Gå til innhold

Hadde du grepet inn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/09/08/442752.html

Jeg synes nesten det verste i denne voldssaken er at ingen av de andre 30 på bussen grep inn. Hadde jeg og latt det være? Om jeg hadde grepet inn hadde jeg blitt slått invalid jeg og?

Skulle ønske det var slik at om en begynner å gripe inn, hadde de andre i bussen også hjulpet til. Hva tror dere?

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

11

• Dorthe

6

• Lillemus

4

• Elis31

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har skrevet det før. Jeg synes de som så på kunne fått bøter for manglende insats i dette tilfelle.

Skrevet

Vet ikke. Jeg er 1.60 og jente. Jeg hadde sikkert ikke turt, hvis jeg skjønte at jeg kom til å bli slått helseløs av det. Hadde flere reist seg opp, hadde jeg blitt med, men i all ærlighet må jeg nok innrømme hvor feig jeg er - ikke alene! Og en bot hadde føltes veldig bra etterpå, det hadde jeg fortjent.

Det er hva jeg tror. Men man vet ikke før man er der, og jeg håper jeg aldri kommer dit.

Skrevet

Jeg hadde helt klart gjordt noe!!!

Men jeg hadde ikke hatt noe å stilt opp med alen..... synes det er tragisk at INGEN av de tretti på bussen grep inn. Hadde mange grepet inn kunne de tatt bøllene......

Skrevet

Jeg har skrevet det før. Jeg synes de som så på kunne fått bøter for manglende insats i dette tilfelle.

Enig meg deg

Skrevet

Ja, jeg hadde grepet inn. Jeg hadde sikkert fått juling, men ikke faen om jeg hadde sittet og sett på noe sånt.

Og hvis en hadde grepet inn hadde sikket flere slått følge.

Det er helt utrolig at politiet tidligere løp ut i media og ba folk om ikke å gripe inn hvis man ser noe man bør gripe inn i.

Skrevet

Jeg hadde i alle fall ringt politiet og meldt fra, og vitnet etterpå.

Hvorvidt jeg hadde turt å gripe inn eller ikke kommer nok an på situasjonen og om jeg var alene eller ikke. Men om flere tilskuere sammen gikk sammen så hadde jeg garantert vært med.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Det jeg syns er det mest kritikkverdige er at bussjåføren ikke gjorde jobben sin. Når tumulter oppstår skal sjåføren melde fra, en i denne guttegjengen som sto for mishandlinga sa at han ikke skulle ringe, så da lot han være. Jeg syns både busselskap og sjåfør fortjener en skikkelig straff for det som skjedde.

Skrevet

tviler på at jeg hadde turt å gripe inn fysisk men hadde iallefall ringt nødnummer samt fått sjaføren til å gjøre noe, kanskje noen sterke karer på bussen også

opplevde selv å bli slått til av en person i ublanse på en tbane for en del måneder siden. Det skremmende var ikke slaget i seg selv men at alle ble helt paralyserte og trakk seg tilbake i vognen. ingen tok tak i han og stoppet han fysisk. Det var skremmende.

Skrevet

Jeg hadde nok endt i samme situasjon som offeret om jeg hadde blandet meg - jeg er ikke høyere enn at jeg sannsynligvis hadde stått helt oppreist under armhulen på dem....

Men jeg kjenner flere menn som jeg vet hadde reagert ja - heldigvis!

Skrevet

Ja det tror jeg jeg hadde gjort. Jeg kom en gang over en gjeng som sparket en som lå på bakken, det stod masse folk rundt men ingen grep inn, vet ikke hva som gikk av meg der og da, men jeg følte meg veldig tøff, tok den ene i nakken og dro ham unna, havnet midt oppi slosskampen, men plutselig ga de seg og forsvant, stakkaren på bakken var helt ute, så han hadde ikke klart seg om de hadde fortsatt, heldigvis gikk det bra, men vi måtte innom legevakten begge to. Jeg måtte ta blodprøver og stivkrampe siden jeg fikk mye blod på meg.

Etterpå begynte jeg å tenke på hva som kunne ha skjedd, men der og da handlet jeg helt instinktivt.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg hadde ikke turt alene, men synes det var rart at alle de andre ikke gikk sammen om å gripe inn.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Så enkelt er det nok ikke. Jeg alene er ikke sterk.

Men det må da ha vært noen sterke menn der. Jeg hadde ihvertfall begynt å snakke med noen rundt meg.

Husker jeg så en gammel alkoholiker som falt og slo seg på Torshov for flere år. Jeg ilte til for å hjelpe, men greide ikke å løfte han alene. Han var sørpe full og tung. Folk bare så på meg og gikk rett forbi.

Jeg måtte skrike til en mann til slutt om han ikke kunne hjelpe meg, og først da fikk jeg hjelp.

Skrevet

Jeg vet ikke. Og det er forferdelig å tenke på. Jeg er livredd vold og aggresjon, men skammen over å latt et annet menneske skambankes kan ikke være til å bære.

Håper i alle fall at jeg hadde gjort noe - slått alarm og vekket mannfolkene i forsamlingen.

Skrevet

Så enkelt er det nok ikke. Jeg alene er ikke sterk.

Men det må da ha vært noen sterke menn der. Jeg hadde ihvertfall begynt å snakke med noen rundt meg.

Husker jeg så en gammel alkoholiker som falt og slo seg på Torshov for flere år. Jeg ilte til for å hjelpe, men greide ikke å løfte han alene. Han var sørpe full og tung. Folk bare så på meg og gikk rett forbi.

Jeg måtte skrike til en mann til slutt om han ikke kunne hjelpe meg, og først da fikk jeg hjelp.

Jeg kan ikke gjøre en dritt men en ting kan vi begge og det er å ringe politiet på mobilen.

Skrevet

Desverre er det slik: Ingen griper inn, da det er nærmere garantert at vedkommende blir slått helseløs selv. Om én griper inn, så vil de andre sitte å se i alle andre retninger og late som om de ikke ser det.

Jeg holdt på å bli most for en tid tilbake i en taxikø i rosenkranzgate i Oslo. Der var det to utlendinger (selvfølgelig...), atpåtil fra Sverige, som antastet to unge damer i køen. Når jeg blandet meg inn, fløy idiotene selvfølgelig på meg. I køen var det minst 8-9 menn, som hver og en sto og lot som om de ikke så det. Heldigvis er jeg rimelig flink til å snakke for meg i slike situasjoner, og relativt rask og smidig, så jeg slipper som regel billig unna. Men jeg hadde mest lyst til å slå inn skallen på resten av køen etterpå.

"........................................."

Skrevet

Jeg hadde ikke turt alene, men synes det var rart at alle de andre ikke gikk sammen om å gripe inn.

"Jeg hadde ikke turt alene, men synes det var rart at alle de andre ikke gikk sammen om å gripe inn."

Så rart...

Kan det kanskje være at absolutt alle andre også tenker slik? Selvfølgelig.

"............................................"

Skrevet

Ja, jeg hadde grepet inn. Jeg hadde sikkert fått juling, men ikke faen om jeg hadde sittet og sett på noe sånt.

Og hvis en hadde grepet inn hadde sikket flere slått følge.

Det er helt utrolig at politiet tidligere løp ut i media og ba folk om ikke å gripe inn hvis man ser noe man bør gripe inn i.

"Og hvis en hadde grepet inn hadde sikket flere slått følge."

Det er nettopp det. Hvis jeg hadde sett en annen gripe inn, så er det ihvertfall hevet over enhver tvil at jeg også hadde grepet inn.

"..........................................."

Skrevet

Jeg kan ikke gjøre en dritt men en ting kan vi begge og det er å ringe politiet på mobilen.

Men det tar jo alltid tid før de kommer, og i et slikt tilfelle er det s godt som garantert at det vil være for sent til å stoppe det.

"........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...