Gå til innhold

Bankens gebyr

Anbefalte innlegg

Gjest psykojenta
Skrevet

Jeg skulle betale en regning i banken idag.

Har vært vant med å betale 35kr. i tillegg til summen på giroen.

Men idag fikk jeg hakeslepp!!!

100kr skulle Sparebank1 Nord-Norge ha idag!

Hvordan er avgiften ellers i Norge?

Noen som fortsatt betaler giro i bank??

Det var siste gang jeg gjør det i alle fall!

Skrevet

De fleste av oss har vel gått over til nettbank nå i 2005 ;-)

Skrevet

De fleste av oss har vel gått over til nettbank nå i 2005 ;-)

Jeg er fornøyd med min nettbank. Men jeg har opplevd enkelte treigheter i systemet ala "det er oppstått systemfeil, vennligst prøv senere."

Andre treigheter kan eksempelvis være at jeg ikke kan skrive ut kvittering umiddelbart etter å ha betalt en regning. Jeg må isåfall ringe banken å be de sende en kvittering på faks.

Slik kan det ofte være enklere med personlig oppmøte i banken. Eller som når jeg bruker penger fra et annet kort for å betale en regning. Eks tv-lisens, som MÅ betales en bestemt dato, ellers betaler du 250,- i tilleggsgebyr. Eller årsavgiften på bil.

Så om folk velger å bruke vanlig bank som alternativ fremfor nettbank, det kommer litt ann på situasjonen.

Jeg måtte bla sperre kontoen/kortet mitt i vår, fordi kortet ble stjålet. På det tidspunktet var jeg ikke i nærheten av min bank, og ikke hadde jeg kort til å ta ut i banken heller.Men, penger hadde jeg, i banken min.

Jeg gikk i en fremmed bank for å be de ringe og bekrefte at det sto penger på konto. De skulle ha 250,- i gebyr for det.

At de tar 100,- for å betale en giro, det forundrer meg altså ikke.

Det er ennå store digitale hull i samfunnet vårt. Den eldre generasjon, bruker fortsatt brevgiro, tjenester i bank ol. Fordi de enten ikke har tilgang til nett, eller ikke tørr bruke det.

Derfor er det nok dessverre slik at de fleste IKKE er brukere av nettbank i 2005.

Skrevet

Du bør nok snarest gå over til nettbank.

Og helst til Skandiabanken, for der er _alt_ gratis.

http://www.skandiabanken.no

(Jeg sa ikke opp min gamle lønnskonto i DnB NOR (den har jeg fortsatt med et beskjedent fast trekk hver måned til et fond - og dit overfører Skandiabanken automatisk summen dagen før trekk) da jeg oppretta konto i SB, men ga bare arbeidsgiver beskjed om å overføre lønna til den nye kontoen.)

Gjest jobber i bank
Skrevet

"Noen som fortsatt betaler giro i bank??"

Eh... Nei.

Jo, det er faktisk ganske mange som betaler regninger i banken, fortsatt.

Så klart ikke i forhold til for f. eks. 10 år siden, men mange er det.

Gjest psykojenta
Skrevet

Jeg bruker vanligvis nettbanken jeg også, men jeg hadde ikke fått tilsendt nytt kodekort fra banken enda-og siden det var husleia som skulle betales,ville jeg ikke vente lenger på det kodekortet ;)

Vurderer Scandiabanken jeg også, etter tips fra huseier :)

Til og med pappa bruker nettbank nå- og det hadde jeg aldri trodd...hehe

Skrevet

Jeg er fornøyd med min nettbank. Men jeg har opplevd enkelte treigheter i systemet ala "det er oppstått systemfeil, vennligst prøv senere."

Andre treigheter kan eksempelvis være at jeg ikke kan skrive ut kvittering umiddelbart etter å ha betalt en regning. Jeg må isåfall ringe banken å be de sende en kvittering på faks.

Slik kan det ofte være enklere med personlig oppmøte i banken. Eller som når jeg bruker penger fra et annet kort for å betale en regning. Eks tv-lisens, som MÅ betales en bestemt dato, ellers betaler du 250,- i tilleggsgebyr. Eller årsavgiften på bil.

Så om folk velger å bruke vanlig bank som alternativ fremfor nettbank, det kommer litt ann på situasjonen.

Jeg måtte bla sperre kontoen/kortet mitt i vår, fordi kortet ble stjålet. På det tidspunktet var jeg ikke i nærheten av min bank, og ikke hadde jeg kort til å ta ut i banken heller.Men, penger hadde jeg, i banken min.

Jeg gikk i en fremmed bank for å be de ringe og bekrefte at det sto penger på konto. De skulle ha 250,- i gebyr for det.

At de tar 100,- for å betale en giro, det forundrer meg altså ikke.

Det er ennå store digitale hull i samfunnet vårt. Den eldre generasjon, bruker fortsatt brevgiro, tjenester i bank ol. Fordi de enten ikke har tilgang til nett, eller ikke tørr bruke det.

Derfor er det nok dessverre slik at de fleste IKKE er brukere av nettbank i 2005.

Selv besteforeldrene mine, som er svært konservative og gammeldagse, bruker nå brevgiro og minibankkort.

Av den enkle grunn at banken hjemme ikke lenger skulle ha kontor med kontanter, kun kontor der man søker om lån osv. Slik er det også der jeg bor nå.

Og selv min svært lite datakyndige ("hva er en harddisk") nabo som er i 30-årene har lært seg å bruke nettbanken. Altså selv om hun ikke vet hva en harddisk er, eller hvordan hun kan kopiere/rippe sanger over fra en musikk-CD til pc-en.

Jeg har også mange forholdsvis datakyndige kollegaer høyt oppe i alder, som alle bruker nettbank, selv om de kanskje ikke laster ned MP3-er i tide og utide.

Selvsagt er det noen tilfeller der det kan være en fordel å gå i banken, men de blir stadid færre.

Når det gjelder regninger som skal betales en bestemt dato, så er det uansett bedre økonomi på alle måter å prøve å få satt av penger i "gode måneder", slik at man alltid har et buffer på regningskontoen. Ikke lett, jeg vet, jeg rota fælt tidligere, men nå har vi altså fast trekk på lønningsdagen til regningskonto, og da et slikt beløp at det ikke er krise når vi kommer til måneder med mange store regninger. Det anbefales altså på det varmeste...

Skrevet

Jeg har svart deg lenger nede - men jeg må jo spørre om det jeg ikke gjorde der:

Er det virkelig så STEIKANDES dyrt å få betalt en giro i en bank?

Det er jo bare ett svar på det: Horribelt!! (Tenk at bankene har fått oss til å gjøre jobben deres ved å taste inn alle våre transaksjoner selv. Og de få gangene vi nå kommer innom i et slikt ærend, så skal de ha så mye betalt. Fy flate!).

Skrevet

Jo, det er faktisk ganske mange som betaler regninger i banken, fortsatt.

Så klart ikke i forhold til for f. eks. 10 år siden, men mange er det.

Joa, men de som betaler regningene sine i banken sitter vel heller ikke på nett og doler?

Gjest jobber i bank
Skrevet

Joa, men de som betaler regningene sine i banken sitter vel heller ikke på nett og doler?

He, he, nei de gjør vel ikke akkurat det.

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...