Gå til innhold

Alkoholisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan!

Det er første gang jeg beveger meg inn på dette forumet, og håper at det finnes noen kloke hoder her som kan hjelpe meg.

Jeg har hatt mistanke om at min mor har alkoholproblemer. Jeg bor 60 mil fra henne og klarer ikke følge opp tilstrekkelig. Hennes far var alkoholiker og hennes bror døde i fjor, samme årsak.

Min mor er kjempesøt, snill og grei og har nettopp blitt mormor til nr. 8. Hun har i utgangspunktet mye å glede seg over, men hun drikker ganske ofte og tåler lite.

Jeg har et normalt forhold til alkohol. Drikker et glass vin eller to til maten og serverer gjerne en øl om det kommer noen på besøk. Problemet er at hun blir full når jeg serverer. Hun drikker ikke vann og bare "super" i seg. Får en følelse av at hun ikke klarer å stoppe - ergo hun har et alkohol problem.

Jeg hører med en gang på telefon når hun har drukket, og hun påstår at hun ikke har drukket. Altså fornekter sannheten.

Når hun er på besøk hos meg så føler hun nok at hun er på ferie, ergo drikker man kanskje mer i ferier og slapper av - men jeg fikser ikke min egen mor som full.

Hun har hatt et tøft liv, med mye motgang. Altså, jeg kan forstå hvorfor hun drikker - men jeg kan ikke akseptere det.

Jeg kan aldri i verden tenke meg å bruke henne som barnevakt for mitt barn, og det er veldig trist. Jeg stoler rett og slett ikke på henne, og man overlater ikke små barn til en som har problemer med alkohol. Mine søsken bruker henne som barnevakt, men de bor tross alt 10 minutter fra henne. Jeg bor 8 timer unna og klarer ikke tanken.

Hvordan skal jeg gå frem for å hjelpe henne, eller er det slik at man ikke kan nekte et voksent menneske å drikke?

Jeg føler jeg kan nekte henne når hun er på besøk hos meg, men ikke når hun sitter alene hos seg selv.

Nå har hun nettopp brukket lårhalsen, og jeg fikk bekreftet at hun hadde drukket. Hun innrømmet det ikke selv, men jeg er 110% sikker på kilden som sa at hun hadde drukket cognac.

Resultatet av dette lårhalsbruddet er jo at jeg ikke synes synd på henne. I mitt hode så er det et resultat av hva "alkoholen koster"..........

Er de noen kloke hoder som vet hvordan man bør gå frem i en slik situasjon?

Skrevet

ta kontakt med al anon. et sted for pårørende, slekt og venner av mennesker m rusproblem. disse vil kunne gi deg svar... har hjulpet meg. lykke til! klem

Skrevet

Har du drøftet det med dine søsken? De bor jo like i nærheten av henne og ser henne sikkert oftere enn deg. Kanskje de har en annen oppfatning enn deg. Snakk med de før du gjør noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...