Gå til innhold

hvor lang ferie?

Anbefalte innlegg

Gjest lissemor
Skrevet

Hvor lang ferie har man egentlig krav på?4 eller 5 uker?

Jeg jobber fulltid.

Skrevet

4 uker og 3 dager tror jeg er det man har krav på.

De fleste har vel 5 uker...

Skrevet

Fem uker.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Fem uker.

Man har _ikke_ krav på fem uker.

Det er 21 dager ferie som er lovfestet i ferieloven.

Men veldig mange har 5 ukers ferie, men ikke alle, blant annet ikke der jeg jobber.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Ferieloven sier 21 dager. Det er kun 21 dager man har krav på.

Men mange har 5 uker, her jeg jobber har vi bare det ferieloven sier. Altså 4 uker. Og det er det jeg misliker mest med jobben min, den korte ferien.

Skrevet

Her fant jeg et fint sitat:

"Etter ferieloven har alle arbeidstakere krav på 25 virkedager ferie hvert år. Ettersom lørdager er medregnet i virkedagene, er 6 virkedager det samme som en uke. Arbeidstakere har med andre ord krav på 4 uker + 1 dags ferie hvert kalenderår. Søndager og lovbestemte helge- eller høgtidsdager regnes ikke som virkedager.

Tariffoppgjøret 2000/2001 ga mange grupper en femte ferieuke. Denne ekstra ferien (med tilsvarende forhøyelse av feriepengesatsen) er en del av lønnsoppgjøret mellom partene, og er ikke en del av ferieloven. Den femte uken er altså ikke lovbestemt, og hvorvidt du har krav på den er et lokalt spørsmål på din arbeidsplass."

Og det fant jeg her:

http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/ferie.html

Gjest blomsterløk
Skrevet

Her fant jeg et fint sitat:

"Etter ferieloven har alle arbeidstakere krav på 25 virkedager ferie hvert år. Ettersom lørdager er medregnet i virkedagene, er 6 virkedager det samme som en uke. Arbeidstakere har med andre ord krav på 4 uker + 1 dags ferie hvert kalenderår. Søndager og lovbestemte helge- eller høgtidsdager regnes ikke som virkedager.

Tariffoppgjøret 2000/2001 ga mange grupper en femte ferieuke. Denne ekstra ferien (med tilsvarende forhøyelse av feriepengesatsen) er en del av lønnsoppgjøret mellom partene, og er ikke en del av ferieloven. Den femte uken er altså ikke lovbestemt, og hvorvidt du har krav på den er et lokalt spørsmål på din arbeidsplass."

Og det fant jeg her:

http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/ferie.html

Stemmer dette ja, og jeg har dessverre ikke den siste uka.

Skrevet

Ferieloven sier 4 uker og en dag, men dersom det er tariffavtale der du jobber så har de fleste fagorganisasjonene 5 uker ferie i sine tariffavtaler. Hør med din tillitsvalgte.

Skrevet

Stemmer dette ja, og jeg har dessverre ikke den siste uka.

Da er det nok ikke tariffavtale der du jobber. Den femte ferieuka er noe som er avtalt mellom partene i arbeidslivet og er knytta til at det må være organiserte folk og tariffavtale på arbeidsplassen. Men mange arbeidsgivere gir 5 uker ferie allikevel.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Da er det nok ikke tariffavtale der du jobber. Den femte ferieuka er noe som er avtalt mellom partene i arbeidslivet og er knytta til at det må være organiserte folk og tariffavtale på arbeidsplassen. Men mange arbeidsgivere gir 5 uker ferie allikevel.

Ja, jeg er fullstendig klar over reglene, :)

Det finnes mange små private firmaer, og ikke alle de har økonomi til å innføre den siste ferieuka. Dessverre.

Skrevet

4 uker og 1 dag er det man fortsatt har krav på. MEN mange har gått inn på en avtale om 5 uker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...