Gå til innhold

Hadde du grepet inn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så enkelt er det nok ikke. Jeg alene er ikke sterk.

Men det må da ha vært noen sterke menn der. Jeg hadde ihvertfall begynt å snakke med noen rundt meg.

Husker jeg så en gammel alkoholiker som falt og slo seg på Torshov for flere år. Jeg ilte til for å hjelpe, men greide ikke å løfte han alene. Han var sørpe full og tung. Folk bare så på meg og gikk rett forbi.

Jeg måtte skrike til en mann til slutt om han ikke kunne hjelpe meg, og først da fikk jeg hjelp.

DET er enda jævligere. En person som kolapser alene på gata er da for faen ikke noen fare for egen helse? I en slik situasjon tror jeg at jeg hadde truet med å slå ihjel enhver som bare hadde gått forbi.

"........................................."

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

11

• Dorthe

6

• Lillemus

4

• Elis31

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Desverre er det slik: Ingen griper inn, da det er nærmere garantert at vedkommende blir slått helseløs selv. Om én griper inn, så vil de andre sitte å se i alle andre retninger og late som om de ikke ser det.

Jeg holdt på å bli most for en tid tilbake i en taxikø i rosenkranzgate i Oslo. Der var det to utlendinger (selvfølgelig...), atpåtil fra Sverige, som antastet to unge damer i køen. Når jeg blandet meg inn, fløy idiotene selvfølgelig på meg. I køen var det minst 8-9 menn, som hver og en sto og lot som om de ikke så det. Heldigvis er jeg rimelig flink til å snakke for meg i slike situasjoner, og relativt rask og smidig, så jeg slipper som regel billig unna. Men jeg hadde mest lyst til å slå inn skallen på resten av køen etterpå.

Du er vel ikke akkurat av den bittelille veldig spinkle typen som menn flest ypper seg mot heller!?

Skrevet

Du er vel ikke akkurat av den bittelille veldig spinkle typen som menn flest ypper seg mot heller!?

Nåja, jeg er ikke noen sværing :-)

"........................................"

Skrevet

Nåja, jeg er ikke noen sværing :-)

"........................................"

Hm.... Lyver bildene da? Du er kanskje ikke så veldig kraftig, men du ser da temmelig lang ut?

Skrevet

Men det tar jo alltid tid før de kommer, og i et slikt tilfelle er det s godt som garantert at det vil være for sent til å stoppe det.

Jeg reagerer fort men tviler på at jeg kunne gjort noe annet enn å kjefte selv om jeg har slått ned folk før ;o)

Skrevet

Hm.... Lyver bildene da? Du er kanskje ikke så veldig kraftig, men du ser da temmelig lang ut?

Hmm....er vel omtrent 184, tror jeg. Tror aldri jeg har vært noen skremmende fremtoning, nei. Muligens med unntak av hvis jeg blir skikkelig sint, men det skjer jo aldri :-)

"............................................"

Skrevet

Hmm....er vel omtrent 184, tror jeg. Tror aldri jeg har vært noen skremmende fremtoning, nei. Muligens med unntak av hvis jeg blir skikkelig sint, men det skjer jo aldri :-)

184 cm er jo ikke noen smågutt da. :o) Du rager i alle fall 31,5 cm over meg.

Skrevet

Jeg reagerer fort men tviler på at jeg kunne gjort noe annet enn å kjefte selv om jeg har slått ned folk før ;o)

Sikkert :-)

Men sannsynligheten for at politiet er nærmere enn 5 minutter unna er ikke-eksisterende.

Skrevet

184 cm er jo ikke noen smågutt da. :o) Du rager i alle fall 31,5 cm over meg.

Neida, _liten_ er jeg ikke. Deg skulle jeg nok kunne pakket under en arm og båret med meg :-)

"......................................"

Skrevet

Men sannsynligheten for at politiet er nærmere enn 5 minutter unna er ikke-eksisterende.

Ja, det er jeg klar over. Jeg har ringt noen ganger jeg for å melde ting som skjer akkurat der og da og det tar minst 30 min før de kommer. Selv om noen holder på å ta livet av hverandre.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg kan ikke gjøre en dritt men en ting kan vi begge og det er å ringe politiet på mobilen.

Tja, det var dette med mobil da. Har jo ikke det enda jeg;)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

"Jeg hadde ikke turt alene, men synes det var rart at alle de andre ikke gikk sammen om å gripe inn."

Så rart...

Kan det kanskje være at absolutt alle andre også tenker slik? Selvfølgelig.

Jeg mente jo selvfølgelig at hvis jeg hadde vært på den bussen, ville jeg begynt å snakke med folk rundt meg. Hørt om vi skal gå sammen om å gripe inn.

Jeg er ganske sikker på at jeg ville ha gjort det.

Skrevet

Da er du like lang som min eldste og han skremmer ikke en kjeft tror jeg.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Mannen min er 1.98 han. Tror heller ikke han skremmer noen;)

Skrevet

Ja, det er jeg klar over. Jeg har ringt noen ganger jeg for å melde ting som skjer akkurat der og da og det tar minst 30 min før de kommer. Selv om noen holder på å ta livet av hverandre.

Logisk nok, med mindre politiet er på hvert eneste gatehjørne. Og da må vi jo nesten ha en politimann/kvinne for annenhver innbygger.

"..........................................."

Skrevet

Tja, det var dette med mobil da. Har jo ikke det enda jeg;)

Da får du kjefte sammen med meg ;o) Jeg klarer ikke holde kjeft jeg

Skrevet

Har lest svarene deres. Synes vi skal slutte å tenke at vi er bare jenter som ikke er sterke. Kanskje er vi heller ikke da så fristende for voldsgutter å denge ned på? Så kaaaanskje hadde vi de roet seg om vi hadde sagt noe? Synes ikke det går ann å bare skylde på bussjåføren heller, skjønte det som at han sa at han ikke ville varsle hvis de stoppet med å bråke. Hvorfor skulle han risikere liv og lemmer når ingen andre gjorde det? Men han burde jo ha et anonymt varslingssystem, hvor han bare kunne trykke på en knapp uten at noen så det.

Håper ved gud at om jeg noen gang kommer i nærheten av noe sånt at jeg griper inn, og får de andre med meg.

Skrevet

Hadde jeg vært der sammen med noen av mine gode kamerater så hadde vi definitivt grepet inn - og sansynligvis både blitt anmeldt og straffet for "overdreven grov vold" i etterkant....

Hadde jeg vært der alene så vet jeg ikke hva jeg ville ha gjort. Det ville vært avhengig av om det var andre på bussen jeg kunne alliere meg med.

For skulle jeg grepet inn alene og kommet nogenlunde fysisk uskadd fra det, så ville jeg vært nødt til å alvorlig skade eller ta livet av en eller flere av overgriperne - og det ville gitt meg noen år bak murene....

Slik er det norske rettsvesen, og du må gjerne stille deg spørsmålet om det er rett og riktig?

Selv ville jeg ikke kunne gjøre noe annet enn å ta konsekvensene av det, og derved sansynligvis unngått å blande meg inn - som sagt, hvis jeg var alene.

Skrevet

Det hadde gått raskere å ringe etter en pizza....

Skrevet

DET er enda jævligere. En person som kolapser alene på gata er da for faen ikke noen fare for egen helse? I en slik situasjon tror jeg at jeg hadde truet med å slå ihjel enhver som bare hadde gått forbi.

Begynner vi ikke å få amerikanske tilstander også her i landet, der en kan saksøkes dersom vedkommende en hjelper får skader eller dør (enten hjelpen var "god nok" eller ikke)?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...