Gå til innhold

Sosialistene taper oppslutning - er faren over?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sverige har, tross dårlig økonomi og utenlandsgjeld til bl.a norge (og ingen olje), klart å gjøre ting vi her i norge bare kan drømme om. Lavere avgifter, gratis barnehage etc. De har på mange måter et mye dårligere utgangspunkt enn oss - likevel klarer de faktisk å gjøre ganske mye.

En annen ting er at høyresiden bruker skattelette (over 30 milliarder) som valgflesk. Hvem kommer til å nyte godt av den skatteletten? Tror du det er en gjennomsnittlig arbeidstaker med 250-300.000 i årslønn? Hver eneste gang slike ting har blitt gjort, så har gevinsten for folk flest vært minimal, mens "kakser" og pamper har tjent rått på det. Det er akkurat som med lønnsøkning - prosentvis øknning betyr at de som har mest får mest. Dette har alltid vært høyresidens politikk - det er tross alt en kapitalistisk idelogi. Sosialistene er for langt ut på andre siden igjen, og det eneste fornuftige må være en mellomting.

"..........................................."

Og hvor lenge kan Sverige klare seg med en politisk styring som stadig fører de lengre ut i et økonomisk uføre?

De gode sosiale ordninger de faktisk har koster mye penger. De pengene skal tross alt komme fra et sted.

Det ser ikke bra ut for Sverige på litt sikt....

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

21

• flisa

15

• Goliath

15

• gripp

12

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men det er et par ting jeg synes de borgerlige bør fikse opp i nå:

Det mest irriterende er de økte kostnader som sjuke fattigfolk får som følge av økningen i grensen for gratis medisin/behandling. Dessuten har de gjort et par innstramminger i tillegg som ikke kan bety allverden for statsfinansene, men som er trasig nok for fattigfolk.

Dette bør de gjøre noe med i neste periode.

Det er helt klart en rekke områder som kan forbedres vesentlig.

Men alt kan ikke gjøres i løpet av en 4-års periode, og de har klart å legge et meget godt grunnlag å arbeide videre ut i fra.

Dette grunnlaget vil raseres av en rød/grønn regjering, og da må vi om noen år begynne forfra igjen.

Vilket burde være helt unødvendig. Så jeg håper de får fornyet tillitt, for jeg mener meget sterkt at det er vel fortjent - selv om det finnes områder der de IKKE har gjort en god nok jobb....enda.

Skrevet

nei - men alle i Venstre er flinke -*lol*

Helt enig denne uken ;-)

Gjest prakteksemplar
Skrevet

Nå snakker du vel mer om din personlige oppfatningen av en person enn om selve politikken...

Men en fremtredende politiker som mangler svar, og som prater bort ting med å vinkle seg vekk fra et ubehagelig spørsmål, kan jo bare ha en oppfatning?

Valgkamper har jo vært SV.s styrke før om årene, nettopp pga at Kristin "slapp" å opptre som regjeringsdeltaker. Hun har vært veldig dyktig under de forutsetningene, derfor er det litt overraskende at hun faller gjennom slik vi nå ser.

Mange SV-folk misliker situasjonen, og angrer faktisk litt på at de inngikk i dette samarbeidet.

Skrevet

Men en fremtredende politiker som mangler svar, og som prater bort ting med å vinkle seg vekk fra et ubehagelig spørsmål, kan jo bare ha en oppfatning?

Valgkamper har jo vært SV.s styrke før om årene, nettopp pga at Kristin "slapp" å opptre som regjeringsdeltaker. Hun har vært veldig dyktig under de forutsetningene, derfor er det litt overraskende at hun faller gjennom slik vi nå ser.

Mange SV-folk misliker situasjonen, og angrer faktisk litt på at de inngikk i dette samarbeidet.

Det er helt noe annet å sitte i opposisjon og i en mulig regjering - da må man holde seg til sannheten -det er vel muligens det som er vanskelig ;)

Gjest prakteksemplar
Skrevet

Nå snakker du vel mer om din personlige oppfatningen av en person enn om selve politikken...

"...kan MAN jo bare ha en oppfatning OM", skal det stå i slutten av første avsnitt.

Gjest Bertinemor
Skrevet

Spør du meg (noe ingen gjør, men jeg sier det fordet:),

så synes jeg det burde komme noen ordentlig gode sentrumspartier på banen. Partier som kan gi en god blanding av sosialisme og liberalisme. For ingenting er svart og hvitt. Heller ikke Norge.. Tror ingen av oss er det egentlig, det føles bare trygt å kunne sette seg selv i en bås og jobbe (les: argumentere) for et idealsamfunn som aldri kommer til å fungere.

Bare synd at de sentrumspartiene vi har ikke er gode nok..

Jeg er en annen
Skrevet

Spør du meg (noe ingen gjør, men jeg sier det fordet:),

så synes jeg det burde komme noen ordentlig gode sentrumspartier på banen. Partier som kan gi en god blanding av sosialisme og liberalisme. For ingenting er svart og hvitt. Heller ikke Norge.. Tror ingen av oss er det egentlig, det føles bare trygt å kunne sette seg selv i en bås og jobbe (les: argumentere) for et idealsamfunn som aldri kommer til å fungere.

Bare synd at de sentrumspartiene vi har ikke er gode nok..

Partier som kan gi en god blanding av sosialisme og liberalisme => AP.

Skrevet

Partier som kan gi en god blanding av sosialisme og liberalisme => AP.

Det spørs...de fleste vet vel at LO ledes av en stalinist?

"........................................."

Skrevet

Men det var likevel du som startet med slike slengbemerkninger i denne så langt "saklige" tråden...

Som jeg sa: "noen kler det bedre enn andre". Og grip(p) gjør da heller ingenting enn å komme med barnslige personangrep på meg, så det er jo ikke noe krav om at jeg ikke skal kalle en spade for en spade i hans tilfelle?

Skrevet

Og Sverige sliter mye mer med sine problemer enn hva Norge gjør.

Norge innvaderes av svenske arbeidssøkere, og den "sosiale profilen" på innvandringsproblematikken har medført enda mer problemer for svenskene enn for oss.

Likevel så er det mange ting som fungerer bedre i Sverige, tross i at de har dårlige utgangspunkt mange steder.

Skrevet

Og hvor lenge kan Sverige klare seg med en politisk styring som stadig fører de lengre ut i et økonomisk uføre?

De gode sosiale ordninger de faktisk har koster mye penger. De pengene skal tross alt komme fra et sted.

Det ser ikke bra ut for Sverige på litt sikt....

Det vil vise seg. Det jeg argumenterer mot er den ensidige høyrevridningen mange (bl.a du) står for. Er det virkelig noen som tror at et politisk styre som er helt ute på den ene eller den andre siden vil fungere? Fullstendig høyrestyring = vekk med velferdsstaten. Fullstendig sosialiststyring = vekk med den frie verden. Alt etter hvilke ståsted man ser det fra, så kan disse to alternativene fortone seg nøyaktig like ille. Desverre er det bare et lite gjøk-parti med en gnom som leder som har vært i nærheten av å ligge godt i sentrum i det siste - og det partiet har kun et samarbeid med en høyre-overmakt som alternativ.

"............................................."

Skrevet

Som jeg sa: "noen kler det bedre enn andre". Og grip(p) gjør da heller ingenting enn å komme med barnslige personangrep på meg, så det er jo ikke noe krav om at jeg ikke skal kalle en spade for en spade i hans tilfelle?

Ikke vær sur da, prozzie. Jeg synes bare det er morro å gå inn på anal-trådene og fleipe litt med din spesielle interesse for "området".

Såpass tåler du vel? Hvis ikke, må du bare si fra.

Skrevet

Ikke vær sur da, prozzie. Jeg synes bare det er morro å gå inn på anal-trådene og fleipe litt med din spesielle interesse for "området".

Såpass tåler du vel? Hvis ikke, må du bare si fra.

Ikke engang her klarer du å la være - det må være en besettelse for deg.

Og hvis du tror du evner å få meg _sur_, så gir du deg selv uendelig mer intellektuell kredit enn du fortjener. Ingen kan bli sure av kommentarer helt uten substans. Jeg er ikke engang "sur" på deg mht. dine herjinger som fikk det forrige nicket ditt utestengt - jeg synes bare det er latterlig.

".........................................."

Skrevet

Ikke engang her klarer du å la være - det må være en besettelse for deg.

Og hvis du tror du evner å få meg _sur_, så gir du deg selv uendelig mer intellektuell kredit enn du fortjener. Ingen kan bli sure av kommentarer helt uten substans. Jeg er ikke engang "sur" på deg mht. dine herjinger som fikk det forrige nicket ditt utestengt - jeg synes bare det er latterlig.

".........................................."

Da sier vi det. Det er fint du ikke tar deg nær av fleipingen.

Skrevet

hm.

Kanskje jeg skal stemme RV allikevel?

-nå ble jeg trassig og sta, nå...

Gjest romler mest
Skrevet

Det var uhorvelig morsomt å se lærernes underleppe nede på 5. knapphølet da FrP fikk tre ganger så mange stemmer i skolevalget som forrige gang.

De skulle ikke prøvd seg med politisk agitasjon på skolen i arbeidstida siste året. Det likte hverken foreldre eller elever, da de ikke er på skolen frivillig.

Fritt skolevalg kommer til å bli det største tilbakeslaget for sosialismen tror jeg. Skolen er det viktigste påvirkningsarenaen de har, barn er et lett bytte for mange.

Skrevet

Da sier vi det. Det er fint du ikke tar deg nær av fleipingen.

he-he...

Skrevet

Likevel så er det mange ting som fungerer bedre i Sverige, tross i at de har dårlige utgangspunkt mange steder.

Og her kan du se hva svenskene selv ser ut til å mene om egen regjering og deres politikk:

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/5003679.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...