Gå til innhold

Sosialistene taper oppslutning - er faren over?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sverige har, tross dårlig økonomi og utenlandsgjeld til bl.a norge (og ingen olje), klart å gjøre ting vi her i norge bare kan drømme om. Lavere avgifter, gratis barnehage etc. De har på mange måter et mye dårligere utgangspunkt enn oss - likevel klarer de faktisk å gjøre ganske mye.

En annen ting er at høyresiden bruker skattelette (over 30 milliarder) som valgflesk. Hvem kommer til å nyte godt av den skatteletten? Tror du det er en gjennomsnittlig arbeidstaker med 250-300.000 i årslønn? Hver eneste gang slike ting har blitt gjort, så har gevinsten for folk flest vært minimal, mens "kakser" og pamper har tjent rått på det. Det er akkurat som med lønnsøkning - prosentvis øknning betyr at de som har mest får mest. Dette har alltid vært høyresidens politikk - det er tross alt en kapitalistisk idelogi. Sosialistene er for langt ut på andre siden igjen, og det eneste fornuftige må være en mellomting.

"..........................................."

Svenskene betaler mer skatt enn oss, ikke mindre.

De har flere barnehageplasser. Men er de gratis??? Er det ikke bare sånn at 4 og 5-åringer har rett til 10 gratis timer i uken?

De har høyere arbeidsledighet.

Dårligere kjøpekraft.

De har over 1000 milliarder i gjeld, tilsvarende vi har i sparegrisen. "Folkhemmet" høres fint ut i teorien, men det har ikke fungert etter planen, og det er jævlig dyrt!

Og når du nevner lederlønningene; svenskene er redde for å miste ledere p.g.a. sitt lønnsnivå. Og det er dobbelt så høyt som vårt. Samtidig som vanlige folk tjener mindre.

Sosialister eller ikke, man må forholde seg til resten av verden.

I følge FN er vi bedre på likestilling.

Lenge har storebror Sverige solgt ting til, og kjøpt opp i Norge. Denne trenden endrer seg nå, vi kjøper opp mer og mer i Sverige.

Så hvis man skal lete etter noen som kan reklamere for sosialistiske verdier i praksis, så burde man i alle fall ikke se til Sverige :-)

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

21

• flisa

15

• Goliath

15

• gripp

12

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det vil vise seg. Det jeg argumenterer mot er den ensidige høyrevridningen mange (bl.a du) står for. Er det virkelig noen som tror at et politisk styre som er helt ute på den ene eller den andre siden vil fungere? Fullstendig høyrestyring = vekk med velferdsstaten. Fullstendig sosialiststyring = vekk med den frie verden. Alt etter hvilke ståsted man ser det fra, så kan disse to alternativene fortone seg nøyaktig like ille. Desverre er det bare et lite gjøk-parti med en gnom som leder som har vært i nærheten av å ligge godt i sentrum i det siste - og det partiet har kun et samarbeid med en høyre-overmakt som alternativ.

"............................................."

Jeg er enig med deg i at det bør være en ballanse her, og den ballansegangen mener jeg at den sittende regjeringen har klart meget bra - og vesentlig mye bedre enn hva det rød/grønne alternativet står for.

Skrevet

Svenskene betaler mer skatt enn oss, ikke mindre.

De har flere barnehageplasser. Men er de gratis??? Er det ikke bare sånn at 4 og 5-åringer har rett til 10 gratis timer i uken?

De har høyere arbeidsledighet.

Dårligere kjøpekraft.

De har over 1000 milliarder i gjeld, tilsvarende vi har i sparegrisen. "Folkhemmet" høres fint ut i teorien, men det har ikke fungert etter planen, og det er jævlig dyrt!

Og når du nevner lederlønningene; svenskene er redde for å miste ledere p.g.a. sitt lønnsnivå. Og det er dobbelt så høyt som vårt. Samtidig som vanlige folk tjener mindre.

Sosialister eller ikke, man må forholde seg til resten av verden.

I følge FN er vi bedre på likestilling.

Lenge har storebror Sverige solgt ting til, og kjøpt opp i Norge. Denne trenden endrer seg nå, vi kjøper opp mer og mer i Sverige.

Så hvis man skal lete etter noen som kan reklamere for sosialistiske verdier i praksis, så burde man i alle fall ikke se til Sverige :-)

Godt svart:-)

Skrevet

Jeg er enig med deg i at det bør være en ballanse her, og den ballansegangen mener jeg at den sittende regjeringen har klart meget bra - og vesentlig mye bedre enn hva det rød/grønne alternativet står for.

Problemet med den sittende regjeringen er KrF.

".........................................."

Skrevet

Godt svart:-)

Egentlig ikke, iom. at det eneste man hører fra høyrefløyen her er talentløse sammenligninger mellom SV o.l. og sovjet, pol pot, cuba etc. Det sier seg selv at dette er lite realistiske sammelikninger, og sverige med en sosialistisk regjering er de eneste vi kan sammelikne oss med. Ellers har jeg jo aldri hevdet at sverige har "skjønt det", men noe må de ha gjort riktig, som får til såpass mange flere sosiale goder med så mye mindre penger.

Har du forøvrig begrep om hva som ville skjedd med statlig støtte av og midler til kultur hvis FrP hadde fått bestemme? (Bare som et eksempel, selvfølgelig.) "Gullsitatet" er jo en FrP-gjøk som er med i en kommisjon e.l som har med kunst og kultur å gjøre, og som sitter og ser på et figurarivt og et non-figurativt bilde: "Dette er jo kunst...men dette...det er jo bare tull!"

".........................................

Skrevet

Egentlig ikke, iom. at det eneste man hører fra høyrefløyen her er talentløse sammenligninger mellom SV o.l. og sovjet, pol pot, cuba etc. Det sier seg selv at dette er lite realistiske sammelikninger, og sverige med en sosialistisk regjering er de eneste vi kan sammelikne oss med. Ellers har jeg jo aldri hevdet at sverige har "skjønt det", men noe må de ha gjort riktig, som får til såpass mange flere sosiale goder med så mye mindre penger.

Har du forøvrig begrep om hva som ville skjedd med statlig støtte av og midler til kultur hvis FrP hadde fått bestemme? (Bare som et eksempel, selvfølgelig.) "Gullsitatet" er jo en FrP-gjøk som er med i en kommisjon e.l som har med kunst og kultur å gjøre, og som sitter og ser på et figurarivt og et non-figurativt bilde: "Dette er jo kunst...men dette...det er jo bare tull!"

".........................................

Innlegget var godt, fordi det viser mye av det (vesentlige)Sverige ikke har fått til, selv om de har gjort noe bedre enn i Norge.

Jeg har heller aldri hevdet av ren Frp politikk vil være det beste.

En viss ballanse må det være, og det mener jeg den nåværende regjering har fått bra til.

En god del gjenstår, men de er på rett vei - og det er det vesentlige.

Skrevet

Problemet med den sittende regjeringen er KrF.

Det er jeg enig med deg i.

Men det er alltid noen forlik man må inngå, for man får desverre ikke alt nøyaktig slik man ønsker:-)

Det som gjør alternativet så "umulig" for meg, er både SV og Sp.....

Skrevet

Innlegget var godt, fordi det viser mye av det (vesentlige)Sverige ikke har fått til, selv om de har gjort noe bedre enn i Norge.

Jeg har heller aldri hevdet av ren Frp politikk vil være det beste.

En viss ballanse må det være, og det mener jeg den nåværende regjering har fått bra til.

En god del gjenstår, men de er på rett vei - og det er det vesentlige.

Og jeg har, som sagt, ikke på noe punkt påstått at Sverige "har skjønt det" - jeg påpeker den åpenbare idiotien i å gnage og hyle om sovjet og pol pot, ved å sammenlikne med det eneste realistiske landet i den sammenhengen: Sverige.

Jeg er hverken sosialist eller høyregnom. Men her og nå har det høy prioritet for meg å bli kvitt KrF fra regjeringen, og da må man lempe litt på kravene (som i alle andre slike situasjoner).

Gjest Bertinemor
Skrevet

Partier som kan gi en god blanding av sosialisme og liberalisme => AP.

Ja.. vanligvis gjør de det. Men ikke med det regjeringsalternativetet de stiller opp med nå, det er alt for venstre-vendt og sosialistisk. Der må jeg faktisk si meg enig i mange som har kommentert på denne tråden (selv om jeg er uenig med de fleste av dem), at sosialismen er litt utgått på dato i Norge nå. Det er velferdsstaten vi må kjempe for å ta vare på, og vi må kjempe i mot at individualismen skal ta fullstendig overhånd. Sosialisme er kanskje ikke helt den rette måten å gjøre det på nå til dags. En blanding av liberalisme og sosialisme hadde vært bra.. men det har Ap nå gått ganske mange steg bortifra. Dumt, spør du meg..

Jeg er en annen
Skrevet

Det spørs...de fleste vet vel at LO ledes av en stalinist?

"........................................."

Ja, shit det glemte jeg, blir nok gulagleire og helvete hvis de rødgrønne kommer til makta.

Jeg er en annen
Skrevet

Ja.. vanligvis gjør de det. Men ikke med det regjeringsalternativetet de stiller opp med nå, det er alt for venstre-vendt og sosialistisk. Der må jeg faktisk si meg enig i mange som har kommentert på denne tråden (selv om jeg er uenig med de fleste av dem), at sosialismen er litt utgått på dato i Norge nå. Det er velferdsstaten vi må kjempe for å ta vare på, og vi må kjempe i mot at individualismen skal ta fullstendig overhånd. Sosialisme er kanskje ikke helt den rette måten å gjøre det på nå til dags. En blanding av liberalisme og sosialisme hadde vært bra.. men det har Ap nå gått ganske mange steg bortifra. Dumt, spør du meg..

Tja, det har du kanskje rett i.

Skrevet

http://www.revmatiker.no/oslo/rheuma.nsf/id/C431497EA84CDCA8C125706F002B9792?OpenDocument

Jeg må si jeg kjenner ikke igjen det du sier i fra Venstres svar... men likvel skal jeg be de presse Høyre og Krf,

Ja, flisa, jeg har akkurat lest at venstre er imot forskning på befruktede egg. Dere har dermed mistet all sjanse til å få min stemme ved neste valg også ;o)

Jeg er for å bekjempe MS, kreft, ryggmargsskader, Altzheimer, ALS, diabetes osv med alle midler

Skrevet

AP er ikke det samme som det engang var, nei.

Skrevet

Ja, flisa, jeg har akkurat lest at venstre er imot forskning på befruktede egg. Dere har dermed mistet all sjanse til å få min stemme ved neste valg også ;o)

Jeg er for å bekjempe MS, kreft, ryggmargsskader, Altzheimer, ALS, diabetes osv med alle midler

Er de mot stamcelleforskning også?

Skrevet

Så får du bare sitte der i den røda suppa di da :)

Skrevet

Er de mot stamcelleforskning også?

Ja, bare RV, SV, AP og FrP som er for. Det sto på den ene valgtesten. Alle de andre partiene var for bioteknologiloven som den var i dag. Det betyr at man ikke kan forske på befruktede fostre.

Skrevet

Så får du bare sitte der i den røda suppa di da :)

Jeg vil heller gå i den røde enn å sitte i den blå vet du ;o)

Skrevet

Ja, bare RV, SV, AP og FrP som er for. Det sto på den ene valgtesten. Alle de andre partiene var for bioteknologiloven som den var i dag. Det betyr at man ikke kan forske på befruktede fostre.

Men greia er jo at stamcelleforskning ikke nødvendigvis må dreie seg om fostre. Det er på høy tid at forbudet mot den største revolusjonen innen medisinsk forskning blir behandlet som om vi levde i 2005, og ikke i 1205.

Skrevet

Men greia er jo at stamcelleforskning ikke nødvendigvis må dreie seg om fostre. Det er på høy tid at forbudet mot den største revolusjonen innen medisinsk forskning blir behandlet som om vi levde i 2005, og ikke i 1205.

Men det er den forskningen med befruktede fostre som er mest lovende. De nye cellene kan da dele seg til alle forskjellige celler i hele kroppen, også nerveceller som kroppen stort sett ikke fornyer

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...