Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, jeg må dessverre (?) si at jeg ikke klarer salmer i det hele tatt.

Har fått dem dytta langt opp i halsen i flere år som yngre, og jeg får nesten fysisk ubehag dersom jeg blir tvunget til å høre salmer idag.

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

8

• damedame

7

• Kjersti S

5

• Prozak

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

(håper du ikke misforstod spøken om synginga, skulle bare få frem at jeg ikke hørte noe tonefall overhodet. Hilsen frøken hyperaltforsamvittighetsfull)

(oi, la visst svaret feil...)

Skrevet

Vel, jeg må dessverre (?) si at jeg ikke klarer salmer i det hele tatt.

Har fått dem dytta langt opp i halsen i flere år som yngre, og jeg får nesten fysisk ubehag dersom jeg blir tvunget til å høre salmer idag.

Uff da... Ja, blir man påtvunget noe - blir det gjerne ødelagt for alltid.

Skrevet

Glemte å si at O, bli hos meg er veldig vakker. Både tekst og melodi. Den har vi brukt i begravelser, både til min mor og begge mine besteforeldre.

Skrevet

Uff da... Ja, blir man påtvunget noe - blir det gjerne ødelagt for alltid.

Stemmer det.

Men det er jo fint at det fins mange fine salmer for dere som liker dem, ihvertfall! :)

Skrevet

Glemte å si at O, bli hos meg er veldig vakker. Både tekst og melodi. Den har vi brukt i begravelser, både til min mor og begge mine besteforeldre.

Ja, kjempefin - en av mine favoritter :)

Skrevet

Ja, flotte salmer :)

Noen flere av mine favoritter:

- Ein fin liten blome

- Deg å få skode er sæla å nå

- Fyllt av glede over livets under

- Blott en dag

- O, bli hos meg

- Lær meg å kjenne dine veie

- Kirken den er et gammelt hus

- Syrgjande men alltid sæle

...og _mange_ flere :)

Blant de du skrev her, kjenner jeg godt og liker:

Ein fin liten blome

- Blott en dag

- O, bli hos meg

I tillegg:

- Dype stille, sterke milde (mammas sang)

ALltid freidig når du går

Milde Jesus

Skrevet

Ein fin liten blome

- Blott en dag

- O, bli hos meg

I tillegg:

Milde Jesus

Enig! :)

Skrevet

Dere synger den på Venstres landsmøte? ;)

Der synger vi bare Gluntan kan du skjønne :)

Skrevet

Ein fin liten blome

- Blott en dag

- O, bli hos meg

I tillegg:

Milde Jesus

Hihi, "Alltid freidig" har jeg pepet engstelig på for meg selv mange, mange ganger når jeg har vært redd.

;o)

Skrevet

Som svoren Bach-fan er jeg veldig glad i de fleste koralene/salmene fra f.eks. Juleoratoriet og Matteuspasjonen.

Det er mange flere jeg synes er fine også. En jeg får veldig klump i halsen av er "Å Gud velsigna desse to" (som jeg var med på å synge med koret da Ari og Märtha giftet seg - var den store hemmeligheten den gangen - vi hadde fullstendig taushetsplikt om hva slags salmer som skulle være med).

Elers bl.a.

"Lær meg å kjenne dine veie"

"Deilig er jorden"

"Eg veit i Himmerik ei borg"

"Deg å få æra er målet å nå"

"Den blomstertid nå kommer" (DET er vårstemning det!)

"O bli hos meg"

"Gud sin egen sønn oss gav"

"Mitt hjerte alltid vanker"

Og så er det sikkert en hel drøss jeg har glemt i farta. Er egentlig veldig glad i salme-/koralformen jeg - sikkert fordi jeg er fulltendig hekta på barokk, og mye av det minner meg om gamle, gode Bach. Er liksom så rolig og avslappende, med masse gode, behagelige harmonier. Nå mener jeg først og fremst de gammeldagse, tradisjonelle salmene da - kan spare meg for sånne Hovland-salmer uten taktstreker og med masse ord på samme tone osv...

(Men må vel egentlig innrømme at selve det "gudelige" innholdet er noe jeg heller ser bort fra enn tar til meg...)

Skrevet

Er den dét, ja? Ok. Da må jeg sjekke om jeg har den selv også, i samlingen.

Den er hentet fra "Judas Maccabeus", hvis du lurte på det også:o)

For øvrig et helt fantastisk korverk som jeg var så utrolig heldig å få være med å synge for noen år siden!

Skrevet

Som svoren Bach-fan er jeg veldig glad i de fleste koralene/salmene fra f.eks. Juleoratoriet og Matteuspasjonen.

Det er mange flere jeg synes er fine også. En jeg får veldig klump i halsen av er "Å Gud velsigna desse to" (som jeg var med på å synge med koret da Ari og Märtha giftet seg - var den store hemmeligheten den gangen - vi hadde fullstendig taushetsplikt om hva slags salmer som skulle være med).

Elers bl.a.

"Deilig er jorden"

"O bli hos meg"

Og så er det sikkert en hel drøss jeg har glemt i farta. Er egentlig veldig glad i salme-/koralformen jeg - sikkert fordi jeg er fulltendig hekta på barokk, og mye av det minner meg om gamle, gode Bach. Er liksom så rolig og avslappende, med masse gode, behagelige harmonier. Nå mener jeg først og fremst de gammeldagse, tradisjonelle salmene da - kan spare meg for sånne Hovland-salmer uten taktstreker og med masse ord på samme tone osv...

(Men må vel egentlig innrømme at selve det "gudelige" innholdet er noe jeg heller ser bort fra enn tar til meg...)

Enig med deg! Harmoniseringen i koralene er utrolig fine - og jeg er kjempeglad i å spille dem.

Det må ha vært gøy å synge i kongelig bryllup :)

Skrevet

Elers bl.a.

"Deilig er jorden"

"O bli hos meg"

Jeg er også stor Bach-fan! :) Gøy å gøre at det er flere av oss som synger i kor her, forresten. :)

Skrevet

Jeg er også stor Bach-fan! :) Gøy å gøre at det er flere av oss som synger i kor her, forresten. :)

Huff, min store sorg for tida er desverre at jeg ikke synger i kor akkurat nå...Bodde i Trondheim i 4 år, og var med i et av korene i Domkirka. Savner det så jeg har mest lyst til å grine!

Finner liksom ikke noe kor som passer meg her heller, er ikke av dem som synes det festligste i verden er å synge Beatles-medleyer arrangert for kor...Er liksom litt mer klassisk av meg i musikksmaken jeg!

Dessuten har jeg litt problemer med stemmen for tida, for øyeblikket har jeg sangforbud fra legen, så akkurat nå er det ikke så aktuelt (håper det går over snart, har gått sånn i 7 uker nå...)

Skrevet

Enig med deg! Harmoniseringen i koralene er utrolig fine - og jeg er kjempeglad i å spille dem.

Det må ha vært gøy å synge i kongelig bryllup :)

Ja, det var morsomt å synge der! Men dagen fikk en ekstra liten højdare da jeg ringte læreren min for å høre hva slags karakterer jeg hadde fått på eksamen - sensuren falt akkurat den dagen. Husker jeg løp gjennom Bakklandet med mobilen i handa mens jeg snakket med ham og fikk høre at jeg hadde fått veldig bra karaker på sangeksamen, mye bedre enn forventet. Må innrømme at jeg lyste av stolthet, og greide ikke å la være å fortelle dem jeg satt sammen med resultatet! Rakk til og med å ringe broren min og fortelle det mens jeg løp (var ikke så lett å finne parkeringsplass nære kirka, så jeg hadde parkert hjemme hos noen i koret et stykke unna..). Med min kondis er det egentlig rart at jeg greide å synge i det hele tatt etter den løpeturen:o) Hadde vel adrenalinet på topp sikkert!

Skrevet

Huff, min store sorg for tida er desverre at jeg ikke synger i kor akkurat nå...Bodde i Trondheim i 4 år, og var med i et av korene i Domkirka. Savner det så jeg har mest lyst til å grine!

Finner liksom ikke noe kor som passer meg her heller, er ikke av dem som synes det festligste i verden er å synge Beatles-medleyer arrangert for kor...Er liksom litt mer klassisk av meg i musikksmaken jeg!

Dessuten har jeg litt problemer med stemmen for tida, for øyeblikket har jeg sangforbud fra legen, så akkurat nå er det ikke så aktuelt (håper det går over snart, har gått sånn i 7 uker nå...)

Hvor bor du nå, da? Det trengs stadig forsterkninger i koret mitt... ;)

Skrevet

Hvor bor du nå, da? Det trengs stadig forsterkninger i koret mitt... ;)

Akkurat så langt nord for Trondheim at det blir for dyrt og slitsomt å pendle til Domkirka...Gjorde det det første året etter at vi flyttet hit, men da hadde jeg studentmoderasjon og bare ett barn...

Skrevet

Akkurat så langt nord for Trondheim at det blir for dyrt og slitsomt å pendle til Domkirka...Gjorde det det første året etter at vi flyttet hit, men da hadde jeg studentmoderasjon og bare ett barn...

Så synd! :( Du får si ifra hvis du flytter til Oslo, dah! ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...