Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Salmer/koraler er jo godt innarbeidet i det norske samfunnet og de fleste har kjennskap til en eller flere av disse selv om de ikke har vært særlig aktive kirkegjengere (eller religiøse).

Som organist hadde det vært artig å høre hva slags forhold folk har til salmer?

Jeg synes mange salmer er kjempefine, og jeg er veldig glad i å spille dem - men jeg hører mest på melodien da, ikke teksten.

Mange salmer er jo liksom litt innebygget i folk, f.eks. "Alltid freidig" o.l.

Er det noen som har noen favorittsalmer, og hvorfor? (tekst? melodi? spesielle minner?)

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

8

• damedame

7

• Kjersti S

5

• Prozak

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Tror ikke jeg kan en eneste salme. Men joda, det er mange fine melodier. Men desverre klarer jeg ikke å høre på musikk med dårlige/dumme/meningsløse/etc. tekster.

"............................................"

Skrevet

Jeg er veldig glad i salmer, mest de skikkelig gamle.

"Velt alle dine veie" er min yndlingssalme, den var fars, og den var Bestepappas, som var prest. Det er trøstesalmen min.

Jeg er ikke så glad i nye salmer (lagd de siste 30 årene).

Men jeg er svak for bedehussalmer, det må jeg innrømme. Og "Blott en dag, et ögonblikk i sänder". Og Lapplisa ...

Skrevet

Åh, det er mange nydelige salmer.

Min absolutte favoritt er den danske "I blev skabt som mand og kvinde", den kan leses/høres her.

http://www.galtenkirke.dk/Salmer/salme912.htm

"Guds kjærleik er" og "Kjærlighet er lysets kilde" er også vakre.

Dessuten har jeg veldig sansen for patosen i "Deg være ære". Den kan gi meg gåsehud. ;o)

fuji1365380447
Skrevet

Jeg har en koselig historie knyttet til "å så salig å få vandre"

Min venninne var fem år da hennes bestefar døde. Han var sogneprest, og naturligvis så kom det mange prominente gjester - også biskopen som skulle forrette.

Min venninne hadde fått i oppdrag å synge "Å hvor salig å få vandre" i begravelsen, og var nok mer opptatt av sin opptredene enn av å sørge over sin bestefar...

Så hun stilte seg stolt opp på podiet og sang salmen av full hals og vel så det...

Heldivis hadde biskopen sans for at en liten jente måtte få anerkjennelse, selv om det forsåvidt var en trist anledning. Så han sa resolutt:

"det var en fin sang. kan du ta den en gang til for oss!"

Jeg syntes at det er slik en søt historie - og jeg blir helt rørt når jeg tenker på den lille jenta som tok oppgaven så alvorlig og sang med stort alvor...

:-)

Skrevet

Min absolutte favoritt er den danske "I blev skabt som mand og kvinde", den kan leses/høres her.

Dessuten har jeg veldig sansen for patosen i "Deg være ære". Den kan gi meg gåsehud. ;o)

Dér har vi den, ja. "Deg være ære". Husket ikke navnet.

Skrevet

"Deg være ære".

Pga melodi. Er bare opptatt av melodi når det kommer til musikk.

Er "Deg være ære" en salme som synges i påsken? Husker fra barneskolen at jeg var så begeistret for en samle vi sang i kirka ifb med påske.

Skrevet

Tror ikke jeg kan en eneste salme. Men joda, det er mange fine melodier. Men desverre klarer jeg ikke å høre på musikk med dårlige/dumme/meningsløse/etc. tekster.

Hvis du ikke kan noen salmer, så vet du jo ikke om teksten er meningsløs/dum, da :P

Men det er faktisk mange fine tekster også, selv om man ikke er religiøs.

Skrevet

Jeg er veldig glad i salmer, mest de skikkelig gamle.

"Velt alle dine veie" er min yndlingssalme, den var fars, og den var Bestepappas, som var prest. Det er trøstesalmen min.

Jeg er ikke så glad i nye salmer (lagd de siste 30 årene).

Men jeg er svak for bedehussalmer, det må jeg innrømme. Og "Blott en dag, et ögonblikk i sänder". Og Lapplisa ...

Fine sanger alle du nevner. Min favoritt er "Eg veit i himmerik ei borg".

:)

Skrevet

Åja! Med fullt orgel og trompetspill!

*gåsehud*

Skrevet

"Deg være ære".

Er "Deg være ære" en salme som synges i påsken? Husker fra barneskolen at jeg var så begeistret for en samle vi sang i kirka ifb med påske.

Ja, det er en påskesalme - men den brukes også ellers i året.

Veldig fin salme :)

Skrevet

Fine sanger alle du nevner. Min favoritt er "Eg veit i himmerik ei borg".

:)

Hvordan var den igjen, kan du ikke synge litt så jeg får høre melodien?

Skrevet

Jeg har en koselig historie knyttet til "å så salig å få vandre"

Min venninne var fem år da hennes bestefar døde. Han var sogneprest, og naturligvis så kom det mange prominente gjester - også biskopen som skulle forrette.

Min venninne hadde fått i oppdrag å synge "Å hvor salig å få vandre" i begravelsen, og var nok mer opptatt av sin opptredene enn av å sørge over sin bestefar...

Så hun stilte seg stolt opp på podiet og sang salmen av full hals og vel så det...

Heldivis hadde biskopen sans for at en liten jente måtte få anerkjennelse, selv om det forsåvidt var en trist anledning. Så han sa resolutt:

"det var en fin sang. kan du ta den en gang til for oss!"

Jeg syntes at det er slik en søt historie - og jeg blir helt rørt når jeg tenker på den lille jenta som tok oppgaven så alvorlig og sang med stort alvor...

:-)

Søt historie :)

Skrevet

"Deg være ære".

Den er skrevet av Händel. :)

Skrevet

Hvordan var den igjen, kan du ikke synge litt så jeg får høre melodien?

Eg veeeeit i hiiimme-riiik ei borg, ho skiiin som sooli klare, der eerkje synd, der erkje so-org, der erkje gråt og tårer

*synger*

:P

Skrevet

Åja! Med fullt orgel og trompetspill!

*gåsehud*

Glemte forresten å tilføye at jeg foretrekker den alternative melodien til "I blev skabt"

Skrevet

Den er skrevet av Händel. :)

Er den dét, ja? Ok. Da må jeg sjekke om jeg har den selv også, i samlingen.

Skrevet

Eg veeeeit i hiiimme-riiik ei borg, ho skiiin som sooli klare, der eerkje synd, der erkje so-org, der erkje gråt og tårer

*synger*

:P

*rødmende smil*

Øhhhmmm, mmm, ja... *kikker fra høyre til venstre* flott! mmm, men jeg kjente ikke helt igjen melodien... ;) Var liksom så flatt i tonene :)

Neida, takk, jeg husker sangen nå.

Skrevet

Da vi skulle ha dåp for datra vår, opplevde jeg å sitte i kirka og ikke kunne en eneste av de salmene som var den søndagen. Jeg er på ingen måte noen ivrig kirkegjenger, men har da kjennskap til en del salmer, så jeg var litt lost. ;)

Den salmen jeg virkelig får gåsehus av er "Deilig er jorden". Vi synger den hvert år med koret mitt på julekonsertene, og når den siste i rekka med konserter er ferdig - DA er det jul. ;) Med fullt symfoniorkester, digert orgel, stort kor og sopran-diskant i siste verset, da fryser jeg på ryggen. :)

Skrevet

Ingenting kan vel betegnes som meningsløst, så lenge det har mening for andre :)

Hilsen frøken ertepirk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...