Gå til innhold

Sosialistene taper oppslutning - er faren over?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om egenadelstaket er definert i noen partiers programmer, men det går selvsagt an å rette på slikt selv om man ikke finner det i programmene.

Ingen partier er ute etter å ramme folk på en urimelig måte. Sosialister har ikke monopol på omtanke.

Revmatikerforbundet har intervjuet partiene og har lagt ut spørsmål og svar på revmatiker.no

Siden jeg svarer til deg så må jeg kasnkje presisere at jeg ikke snakker for meg selv her. Selv om jeg er revmatiker så har jeg en form som blir bedre av trening og jeg bruker dermed ikke så mye medisin. Men jeg trener sammen med mange som av og til ikke har råd til å hente medisinen sin. Det er ikke greit å måtte velge mellom strømregninga eller medisin.

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

21

• flisa

15

• Goliath

15

• gripp

12

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er vel viktigst for de som for enhver pris vil beholde et kunstig lavt rentenivå, og vil betale minst mulig skatt.

".........................................."

Skrevet

Hehe...som du vet, skatt, er hensikten å få opp litt temperatur på denne saiten, og dessuten bringe på bane tema som avviker fra dol's vanlige; analsex, lykkepiller, utroskap og trolldeig.

Nå er faktisk seksualitet, samliv og medisin det denne siden hovedsaklig er laget for.

Ellers, joda. Men denne brune sytingen din over alle med forskjellig politisk standpunkt enn deg er på ingen måte unntaket - det er mer enn nok av slikt her.

"..........................................."

Skrevet

SV er et sosialistisk parti og ønsker et sosialistisk samfunn.

Folk kjenner jo godt til hva sosialisme bringer med seg av "velsignelser" for folk flest, og det er derfor ikke rart at SV's oppslutning faller når dette enkle faktum går opp for folk.

Det er mulig at du faktisk ønsker et sosialistisk samfunn, men dere er i så fall noen ganske få svermere som ikke har fått med dere at sosialismen ble "avlyst" på slutten av 80-tallet.

Mange har kanskje latt seg forlede av SV's mange honnørord som skal dekke over de sosialistiske grunnideer.

Det ser ut til at de fleste har avslørt dette, og oppslutningen faller selvsagt.

Gledelig.

Har ikke Sverige en sosialistisk regjering? Er ikke Sverige litt mer relevant å sammenlikne seg med enn Sovjetunionen og Nord-Korea?

"............................................"

Skrevet

Kristin Halvorsen og SV har gjort en elendig valgkamp. Valgkamper bruker for SV å være veldig positivt, fordi de fleste andre partier har latt de være i fred, nærmest sett på SV som et merkelig fenomen, men nå når SV er potensiell regjeringspartner, så har partiene måttet ta de alvorlig, og kjøre de hardt. Det er forunderlig å se hvor lett SV da knuses. Kristin har vært på defensiven hele valgkampen.

Tja...i gårsdagens debatt mellom AP/SV og KrF/Høyre? så kom ihvertfall ikke førstnevnte dårligst ut.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Har ikke Sverige en sosialistisk regjering? Er ikke Sverige litt mer relevant å sammenlikne seg med enn Sovjetunionen og Nord-Korea?

Sverige er vel det landet som er best å sammenligne seg med, kanskje også tyskland og danmark.

Sverige og Tyskland har sosialistisk regjering, og hvordan har utviklingen vært der de siste årene da? Økonomien har blitt dårligere, landene går rett og slett dårligere.

Danmark og norge har borgerlig regjering, der går økonomien blomstrende for begge landene.

Skrevet

Jeg har lest Venstres program og det er meget lite konkret- på dette området også. Har også lest svar på intervju Venstre, Høyre og Krf har gitt i møte med Ravmatikerforbundet, Jeg syns det er vanskelig å forstå at dette kan gjøres om med disse partiene i en ny regjering.

Kilde: revmatiker.no

Jeg skal legge ut saken på Venstres interne og lukkede debattsider - der er også Sponheim og hans rådgivere og svar får man alltid :)

Skrevet

Da bør du sette deg inn i hva sosialisme innebærer.

"bet. på samfunnssystem som avviser privat eiendomsrett og hevder at produksjonsmidlene skal eies kollektivt. Setter opp som mål en statlig planhusholdning som tilgodeser alle samfunnsmedlemmenes behov."

Skrevet

Intervjusituasjon. Var bare en to-tre ting som stemte. Også virker du så flink og engasjert, vettu, så jeg tenkte kanskje... Men da var det ikke det da :-)

nei - men alle i Venstre er flinke -*lol*

Skrevet

Da bør du sette deg inn i hva sosialisme innebærer.

"bet. på samfunnssystem som avviser privat eiendomsrett og hevder at produksjonsmidlene skal eies kollektivt. Setter opp som mål en statlig planhusholdning som tilgodeser alle samfunnsmedlemmenes behov."

Det der var helt fullstendig på sidelinjen. Jeg spurte et spørsmål. Hvorfor ikke forsøke å svare på det, du som er så aggressivt overbevist om din egen politikks fortreffelighet?

Gjest prakteksemplar
Skrevet

Tja...i gårsdagens debatt mellom AP/SV og KrF/Høyre? så kom ihvertfall ikke førstnevnte dårligst ut.

Mitt innlegg gjaldt Kristin H's dårlige figur i valgkampen. Og den var like dårlig i går som den ellers i denne valgkampen. Trond Giske reddet henne flere ganger med å ta ordet foran henne.

Skrevet

Det er vel viktigst for de som for enhver pris vil beholde et kunstig lavt rentenivå, og vil betale minst mulig skatt.

".........................................."

Hvorfor er det kunstig lavt?

Fakta er vel heller at vi tidligere har hatt et kunstig høyt rentenivå i forhold til alle andre europeiske land, og at vi nå for første gang på svært lenge endelig har et rentenivå som ligger midt på treet i forhold til disse.

Dette bidrar ikke minst til å sikre konkurransedyktige kår for industrien og bedrifter, i tillegg til at vi vanlige borgere ikke skal bli flådd fullstendig av et unødvendig og kunstig høyt rentenivå.

Skrevet

Sverige er vel det landet som er best å sammenligne seg med, kanskje også tyskland og danmark.

Sverige og Tyskland har sosialistisk regjering, og hvordan har utviklingen vært der de siste årene da? Økonomien har blitt dårligere, landene går rett og slett dårligere.

Danmark og norge har borgerlig regjering, der går økonomien blomstrende for begge landene.

Sverige har, tross dårlig økonomi og utenlandsgjeld til bl.a norge (og ingen olje), klart å gjøre ting vi her i norge bare kan drømme om. Lavere avgifter, gratis barnehage etc. De har på mange måter et mye dårligere utgangspunkt enn oss - likevel klarer de faktisk å gjøre ganske mye.

En annen ting er at høyresiden bruker skattelette (over 30 milliarder) som valgflesk. Hvem kommer til å nyte godt av den skatteletten? Tror du det er en gjennomsnittlig arbeidstaker med 250-300.000 i årslønn? Hver eneste gang slike ting har blitt gjort, så har gevinsten for folk flest vært minimal, mens "kakser" og pamper har tjent rått på det. Det er akkurat som med lønnsøkning - prosentvis øknning betyr at de som har mest får mest. Dette har alltid vært høyresidens politikk - det er tross alt en kapitalistisk idelogi. Sosialistene er for langt ut på andre siden igjen, og det eneste fornuftige må være en mellomting.

Skrevet

Mitt innlegg gjaldt Kristin H's dårlige figur i valgkampen. Og den var like dårlig i går som den ellers i denne valgkampen. Trond Giske reddet henne flere ganger med å ta ordet foran henne.

Nå snakker du vel mer om din personlige oppfatningen av en person enn om selve politikken...

Skrevet

Nå er faktisk seksualitet, samliv og medisin det denne siden hovedsaklig er laget for.

Ellers, joda. Men denne brune sytingen din over alle med forskjellig politisk standpunkt enn deg er på ingen måte unntaket - det er mer enn nok av slikt her.

Men heldigvis er det få igjen nå som forsøker å hekte merkelappen "brun" etc på meningsmotstanderne når de mangler saklige argumenter - siden Sør ikke er her så ofte.

Er vel egentlig lite ønskelig å ta opp "arven" fra han, eller....?

:-)

Gjest blomsterløk
Skrevet

Hun har blitt "reddet" av ap _mange_ ganger under valgkampen hun.

Hun burde nesten hatt med seg jens under utspørringen tidligere også. Der var hun alene (kun med en fra svs ungdomsparti) med seg. Hun gjorde en heller dårlig figur. Da også!

Skrevet

Jeg har lest Venstres program og det er meget lite konkret- på dette området også. Har også lest svar på intervju Venstre, Høyre og Krf har gitt i møte med Ravmatikerforbundet, Jeg syns det er vanskelig å forstå at dette kan gjøres om med disse partiene i en ny regjering.

Kilde: revmatiker.no

http://www.revmatiker.no/oslo/rheuma.nsf/id/C431497EA84CDCA8C125706F002B9792?OpenDocument

Jeg må si jeg kjenner ikke igjen det du sier i fra Venstres svar... men likvel skal jeg be de presse Høyre og Krf,

Skrevet

Men heldigvis er det få igjen nå som forsøker å hekte merkelappen "brun" etc på meningsmotstanderne når de mangler saklige argumenter - siden Sør ikke er her så ofte.

Er vel egentlig lite ønskelig å ta opp "arven" fra han, eller....?

:-)

Nåja...jeg er helt imot å bruke slike merkelapper fordi man uttaler seg om en sak. Men enkelte kler den betraktelig bedre enn andre. (Og det er ikke jeg som har blitt utestengt herfra p.g.a språkbruken om folks etniske tilhørighet...)

Skrevet

Og Sverige sliter mye mer med sine problemer enn hva Norge gjør.

Norge innvaderes av svenske arbeidssøkere, og den "sosiale profilen" på innvandringsproblematikken har medført enda mer problemer for svenskene enn for oss.

Skrevet

Nåja...jeg er helt imot å bruke slike merkelapper fordi man uttaler seg om en sak. Men enkelte kler den betraktelig bedre enn andre. (Og det er ikke jeg som har blitt utestengt herfra p.g.a språkbruken om folks etniske tilhørighet...)

Men det var likevel du som startet med slike slengbemerkninger i denne så langt "saklige" tråden...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...