre ikke krav på mer pause enn lunsj og dobesøk.

Arbeidslivet blir stadig råere og kravene strengere. Blir en ferdig med jobben sin 5 min før tiden og vil sette seg ned og slappe av så får en beskjed om å gjøre mer arbeid. For en skal straffes for å være effektiv.

Dessverre har ikke sjefen din (og mange andre sjefer) skjønt at et godt arbeidsmiljø er viktig. Og at ansatte som trives yter mer og bedre.

Og så skjønner de ikke hvorfor det er så stor gjennomtrekk av ansatte og høyt sykefravær. Enktelte skulle ikke vært sjefer.

"For en skal straffes for å være effektiv."

Er det urimelig at den som betaler deg for å utføre en jobb faktisk vil ha litt valuta for pengene?

Skrevet

"For en skal straffes for å være effektiv."

Er det urimelig at den som betaler deg for å utføre en jobb faktisk vil ha litt valuta for pengene?

Hun jobbet som stuepike og en får da tildelt et visst antall rom. Dette antallet er et standardtall.

Dersom hun er effektiv og blir ferdig før oppmålt tid, er det ikke da rettferdig at hun får hvile seg i 5 min, framfor at hun enten må hjelpe noen andre som er lite effektive eller gjøre andre oppgaver?

Det er urimelig at den som betaler deg ikke unner deg 2 5-minutters pauser i løpet av en dag (det er fysisk slitsomt å være stuepike).

En vil også oppnå mindre gjennomtrekk av ansatte (som er positivt både for arbeidsmiljø og effektivitet) samt at de ansatte yter mer når de får litt tilbake.

Gjest Persille
Skrevet

Hun jobbet som stuepike og en får da tildelt et visst antall rom. Dette antallet er et standardtall.

Dersom hun er effektiv og blir ferdig før oppmålt tid, er det ikke da rettferdig at hun får hvile seg i 5 min, framfor at hun enten må hjelpe noen andre som er lite effektive eller gjøre andre oppgaver?

Det er urimelig at den som betaler deg ikke unner deg 2 5-minutters pauser i løpet av en dag (det er fysisk slitsomt å være stuepike).

En vil også oppnå mindre gjennomtrekk av ansatte (som er positivt både for arbeidsmiljø og effektivitet) samt at de ansatte yter mer når de får litt tilbake.

Jo - jeg er enig i det.

Men jeg er ikke enig i at det generelt straffes å være effektiv.

Jeg f.eks. - får lønn etter innsats, en veldig enkel og grei måte å måle innsats på :)

Skrevet

Jo - jeg er enig i det.

Men jeg er ikke enig i at det generelt straffes å være effektiv.

Jeg f.eks. - får lønn etter innsats, en veldig enkel og grei måte å måle innsats på :)

Hadde innskriver her fått betalt for hvert rom hun vasket så hadde det vært greit.

Men de får jo fast lønn, og noen er kjappere enn andre. Da synes jeg det blir feil å straffe de som er kjappe.

I de fleste jobber er det vanskelig å gi lønn etter innsats. Hvordan skal en måle innsats?

Skrevet

Dersom du har ensidig arbeid har du krav på 5 min hver time. Stuepikearbeid er ikke ensidig fordig du bruker hele kroppen og mange muskelgrupper under arbeidet. Står du for eksempel ved et samlebånd og gjør kun de samme bevegelsene hele dagen da har du krav på 5 min pause hver time. En annen sak er at mange arbeidsgivere forstår at folk kan ha behov for å ta seg inn litt. Derfor er det ganske vanlig i arbeidslivet at man har en kaffepause på formiddagen og en på ettermiddagen. Men røykere har ikke krav på flere pauser enn ikkerøykere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...