Gå til innhold

Hotel California

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter her å hører på Eagles som synger om Hotel California.

Mulig jeg er litt dum her, men jeg skjønner ikke helt budskapet i sangen.

Vedkommende har jo tydeligvis kommet til en plass han ikke kan forlate, men hva er dette symbolikk på? Eller er det ingen budskap - bare en fortelling?

Noen som vet?

Skrevet

Trodde han døde jeg? Han kommer jo inn i Hotel California, men aldri ut igjen.

Skrevet

Åja, kanskje det, ja...!

Skrevet

Ifølge Glenn Frey handlet den egentlig ikke om noe. Det var et forsøk på å lage en fin sang der teksten ikke betød altfor mye.

Men den handler i alle fall om california som ble sett på som et dekadent sted og om marijuana. Om at folk som dro til california ble dekadente og ikke kom seg vekk derfra, ikke ble normale igjen.

Skrevet

Ifølge Glenn Frey handlet den egentlig ikke om noe. Det var et forsøk på å lage en fin sang der teksten ikke betød altfor mye.

Men den handler i alle fall om california som ble sett på som et dekadent sted og om marijuana. Om at folk som dro til california ble dekadente og ikke kom seg vekk derfra, ikke ble normale igjen.

Interessant.

Ikke bare å høre hva Glenn Frey sa, men at dette også kan si noe mer generelt om tekstforfatternes "mening" med det de skriver.

Jeg husker jeg for mangte år siden leste et intervju som en nors journalist hadde hatt med Leonard Cohen.

Et sted i intervjuet kommer journalisten med en lang intellektuell tirade om hvordan man kanskje kunne fortolke en bestemt sangtekst fra Cohen.

Cohen svarte til dette: "Hvis du sier det, så."

He he, én ting at journalisten ikke skjønte at han dummet seg litt ut ved å overfortolke teksten i intervjuet, men han burde da ha skjønt på bakgrunn av Cohens svar at han kanskje ikke burde sette dette på trykk! ;-)

Men han var vel så fornøyd med sin flotte fortolkning at han ikke så det. *S*

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Har alltid tenkt at når du først kommer til California blir du fanget av livsstil, drugs'n'rock'n'roll sånn at du er fanget i det for alltid. Har aldri tenkt på at vedkommende i sangen døde.

Skrevet

Har alltid tenkt at når du først kommer til California blir du fanget av livsstil, drugs'n'rock'n'roll sånn at du er fanget i det for alltid. Har aldri tenkt på at vedkommende i sangen døde.

Aaaner ikke jeg! Bare min tanke om sangen, men jeg tror nok deres er rikitgere. :o)

Skrevet

Interessant.

Ikke bare å høre hva Glenn Frey sa, men at dette også kan si noe mer generelt om tekstforfatternes "mening" med det de skriver.

Jeg husker jeg for mangte år siden leste et intervju som en nors journalist hadde hatt med Leonard Cohen.

Et sted i intervjuet kommer journalisten med en lang intellektuell tirade om hvordan man kanskje kunne fortolke en bestemt sangtekst fra Cohen.

Cohen svarte til dette: "Hvis du sier det, så."

He he, én ting at journalisten ikke skjønte at han dummet seg litt ut ved å overfortolke teksten i intervjuet, men han burde da ha skjønt på bakgrunn av Cohens svar at han kanskje ikke burde sette dette på trykk! ;-)

Men han var vel så fornøyd med sin flotte fortolkning at han ikke så det. *S*

Cohens bemerkning kunne også vise til at kunstneren verken kan eller bør bestemme hva kunsten skal 'bety', hvilken evt mening den måtte ha.

Skrevet

Aaaner ikke jeg! Bare min tanke om sangen, men jeg tror nok deres er rikitgere. :o)

Det blir litt som her på DOL: "You can check out any time you like, but you can never leave!"

*S*

Gjest M.Angelica
Skrevet

...har hørt at det er noe satanist-greier...Men jeg vet ikke helt om jeg tror på det selv ;)

Skrevet

Jeg har hørt tolkninger som legger både djeveldyrking og narkotika inn i den sangen. Men jeg husker ingen detaljer.

Skrevet

Det blir litt som her på DOL: "You can check out any time you like, but you can never leave!"

*S*

Hehe, kanskje det er _DOL_ sangen handler om, da :D

Skrevet

Hotel California (naturligvis ikke et hotell, men California), brukes som en metafor for en mørk, surrealistisk verden; en verden av slik en pompøs og overfladiske prakt at man til slutt spises opp levende.

Albumet er vel egentlig et konseptalbum som må sees på i sin helhet, men det starter mørkt med tittelkuttet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...