Gå til innhold

En ting jeg lurer på...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest garantert individuelt

Jeg har ikke adoptert, men jeg kjenner flere adopterte barn :o), 5 stk.

1 av barna har sitt opprinnelige navn, uten noe norskt navn

2 av barna har fått sine norske navn, om de har det i sine papirer vet jeg ikke, de blir iallefall ikke brukt.

Og de 2 siste har fått ett norsk i tillegg til sitt opprinnelige navn, begge navnene brukes.

Det fungerer veldig forskjellig :-)

Vi har feks ikke beholdt navnet på vår datter. Vi spurte på barnehjemmet hvem som hadde gitt navnet, og fikk beskjed om at det var barnehjemmet. De hadde en liste de rullerte - kunne ikke ha to unger med samme navn mht medisinering og mating og sånn.

Iom at det ikke akkurat var vårt favorittnavn, så byttet vi til et annet navn. Hun har to navn. Et navn som også er et colombiansk navn (men kan også brukes i Norge) og et norsk navn. Hun var 10 uker da vi hentet henne.

Denne gangen venter vi sannsynligvis et litt eldre barn, og har bestemt oss for å beholde dette, om det er gangbart i Norge. Eventuelt fornorske det (Juan = Johan etc). Også mulig at vi tar et norsk navn i tillegg.

For oss er tre ting viktige: Å ta vare på et navn som har historie - feks om biologisk mor har gitt navnet.

Å ha et navn som kan brukes i Norge uten at h*n må stave det hver gang.

At barnet vårt ikke skal måtte få et nytt navn å forholde seg til, i tillegg til alt annet som blir nytt.

Noe av det er jo ikke helt forenelig, så da må vi nesten se hva som skal være mest tungtveiende. Et alternativ da er jo å beholde navn og gi norsk navn i tillegg.

Ble du noe klokere nå? ;o)

Beste hilsen fra

Vi har feks ikke beholdt navnet på vår datter. Vi spurte på barnehjemmet hvem som hadde gitt navnet, og fikk beskjed om at det var barnehjemmet. De hadde en liste de rullerte - kunne ikke ha to unger med samme navn mht medisinering og mating og sånn.

Iom at det ikke akkurat var vårt favorittnavn, så byttet vi til et annet navn. Hun har to navn. Et navn som også er et colombiansk navn (men kan også brukes i Norge) og et norsk navn. Hun var 10 uker da vi hentet henne.

Denne gangen venter vi sannsynligvis et litt eldre barn, og har bestemt oss for å beholde dette, om det er gangbart i Norge. Eventuelt fornorske det (Juan = Johan etc). Også mulig at vi tar et norsk navn i tillegg.

For oss er tre ting viktige: Å ta vare på et navn som har historie - feks om biologisk mor har gitt navnet.

At barnet vårt ikke skal måtte få et nytt navn å forholde seg til, i tillegg til alt annet som blir nytt.

Noe av det er jo ikke helt forenelig, så da må vi nesten se hva som skal være mest tungtveiende. Et alternativ da er jo å beholde navn og gi norsk navn i tillegg.

Beste hilsen fra

Ja, det var et godt og utfyllende svar :)

Takk takk!

Beste hilsen fra

Kloke ord snø !

Våre to barn hadde begge fått sine navn av bio.mor og vi valgte self å beholde disse - men som mellomnavn- og ga dem norske/internasj.navn.

Vi er vel ikke så flinke til å bruke begge navna i det daglige, men barnna har jo selv en valgmulighet når de blir større.

Annonse

Gjest ChiengMai

Begge våre har et norsk/internasjonalt navn + sitt thailandske navn som mellomnavn. Lillebror brukte fosterfamilien det thailandske navnet på (det er vel egentlig et thailandsk kjælenavn), mens Storebror overhodet ikke kjente sitt navn siden fosterfamilien brukte kjælenavn på ham. Vi valgte likevel å beholde navnene på begge. Siden jeg egentlig ikke er særlig glad i doble navn kompenserte vi ved at de bare har pappaens etternavn, ikke mitt.

Jeg har ikke adoptert, men jeg kjenner flere adopterte barn :o), 5 stk.

1 av barna har sitt opprinnelige navn, uten noe norskt navn

2 av barna har fått sine norske navn, om de har det i sine papirer vet jeg ikke, de blir iallefall ikke brukt.

Og de 2 siste har fått ett norsk i tillegg til sitt opprinnelige navn, begge navnene brukes.

Vi har ei jente fra Kina og hun har et norsk navn + det kinesisk navn. Vi bruker nok mest bare det norske, men vi bruker og begge. hun bruker selv begge navnene når hun skal fortelle hva hun heter.

Dette er jo helt opp til foreldrene om hva de ønsker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...