Gjest èn god ide? Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Har hørt om skoler som hjelper foreldre i klasser til å bli bedre kjent. Foreldrene reiser hjem til hverandre en gang sammen med barna. Jeg synes dette må være et flott forslag til skoler og tenkte å foreslå det på vår skole. Gutten min har akkuratt blitt skolegutt og jeg kjenner ikke så mange foreldre i klassen. Er det noen her som har en slik ordning på skolen? Vil dere evt. anbefale det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197537-foreldrekaffe/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Har dere hatt første foreldremøte? Det kan godt hende det dannes besøks- eller årstidsgrupper der. Det er tidlig ennå. Besøksgrupper betyr at barna deles inn i grupper som bytter på med å bli med hverandre hjem (altså slik at hele gruppa etter tur er med hjem til den ene, spiser middag og leker sammen). Ofte tar foreldrene en kaffekopp sammen ved henting. Ved årstidsgrupper deles klassen inn i 4. Hver gruppe (altså foreldrene) arrangerer en felles sosial sammenkomst for barn og foreldre sammen (tur, teater, spillkveld,...) i løpet av "sin" årstid. Hvis ingenting i den retning kommer opp på første foreldremøte, kan du jo lufte tanken. Men ikke overorganiser hvis du ikke har lyst til å sitte med ansvaret. Og lytt til responsen. Jeg mener ikke at tanken din er feil på noen måte, men vær forberedt på at de som f.eks. har sitt 4. skolebarn er litt mindre gira på sånt enn de som opplever det for første gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197537-foreldrekaffe/#findComment-1388778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knotten Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Jeg er enig med laban. Det er nok et bra forslag, men man bør gjøre det frivillig slik at man ikke påtvinger noen sitt selskap. De som ønsker å være med på en slik ordning er de som føler de har noe å bidra med og noe å hente. Det vil nok ikke gjelde alle i klassen, vil jeg tro. Et annet forslag er å organisere en tur i nærområdet en lørdag. De som kan og vil møtes deltar. Kanskje man kan grille? Så kan ungene leke mens de voksne blir kjent. Slik er det blitt gjort her, vet jeg. Fordelen ved å møtes på nøytral grunn er at det blir mye mindre press og styr. Det blir uhøytidelig! Dessuten er det kanskje en del som ikke har anledning til å organisere noe slikt hjemme en hverdag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197537-foreldrekaffe/#findComment-1388807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
monolita Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Har dere hatt første foreldremøte? Det kan godt hende det dannes besøks- eller årstidsgrupper der. Det er tidlig ennå. Besøksgrupper betyr at barna deles inn i grupper som bytter på med å bli med hverandre hjem (altså slik at hele gruppa etter tur er med hjem til den ene, spiser middag og leker sammen). Ofte tar foreldrene en kaffekopp sammen ved henting. Ved årstidsgrupper deles klassen inn i 4. Hver gruppe (altså foreldrene) arrangerer en felles sosial sammenkomst for barn og foreldre sammen (tur, teater, spillkveld,...) i løpet av "sin" årstid. Hvis ingenting i den retning kommer opp på første foreldremøte, kan du jo lufte tanken. Men ikke overorganiser hvis du ikke har lyst til å sitte med ansvaret. Og lytt til responsen. Jeg mener ikke at tanken din er feil på noen måte, men vær forberedt på at de som f.eks. har sitt 4. skolebarn er litt mindre gira på sånt enn de som opplever det for første gang. Det laban kaller besøksgrupper, kaller de familiegrupper i klassen til dattera vår. Elevene er delt inn i grupper på 5 eller 6. Noe av hovedpoenget er at ungene i familiegruppene ikke skal være naboer, for disse vil sannsynligvis leke sammen uansett.Kontaktlæreren i klassen har satt opp gruppene, så er det opp til oss å avtale besøk som passer. Det vanlige er ca et besøk i måneden. Hos oss er det vi som skal ha det første. I hele 1. klasse har de ei familiegruppe, mens vi skifter i 2.kl. Dermed blir flest mulig av ungene og foreldrene godt kjent med hverandre. I tillegg har klassekontaktene foreslått at hver av familiegruppene har hovedansvaret for hver sin aktivitet i løpet av året (det laban kaller årstidsgrupper). Hvis du vil vite mer om dette, kan du sende meg en mail. Adr. min er: [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197537-foreldrekaffe/#findComment-1388821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Alle mammaene i klassen til guttungen møttes på pizzarestaurant for to uker siden. Litt over halvparten kom, og det er veldig hyggelig å kjenne de mammaene man møter i skoledøra hver morgen. Klassekontakten tok initiativet. -Pappaene fikk ikke tilbud om å treffes, men de hadde ikke samme behovet mente klassekontakten (hun er lærer på en annen barneskole og har vært klassekontakt før for eldre barn) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197537-foreldrekaffe/#findComment-1388837 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Vi har også førsteklassing, og hadde foreldremøte i forrige uke. Vi ble enige om én tur i halvåret - type måneskinnstur i skogen om høsten og være ute et eller annet sted om våren. Dette gjelder hele basisgruppen (18 barn) med foreldre og søsken. I tillegg kommer juleavslutning og sommeravslutning for hele trinnet (71 barn). Det var også noe som hette vennegrupper, der 4-5 barn kom hjem til hverandre og ble kjent. Vi var enige om å ikke ha dette for ofte, kanskje maks tre ganger før jul og tre-fire ganger etter jul. Foreldrekontakten skulle dele opp i grupper og sette sammen barn som bor på uilike steder og passe på at det både var gutter og jenter i hver gruppe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197537-foreldrekaffe/#findComment-1388913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Det laban kaller besøksgrupper, kaller de familiegrupper i klassen til dattera vår. Elevene er delt inn i grupper på 5 eller 6. Noe av hovedpoenget er at ungene i familiegruppene ikke skal være naboer, for disse vil sannsynligvis leke sammen uansett.Kontaktlæreren i klassen har satt opp gruppene, så er det opp til oss å avtale besøk som passer. Det vanlige er ca et besøk i måneden. Hos oss er det vi som skal ha det første. I hele 1. klasse har de ei familiegruppe, mens vi skifter i 2.kl. Dermed blir flest mulig av ungene og foreldrene godt kjent med hverandre. I tillegg har klassekontaktene foreslått at hver av familiegruppene har hovedansvaret for hver sin aktivitet i løpet av året (det laban kaller årstidsgrupper). Hvis du vil vite mer om dette, kan du sende meg en mail. Adr. min er: [email protected] Ikke for å ta motet eller entusiasmen fra noen men jeg har litt dårlig erfaring med slike grupper. Sønnen min begynte på skolen i fjor, en skole sør øst i Oslo, og vi to som ble valgt til klassekontakter fremmet forslag om slike vennegrupper på første foreldremøte. Alle foreldrene var enige og syntes det var en god ide. Vi lagde grupper der vi prøvde å blande gutter og jenter, norske og utenlandske elver sammen. Vi satte opp en foreldrekontaktperson i hver gruppe som fikk i oppgave å dra igang første samling. Kun to av gruppene kom igang og bare et fåtall av barna i disse to gruppene møtte. Alt bare fløt bort, ingen hadde tid til dette. Vi luftet det igjen på juleavslutningen for elever og foreldre. Fikk da respons på at dette var for tidkrevende og for mye planlegging og for lite interssant. Det hadde da gått 3 mnd siden alle foreldrene sa at dette var et godt tiltak. Ut på vinteren prøvde vi å få til en felles akedag en søndag formiddag, av 18 barn var det tre som møtte. De andre hadde ikke tid påsto de. Det er ikke så veldig motiverende å å prøve å sette igang tiltak med så liten respons. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197537-foreldrekaffe/#findComment-1389019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.