håbe Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Jeg er 31 år og har brukt Evra p-plaster siden en eller annen gang på slutten av 2003. Jeg har alltid hatet å svelge piller, selv de små p-pillene vokser i munnen i min, og det var en av hovedgrunnene til at jeg byttet fra Microgynon til Evra. Jeg hadde da brukt Microgynon i nesten 10 år uten noen problemer, men hadde like før jeg byttet prevensjon også begynt å få problemer med løs mage når jeg hadde menstruasjon. I begynnelsen hadde jeg ingen bivirkninger av Evra overhodet og var veldig fornøyd med plastrene, men etter ca 3-4 måneder begynte jeg å få sterk hodepine hver gang jeg hadde menstruasjon. Hodepinen var en konstant smerte i panneregionen og i et felt til venstre i bakhodet som varte uten opphold i 2 døgn før den gav seg. Jeg endte opp med å spise til sammen en pakke (reseptfrie) smertestillende i denne 2-dagersperioden hver måned for å klare å gå på jobb. Jeg viste jo da at hodepine var en av de "vanlige" bivirkningene av Evra, men det bekymret meg litt siden jeg måtte spise såpass mye smertestillende for å holde det i sjakk. Før dette har jeg hatt et forbruk av smertestillende på ca. 6-10 reseptfrie smertestillende tabletter i året (!). Jeg tok derfor kontakt med min fastlege for å forhøre meg om dette. Han mente at det ikke var noe problem at jeg spiste så mange tabletter, og siden jeg jo ellers var fornøyd med plastrene som prevensjon valgte jeg da å fortsette. Den siste tiden har jeg også lest mange artikler i media (aviser og internett) om det å utsette menstruasjonen over lengre tid, og hadde til slutt funnet så mange uttalelser fra leger som mener at det ikke er noe problem å utsette menstruasjonen ”for godt" at jeg bestemte meg for å prøve det for kanskje å slippe unna hodepinen på den måten. I tillegg synes jo jeg i likhet med de fleste av mine medsøstre at menstruasjonen er noe herk, så det frister jo overmåte å slippe hele greia. Jeg har nå tatt plastrene stort sett konstant i ca. 6 måneder nå (litt usikker på nøyaktig hvor lenge). Det gikk helt fint i begynnelsen, men så begynte jeg å få småblødninger innimellom selv om jeg brukte plaster konstant, og de siste nesten 2 månedene har jeg hatt småblødninger hver uke i tillegg til at jeg får denne 2-dagers-hodepinen hver uke. I tillegg føler jeg meg ofte dårlig uten at jeg kan beskrive helt hva som er "galt", det er en slags generell uvelhet med kvalme som om jeg går og brygger på noe. Jeg er litt bekymret fordi jeg har latt ting bare "humpe og gå" så lenge, og har nå bestemt meg for å gå tilbake til å bruke p-piller igjen. Det er jo tross alt bedre å svelge 1 liten pille hver dag fremfor å måtte spise så mye smertestillende som jeg gjør nå. Jeg har bare gått ut fra at alt dette har med p-plastrene å gjøre, men tenkte at det hadde vært greit å få en uttalelse fra en som kanskje vet litt mer om sånt enn jeg. I tillegg lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre ift. overgang til p-piller igjen. Kan jeg starte opp igjen med Microgynon (selv om jeg hadde litt mageproblemer med dem på slutten) eller bør jeg prøve med et helt annet merke tror du? Jeg brukte monofase-tabletter fordi jeg opplevde å bli veldig humørsyk av trifase-tabletter (Trionetta) da jeg begynte med prevensjon for mange år siden. Hvordan bør jeg gjøre overgangen ift. de problemene jeg har hatt med p-plastrene? Bør jeg ha en stund uten prevensjon i det hele tatt, eller kan jeg hoppe rett over på p-piller, og bør jeg i så fall ha et ”menstruasjons-opphold” mellom plaster og piller? Jeg har bl.a. hørt om et p-pillemerke som heter Yasmin som skulle være forbedret på en eller annen måte ift. andre typer p-piller. Tror du dette kan være noe for meg? Evt. hva er det som er annerledes med disse pillene ift. ”vanlige p-piller? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197416-prevensjon-og-utsettelse-av-menstruasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Det var et langt brev, men jeg skal forsøke å finne dine spørsmål. Grunnen til at det kommer hodepine i den pillefri uken er sannsynligvis at man plutselig mister østrogenet i pillen og i den korte tid får kroppen ikke anledning til å ta opp produksjonen (som er hemmet med p-pille/plaster). Det er en god ide å hoppe å tilføre prevensjonen uten pause. Det kan gjøres med plaster og med monofasepillene (samme hormoninnhold i alle), men ikke med Trionetta. En del for etter noen måneder småblødning, og da er det lurt å holde en ukes pause før ny oppstart. Du får mindre hormon inn i blodet med plaster, så teoretisk skulle det være mindre bivirkning, men forskjellen er ikke så stor. Du kan gjerne forsøke Microgynon eller Yasmin og gå rett over på pillen når du ellers skulle ha satt nytt plaster. I dit tilfelle vil jeg holde en pause på en uke i og med at du har hatt blødning. Ellers forsøk å fortsette i 3-4 måneder før pause. Yasmin inneholder samme østrogen, men tilleggshormonet (gestagen) er annerledes. Du kan forsøke, det er ulikt hvordan man reagerer. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197416-prevensjon-og-utsettelse-av-menstruasjon/#findComment-1388062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.