Gå til innhold

Hva vil fritt skolevalg gjøre med elever og lærere?

Anbefalte innlegg

Gjest romler mest
Skrevet

Jeg meisler ut et "elendighetscenarie":

At den gode skolen, dvs gode, motiverte og oppvakte elever, gode lærere og god skoleledelse vil klumpe seg sammen som rotter i de mest moderne lokalene med best arbeidsforhold for lærere og elever, er helt sikkert. Enhver god lærers drøm er å få undervise motiverte elever som tillater god undervisning å bli utført, ikke som i dag.

Kampen om de gode lærerstillingene, de gode elevplassene og de gode skolene blir hard, det vet vi fra utlandet. Kanskje blir noen skoler så gode at de blir nødt til å betale sine lærere bedre, og ta mer betaling av foreldre/studenter?

Jeg ser for meg taperne: de med for dårlige karakterer til å komme inn på de gode skolene må kampere sammen med bråkmakere i et hav av manglende motivasjon på dårlige skoler med lærerere som ikke er gode nok, og i dårlige lokaler.

Drømmen for noen, mareritt for andre?

Hva vil du anse som en fordel med det?

Med rasende flinke og motiverte unger og ressurssterke foreldre blir det vel bare lykke?

Skrevet

Det er et mulig skrekkscenario, ja. Hva sannsynligheten er for at det vil bli sånn vil jeg ikke spekuelere i, men det er definitivt et tankekors.

".........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...