Gå til innhold

Egenmelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange dager kan man være hjemme med egenmelding?

Noen som vet?

Skrevet

3 dager.

Eller åtte - om du jobber i en bedrift som er med i denne "Inkluderende arbeidsliv"-avtalen.

Skrevet

Eller åtte - om du jobber i en bedrift som er med i denne "Inkluderende arbeidsliv"-avtalen.

Hvordan tror du det er hvis man jobber i kommunen da?

Skrevet

Jeg er ansatt i kommunen og vi har inkluderende arbeidslivs-avtale... :o)

Skrevet

Jeg tipper at dere da er en såkalt IAA bedrift.

Da kan hver egenmelding være på inntil 8 dager (men begrenset til maks 8 dager innenfor en 16 dagers periode).

Du kan også ha så mange egenmeldinger du vil, begrenset til 24 dagers sykefravær med egenmelding (og derved f.eks 24 egenmeldinger av 1 dag hver) siste 12 måneder.

Skrevet

Jeg tipper at dere da er en såkalt IAA bedrift.

Da kan hver egenmelding være på inntil 8 dager (men begrenset til maks 8 dager innenfor en 16 dagers periode).

Du kan også ha så mange egenmeldinger du vil, begrenset til 24 dagers sykefravær med egenmelding (og derved f.eks 24 egenmeldinger av 1 dag hver) siste 12 måneder.

Skrivefeil igjen....:

IA bedrift (Inkluderende Arbeidsliv), og ikke IAA.....

Kan i tillegg nevnes at det setter noen andre krav til deg og din nærmeste leder.

Det skal om mulig være en samtale (gjerne på tlf) med deg og din leder allerede første dagen i fraværsperioden der du skal si noe om hvor lenge du tror du blir borte.

Og du har plikt til snarest å melde fra hvis dette "anslaget" endrer seg underveis.

Hvis sykefraværet varer lenger enn to uker, så finnes det ytterligere samtaler og etterhvert møter som skal avholdes - og oppfølgingsplan utarbeides etc....

Og du har rett til å få denne informasjonen av din nærmeste leder hvis du ikke har blitt informert om dette tidligere.

Skrevet

Standarden er 3 dager, men noen firmaer har inngått en avtale slik at egenmeldinger kan forlenges. (lurer på om det er opp til 10 dager, men er usikker)

Skrevet

Skrivefeil igjen....:

IA bedrift (Inkluderende Arbeidsliv), og ikke IAA.....

Kan i tillegg nevnes at det setter noen andre krav til deg og din nærmeste leder.

Det skal om mulig være en samtale (gjerne på tlf) med deg og din leder allerede første dagen i fraværsperioden der du skal si noe om hvor lenge du tror du blir borte.

Og du har plikt til snarest å melde fra hvis dette "anslaget" endrer seg underveis.

Hvis sykefraværet varer lenger enn to uker, så finnes det ytterligere samtaler og etterhvert møter som skal avholdes - og oppfølgingsplan utarbeides etc....

Og du har rett til å få denne informasjonen av din nærmeste leder hvis du ikke har blitt informert om dette tidligere.

Skal jeg ringe sjefen eller skal sjefen ringe meg? Vi har hatt denne ordningen et par år (eller hvor lenge det nå har eksistert). De fleste ringer bare sentralbordet og sier de er syke. Sentralbordet fyller ut en del av egenmeldingen, og så fyller vi ut resten når vi kommer på jobb igjen. Nå har jeg vært så heldig at jeg ikke er syk hvert år, så jeg vet ikke alt om dette...

Skrevet

Skal jeg ringe sjefen eller skal sjefen ringe meg? Vi har hatt denne ordningen et par år (eller hvor lenge det nå har eksistert). De fleste ringer bare sentralbordet og sier de er syke. Sentralbordet fyller ut en del av egenmeldingen, og så fyller vi ut resten når vi kommer på jobb igjen. Nå har jeg vært så heldig at jeg ikke er syk hvert år, så jeg vet ikke alt om dette...

Dersom du har meldt sykefraværet til en annen enn din nærmeste leder, så skal han kontakte deg innen det er gått fire dager.

I tillegg skal du ringe din leder dersom du blir borte kortere eller lengere enn hva du har regnet med (noe du skal opplyse om da du informerte om sykefraværet første gang).

Tror ikke alle følger dette så strikt over alt, men hos oss så forsøker vi å holde oss til det.

Jeg var litt skeptisk i starten (som leder), men det har fungert utmerket. Dog er det en forutsetning at jeg gjør hva jeg skal, hvis jeg skal kunne forvente det samme av mine ansatte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...