Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

8

• damedame

7

• Kjersti S

5

• Prozak

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

*hold fast hva du har*

den er vakker, rett og slett.

Dere synger den på Venstres landsmøte? ;)

Skrevet

Fine sanger alle du nevner. Min favoritt er "Eg veit i himmerik ei borg".

:)

Den er fin ja. Vi sang den i min mormors begravelse.

Skrevet

Hvis du ikke kan noen salmer, så vet du jo ikke om teksten er meningsløs/dum, da :P

Men det er faktisk mange fine tekster også, selv om man ikke er religiøs.

Joda. Jeg har hørt nok av tekster - det jeg ikke kan er teksten utenat på noen av dem, tror jeg :-)

De fleste salmetekster er omtrent like interessant som Elton John sine tekster.

"..........................................."

Skrevet

Ingenting kan vel betegnes som meningsløst, så lenge det har mening for andre :)

Hilsen frøken ertepirk

Meningsløse for meg, selvfølgelig :-)

".........................................."

Gjest lissemor
Skrevet

"bre dina vida vingar" gir meg gåsehud. hadde den i pappas begravelse.

Og "blott en dag".

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Joda. Jeg har hørt nok av tekster - det jeg ikke kan er teksten utenat på noen av dem, tror jeg :-)

De fleste salmetekster er omtrent like interessant som Elton John sine tekster.

"..........................................."

Synger ikke han om anal-sex da?;)

Skrevet

*hold fast hva du har*

den er vakker, rett og slett.

Hmm, den må jeg lære meg.

*noterer*

Skrevet

Da vi skulle ha dåp for datra vår, opplevde jeg å sitte i kirka og ikke kunne en eneste av de salmene som var den søndagen. Jeg er på ingen måte noen ivrig kirkegjenger, men har da kjennskap til en del salmer, så jeg var litt lost. ;)

Den salmen jeg virkelig får gåsehus av er "Deilig er jorden". Vi synger den hvert år med koret mitt på julekonsertene, og når den siste i rekka med konserter er ferdig - DA er det jul. ;) Med fullt symfoniorkester, digert orgel, stort kor og sopran-diskant i siste verset, da fryser jeg på ryggen. :)

De siste årene har mange kirker begynt å bruke en del nye sanger fra blant annet "Salmer 97". Det er mange fine der også, men jeg foretrekker de gamle. Kan hende det var derfor du ikke gjenkjente så mye?

Og ja, deilig er jorden er nydelig!

Skrevet

"bre dina vida vingar" gir meg gåsehud. hadde den i pappas begravelse.

Og "blott en dag".

Jeg er i hvert fall veldig glad i de gamle, melankolske salmene som ofte blir brukt i begravelser.

Skrevet

Jeg synes "Frans av Assissis bønn" (garantert feilstavet :-)

er helt nydelig.

Dessuten liker jeg faktisk "Herre gud, ditt dyre navn og ære" - fordi den har en kraft i seg som jeg liker.

OG: Måne og sol (fordi den minner meg om søndagsskola :-)

Skrevet

De siste årene har mange kirker begynt å bruke en del nye sanger fra blant annet "Salmer 97". Det er mange fine der også, men jeg foretrekker de gamle. Kan hende det var derfor du ikke gjenkjente så mye?

Og ja, deilig er jorden er nydelig!

Men jeg var med og sang i et bryllup der vi skulle synge en korversjon av Fader Vår. Lurer på om det var Egil Hovland som hadde skrevet det? Det var helt nydelig, så det finnes altså fine nyere ting også. :)

Skrevet

Her var det mange flotte salmer! Jeg er veldig glad i salmer, og vi sang mye da jeg bodde hjemme, og jeg synger mye for mine barn. Har ikke sunget så veldig mange av "de gamle gode salmene" for dem ennå, men det skal jeg!

Her er noen av mine kjære:

"Herre Gud ditt dyre navn og ære" (det var pappas sang, den han ofte sang for oss om kvelden)

"Å leva det er å elska" (også pappas sang)

"Velt alle dine vegne" (mammas sang + fra da far var på Grini)

"Deilig er jorden"

"Deg være ære"

"Gud sin egen sønn oss gav"

"Jag kan icke räkna dem alla"

Er glad i mange flere, men det var disse jeg kom på nå. For meg er det kombinasjonen av tekst og melodi (og ofte arrangement) - samt minner fra bestemte situasjoner - som gjør om jeg liker dem eller ikke.

Skrevet

Jeg synes "Frans av Assissis bønn" (garantert feilstavet :-)

er helt nydelig.

Dessuten liker jeg faktisk "Herre gud, ditt dyre navn og ære" - fordi den har en kraft i seg som jeg liker.

OG: Måne og sol (fordi den minner meg om søndagsskola :-)

Ja, alle de er fine. Men den første du nevnte har jeg ikke vært borti i salme-format. Står den i salmeboka?

*lete*

Skrevet

Her var det mange flotte salmer! Jeg er veldig glad i salmer, og vi sang mye da jeg bodde hjemme, og jeg synger mye for mine barn. Har ikke sunget så veldig mange av "de gamle gode salmene" for dem ennå, men det skal jeg!

Her er noen av mine kjære:

"Herre Gud ditt dyre navn og ære" (det var pappas sang, den han ofte sang for oss om kvelden)

"Å leva det er å elska" (også pappas sang)

"Velt alle dine vegne" (mammas sang + fra da far var på Grini)

"Deilig er jorden"

"Deg være ære"

"Gud sin egen sønn oss gav"

"Jag kan icke räkna dem alla"

Er glad i mange flere, men det var disse jeg kom på nå. For meg er det kombinasjonen av tekst og melodi (og ofte arrangement) - samt minner fra bestemte situasjoner - som gjør om jeg liker dem eller ikke.

Ja, flotte salmer :)

Noen flere av mine favoritter:

- Ein fin liten blome

- Deg å få skode er sæla å nå

- Fyllt av glede over livets under

- Blott en dag

- O, bli hos meg

- Lær meg å kjenne dine veie

- Kirken den er et gammelt hus

- Syrgjande men alltid sæle

...og _mange_ flere :)

Skrevet

Jeg synes salmer er utrolig flott! Selv om jeg ikke føler noen religiøs tilhørighet.

Tror det er en kombinasjon av høytiden, minner og det at musikken ofte er melodiøs.

Må innrømme at jeg har et par CD'er med salmer jeg hører på av og til (Carola og "Salmer for Gud og hvermann")

Spesielt synes jeg om "Blott en dag". Den _hørte_ jeg teksten på første gang i begravelsen til mamma. Da føltes den trøstende! Liker den svenske, gamle versjonen best, den som ikke er endret.Lina Sandell skrev den jo opprinnelig med "han som bär för mej et modershjerta". "Modersvingen" av samme "forfatter" er også flott.

Og "det er makt i de foldede hender". Fordi faren til venninna min sang den i den samme begravelsen. Han har en vanvittig flott og sterk stemme, og de som kjenner han sa han sang flottere enn noen sinne den dagen. Jeg får fremdeles gåsehud og våte øyne når jeg hører den, eller tenker på det!

"O bli hos meg" synes jeg også er fin. Gåsehud. Hvorfor vet jeg ikke helt.

Og "Alltid freidig" - fordi en kusine skrev den i Konfirmasjonskortet mitt. Og jeg tenkte at det var sant, dersom jeg byttet ut "GUD tør kjenne" med "DU tør kjenne".

Så, ja, jeg har et godt forhold til salmer :-)

Skrevet

Jeg synes salmer er utrolig flott! Selv om jeg ikke føler noen religiøs tilhørighet.

Tror det er en kombinasjon av høytiden, minner og det at musikken ofte er melodiøs.

Må innrømme at jeg har et par CD'er med salmer jeg hører på av og til (Carola og "Salmer for Gud og hvermann")

Spesielt synes jeg om "Blott en dag". Den _hørte_ jeg teksten på første gang i begravelsen til mamma. Da føltes den trøstende! Liker den svenske, gamle versjonen best, den som ikke er endret.Lina Sandell skrev den jo opprinnelig med "han som bär för mej et modershjerta". "Modersvingen" av samme "forfatter" er også flott.

Og "det er makt i de foldede hender". Fordi faren til venninna min sang den i den samme begravelsen. Han har en vanvittig flott og sterk stemme, og de som kjenner han sa han sang flottere enn noen sinne den dagen. Jeg får fremdeles gåsehud og våte øyne når jeg hører den, eller tenker på det!

"O bli hos meg" synes jeg også er fin. Gåsehud. Hvorfor vet jeg ikke helt.

Og "Alltid freidig" - fordi en kusine skrev den i Konfirmasjonskortet mitt. Og jeg tenkte at det var sant, dersom jeg byttet ut "GUD tør kjenne" med "DU tør kjenne".

Så, ja, jeg har et godt forhold til salmer :-)

Åå, jeg fikk også gåsehud av det du skrev!

Men det er noe med det du sier at salmene hører til høytider for mange av oss - og da får de fleste et forhold til de.

Skrevet

Eg veeeeit i hiiimme-riiik ei borg, ho skiiin som sooli klare, der eerkje synd, der erkje so-org, der erkje gråt og tårer

*synger*

:P

(håper du ikke misforstod spøken om synginga, skulle bare få frem at jeg ikke hørte noe tonefall overhodet. Hilsen frøken hyperaltforsamvittighetsfull)

Skrevet

*rødmende smil*

Øhhhmmm, mmm, ja... *kikker fra høyre til venstre* flott! mmm, men jeg kjente ikke helt igjen melodien... ;) Var liksom så flatt i tonene :)

Neida, takk, jeg husker sangen nå.

Hehe :D Nei, æ tog an!

Det var nå et forsøk i hvert fall, hehe :D

Skrevet

Ja, alle de er fine. Men den første du nevnte har jeg ikke vært borti i salme-format. Står den i salmeboka?

*lete*

Muligens ikke. Tror faktisk bare den om Bror måne, søster sol er i salmeboka - men jeg kan være HEEEELT på viddene....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...