red Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Bare av nyskjerrighet. Jeg registrerer meg at høyre er _mot_ å heve tollgrensen til 1000 kroner, for å verne norske bedrifter. Men de er _for_ at sesongarbeidere kan underby norske på arbeidskraft. oh, nevermind, der så jeg foresten sammenhengen selv når jeg skrev. bedrift-bedrift. Det er vel kanskje ikke så rart at et høyreparti kjører bedriftseierpolitikk. Jaja. synd det. Min eneste 'ego' kampsak i år er nettopp tollgrensen.- Så da får de bli dei andre. 0 Siter
gripp Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Grensen på 200 kroner har vært uendret i mange år og angir hvilken vareverdi som kan importeres fritt av privatpersoner, uten at toll og merverdiavgift må betales. Det hadde vært hyggelig om vi fikk kjøpt cd'er uten moms. Men det får vi neppe, siden moms er den viktigste finansieringskilden for velferdsstaten. De fleste cd'er (o.l.) importeres. Det meste av importen står bedrifter for, og selger videre i platebutikker osv. En økende andel står private for. Det er komplisert å argumentere for at en importkanal skal være moms-fri, mens en annen må svare moms. Høyres standpunkt er derfor logisk, selv om det for enkelte av oss hadde vært hyggelig å slippe moms på platesamlingen. ..... Fribeløpet ble etablert for å la gaver kunne sendes hit uten en masse dilldall og avgifter. De siste årene har teknologien gjort at privatimport har økt sterkt i omfang. Mange av våre naboland har ingen frigrense i det hele tatt. ... Sammenligning med arbeidskraft er irrelevant. Du skriver om timepris for arbeidskraft. Det er ingen politikere som legger seg oppi at prisen på cd'en er 40 kroner eller 150 kroner. 0 Siter
red Skrevet 7. september 2005 Forfatter Skrevet 7. september 2005 Grensen på 200 kroner har vært uendret i mange år og angir hvilken vareverdi som kan importeres fritt av privatpersoner, uten at toll og merverdiavgift må betales. Det hadde vært hyggelig om vi fikk kjøpt cd'er uten moms. Men det får vi neppe, siden moms er den viktigste finansieringskilden for velferdsstaten. De fleste cd'er (o.l.) importeres. Det meste av importen står bedrifter for, og selger videre i platebutikker osv. En økende andel står private for. Det er komplisert å argumentere for at en importkanal skal være moms-fri, mens en annen må svare moms. Høyres standpunkt er derfor logisk, selv om det for enkelte av oss hadde vært hyggelig å slippe moms på platesamlingen. ..... Fribeløpet ble etablert for å la gaver kunne sendes hit uten en masse dilldall og avgifter. De siste årene har teknologien gjort at privatimport har økt sterkt i omfang. Mange av våre naboland har ingen frigrense i det hele tatt. ... Sammenligning med arbeidskraft er irrelevant. Du skriver om timepris for arbeidskraft. Det er ingen politikere som legger seg oppi at prisen på cd'en er 40 kroner eller 150 kroner. Nei, jeg så jo sammenhengen selv egentlig, og først følte at det var en inkonsistens. Sånn er det noen ganger på morgenen. Anyway. Jeg er for økning av importgrensen. Ikke så mye på grunn av pengene, men fordi det er uante mengder med hassel og ekstrautgifter når man importerer saker. Jeg kjøper en del saker som rett og slett ikke finnes i Norge, og har vært med på mange runder hvor vareverdi har blitt 202 kroner pga dagskursen til tollvesenet. Ned å stå i kø, fylle ut papirer, bruke masse tid for meg og toillvesenet for å betale 20-30 kroner. Andre episoder er ting som blir 'borte' på tollageret og dukker opp måneder senere. Jeg betaler gjerne den momsen, men som nevnt, når det er så jævla mye styr og hassel er det fordel for meg at flere importsaker går rett igjennom. På dyrere saker bruker jeg uansett DHL, de har egen tolldeklarering (koster litt, men er utrolig digg å få varer fra Kina og Usa 2 dager etter bestilling, rett på døre, så bare betale momsen seinere Så logikk eller ikke, jeg er på side med de som vil øke grensen. 0 Siter
gripp Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Nei, jeg så jo sammenhengen selv egentlig, og først følte at det var en inkonsistens. Sånn er det noen ganger på morgenen. Anyway. Jeg er for økning av importgrensen. Ikke så mye på grunn av pengene, men fordi det er uante mengder med hassel og ekstrautgifter når man importerer saker. Jeg kjøper en del saker som rett og slett ikke finnes i Norge, og har vært med på mange runder hvor vareverdi har blitt 202 kroner pga dagskursen til tollvesenet. Ned å stå i kø, fylle ut papirer, bruke masse tid for meg og toillvesenet for å betale 20-30 kroner. Andre episoder er ting som blir 'borte' på tollageret og dukker opp måneder senere. Jeg betaler gjerne den momsen, men som nevnt, når det er så jævla mye styr og hassel er det fordel for meg at flere importsaker går rett igjennom. På dyrere saker bruker jeg uansett DHL, de har egen tolldeklarering (koster litt, men er utrolig digg å få varer fra Kina og Usa 2 dager etter bestilling, rett på døre, så bare betale momsen seinere Så logikk eller ikke, jeg er på side med de som vil øke grensen. Du kan fortelle selv på nettet på varer mellom 200 og 1000 kroner (tolletaten.no). Koster ikke noe, tror jeg, bortsett fra moms da selvsagt. 0 Siter
Goliath Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Du kan fortelle selv på nettet på varer mellom 200 og 1000 kroner (tolletaten.no). Koster ikke noe, tror jeg, bortsett fra moms da selvsagt. Og etter at du har fortalt om det, så kan du også fortolle deg selv... (he-he...klarte ikke å la være). Har selv gjort det for et par år tilbake, og mener å huske at det kun koster i form av moms (ingen administrasjonskostnader). 0 Siter
red Skrevet 7. september 2005 Forfatter Skrevet 7. september 2005 Du kan fortelle selv på nettet på varer mellom 200 og 1000 kroner (tolletaten.no). Koster ikke noe, tror jeg, bortsett fra moms da selvsagt. Joda, men jeg kom i 'svartelista' på posten. Jeg fortollet en vare på tollkontor og sendte melding til posten. De fikk ikke dette med seg, og en måned senere kjørte de autodeklarering med 175 kroner gebyr og beskjed om at jeg nå hadde mistet retten til å få tilsendt varer og fortolle selv. 0 Siter
Goliath Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Og etter at du har fortalt om det, så kan du også fortolle deg selv... (he-he...klarte ikke å la være). Har selv gjort det for et par år tilbake, og mener å huske at det kun koster i form av moms (ingen administrasjonskostnader). Ups....fortolle deg selv?? Fortolle DET selv mente jeg selvfølgelig. Morsomt er det å ha det gøy på bekostning av andres skrivefeil, og så drite slik på draget selv...he-he.... 0 Siter
favn Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Ups....fortolle deg selv?? Fortolle DET selv mente jeg selvfølgelig. Morsomt er det å ha det gøy på bekostning av andres skrivefeil, og så drite slik på draget selv...he-he.... Hehe, sånn har jeg også gjort... rettet meg selv unødvendig, da alle (?) selvsagt forsto poenget i første omgang. Tok du :den:, du? ;-) 0 Siter
Goliath Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Hehe, sånn har jeg også gjort... rettet meg selv unødvendig, da alle (?) selvsagt forsto poenget i første omgang. Tok du :den:, du? ;-) Dette blir jo bare morsommere og morsommere.... Nå er det vel like før vi :tar: hverandre hele gjengen...:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.