Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei kjære jordmor :-)

Jeg er 27 år og har tre nydelige gutter. Det som plager meg er at vekten ikke har gått tilbake til det jeg altid har veid.har ca 30 kg mer å dra på nå. Det var etter sistemann, jeg ikke fikk tilbake vekten min.Lever som jeg alltid har gjort! går lange kjappe turer, og spiser sundt. Minstemann er nå 5 år, så jeg har vært tolmodig :-)

Noen gode råd? vet du hva det kan være?

også måååå jeg bare spørre om du vet om menn kan merke på damene om de har fått ett barn eller tre-fire når de har samleie?

Ha en god dag! vennlig hilsen Tenkende

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19734-etter-f%C3%B8dsler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke så lett å si hva det kan skylles at du ikke får ned i vekt til tross for at du spiser normalt og er i aktivitet. Det sies at vi fra naturens side går opp 2 kg for hvert barn vi føder. Sånn sett burde du nå veie 6 kg mer enn du gjorde før ditt første svangerskap. Jeg er motstander av slanking, nesten av prinsipp. Hvis man klarer å legge om levesettet sitt til å bli noe sunnere, både hva næringsmidler og aktivitet angår, er det helt klart det beste. Nesten alle som er aktive med slanking, opplever i neste omgang å legge på seg mer enn de egentlig veide. Dessuten tror jeg at slankekurer har en destruktiv bieffekt. Man bruker ekstremt med energi på å tenke mat, hva man spiser og hva man ikke spiser. All den tankekraften har lett for å føre en inn i baner hvor kroppsfokuseringen blir alt for sentral. Jeg skjønner imidlertid at 30 kg mer enn vanlig kan kjennes så tungt at man ikke unngår å fokusere på kropp. Jeg vil kanskje anbefale deg å begynne på to steder. Prøv å legg inn mer trening i hverdagen. Spis alltid frokost, og prøv å ha noen regler i matveiene. Det er f.eks. lurt å kun tillate kaker og søtsaker i helgene. Spis heller ofte og lite enn 3 måltider om dagen. Hvis man spiser sjelden vil man ofte oppleve veldig sultfølelse som fører til at man spiser mer enn man strengt tatt trenger. Du sier jo selv at du spiser sunt, så det er mulig at mine kostholdsråd er håpløse. Enkelte ganger kan man se at overvekt kan skylles hormonforstyrrelser, men slikt fører også ofte andre symptomer med seg. Har du mistanke om at du kan ha en slik forstyrrelse, bør du ta det opp med din lege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19734-etter-f%C3%B8dsler/#findComment-86770
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...