Gå til innhold

En liten historie i disse valgtider....

Anbefalte innlegg

Skrevet

6.-klassingen kom hjem fra skolen en dag og ba fortvilet sin far om

hjelp til leksene.

-Selvfølgelig, svarte far. Ingen problemer. Hva

trenger du hjelp til? Gutten forklarte at de hadde fått to dager på seg til å definere hvordan samfunnet henger sammen politisk og sosialt. Rett og slett hvordan det er bygd opp.

Faren var ikke like selvsikker lenger, men ville likevel gjøre sitt beste. La meg gi deg et eksempel, sa han.

-Siden det er jeg som bidrar med inntektene her i

huset, så kan jeg være kapitalismen. -Din mor bestemmer og styrer alt, dermed er hun regjeringen. Hushjelpen (som også bodde i huset) arbeider hele døgnet, dermed kan hun representere arbeiderklassen. - Du min sønn, kan være folket, mens din lillebror (2 år)er en ypperlig representant for fremtiden.

Skjønner du noe av hva jeg mener? -Nei, dette er jeg ikke helt sikker på, men jeg skal sove på det, svarte sønnen.

Utpå natten våknet gutten av at lillebroren skrek. Ved å gå bort til

sengen, skjønte han på lukten at noe burde gjøres med bleiene. Han gikk

og banket på foreldrenes rom, men ingen svarte. Han gikk inn, bare for å finne sin mor sovende. Han prøvde å vekke henne, men fikk ingen

respons. Han gikk videre til hushjelpens rom og banket på. Ingen svarte, og han prøvde å gå inn. Men døren var låst. Gjennom nøkkelhullet kunne han se hushjelpen og sin egen far svært opptatt. Han dundret på døren, men fikk ikke svar. Irritert gikk han bare og la seg igjen, dro dyna over hodet og sovnet.

Neste morgen var alle samlet til frokost, og hans far var nysgjerrig på

om han hadde lært noe av eksempelet fra dagen før. - Ja, svarte gutten. Nå skjønner jeg hvordan alt henger sammen, sa han. -Vel, hva venter du på?

La oss høre, sa faren.

Gutten trakk pusten godt inn og begynte: Mens kapitalismen høvler over arbeiderklassen, sover regjeringen, folket blir totalt ignorert og fremtiden er full av dritt!

Lykke til ved årets valg, og ha en riktig flott dag.

Gjest denne stod her i går eller forrige dagen også
Skrevet

'

Skrevet

'

ooops...sorry....det har jeg ikke fått med meg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...