Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har brukt Trionetta i 5 år uten merkbare bivirkninger. Ca 1 uke i forkant av den alltid regelmessige blødningen i hormonfri uke, får jeg PMSlignende symptomer i form av ømme bryster, anspenthet etc, slik jeg hadde ved vanlig mens før jeg startet på pillen. De to siste brettene har dette kommet svært tidlig, 1 - 1,5 uke etter avsluttet blødning. De forsvinner når jeg starter på hormonfri periode igjen, derfor knytter jeg forandringene til pillene, ikke feks naturlige hormonsvingninger el en tendens til noe lavere forbrenning og vektøkning som jeg har merket i det siste(noe skjer i kroppen?). Forandringene er svært plagsomme, og forstyrrer også sexlivet. Ved tlf.konsultasjon med fastlege fikk jeg rp på Yasmin, men etter å ha lest og hørt mye om hyppige uregelmessige blødninger ønsker jeg ikke egentlig å ta disse. Er det overhodet et poeng å skifte pille, eller kan forandringene skyldes annet, og vil dette gå over i løpet av kort tid nå? Ved evnt bytte til Yasmin, må jeg da forvente forstyrret blødningsmønster?

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ved bruk av trefasepiller som Trionetta endres hormontilførselen trinvist og det kan hos noen gi symptomer som du beskriver, Det er faktisk vanligere med uregelmessige blødninge på Trionetta enn med Yasmin, så jeg synes gjerne du kan prøve dem. Det er i det hele tatt ikke stor forskjell på p-piller utover at noen er monofasiske med konstant sammensetting, eller trefasiske med tre forskjellig styrker. Den monofasiske som likner Trionetta mest er Microgynon. Jeg ville anbefale den eller Yasmin.

Vennlig hilsen Mette H MOen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...