bro65 Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Hei min kone som er 38 år har brukt hormon spiral fra 04.02.2000 tok den ut sommeren 2003, etter at hun fikk elveblest i 26.12 .2002, Hun ble gravid i oktober fjor: Men barnet døde som følge av at hun har gått på kortison siden hun fikk elveblest. Etter dette har hun hat store problemer med underlivet, smerter, uregelmessig mens,når hun har mens er den langvarig opptil en måned, blødningene kommer og går, etter samleie før hun blødninger med en gang som varer noen dager. Hun har vert hos lege i kommunen to ganger og dem har ikke undersøkt henne. Men ville gi henne P piller:det vil hun ikke ha da den erfaringen hun har er at tilførsel av hormoner til kroppen ikke fører noe godt med seg: Men bare tar symtomene og ikke behandler årsaken.Spørsmålene er kan du eller noen andre hjelpe henne med råd eller liknende, kan hun henvende seg direkte til en gynekolog. Etter at hun ble sy har det tatt hardt på henne psykisk, og særlig etter at hun mistet barnet i Desember i fjor. Det er selvsagt tunkt for meg som ektemann og se at ens kone ikke ser noen mulighet til bli bedre. Håper du kan svare snart. Med Hilsen Bjørn Robert Olsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197658-hjelp-underlivsbl%C3%B8dninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Jeg forstår at din kone har en vanskelig tid. Jeg kan nesten garantere at aborten ikke kom på grunn av bruk av kortison, mange kvinner må bruke kortison gjennom hele svangerskapet og det går bra. Uregelmessig menstruasjon tyder på uregelmessig eller sviktende eggløsning, det er noe som ses oftere med økende alder. Hvis hun ønsker å forsøke å bli gravid, kan man forsøke å gi eggløsningsstimulasjon, hvis hun ikke ønsker å bli gravid, er p-pille en bra løsning, men det finnes også annen form for hormonbehandling. Du sier at hun ikke liker hormonbehandling, men det finnes mange ulike former. Man behandler andre feilfunksjoner med hormoner for å erstatte det kroppen ikke produserer. Ved sviktende eggløsning mangler kroppen hormonet progesteron, og det kan tilføres i form av tabletter. Jeg synes absolutt din kone bør henvises til gynekolog, det må være mulig å overtale legen til å skrive en henvisning. Det er mulig å komme uten henvisning, men da koster det mer. Spør om prisen på forhånd. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197658-hjelp-underlivsbl%C3%B8dninger/#findComment-1391640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bro65 Skrevet 9. september 2005 Forfatter Del Skrevet 9. september 2005 Jeg forstår at din kone har en vanskelig tid. Jeg kan nesten garantere at aborten ikke kom på grunn av bruk av kortison, mange kvinner må bruke kortison gjennom hele svangerskapet og det går bra. Uregelmessig menstruasjon tyder på uregelmessig eller sviktende eggløsning, det er noe som ses oftere med økende alder. Hvis hun ønsker å forsøke å bli gravid, kan man forsøke å gi eggløsningsstimulasjon, hvis hun ikke ønsker å bli gravid, er p-pille en bra løsning, men det finnes også annen form for hormonbehandling. Du sier at hun ikke liker hormonbehandling, men det finnes mange ulike former. Man behandler andre feilfunksjoner med hormoner for å erstatte det kroppen ikke produserer. Ved sviktende eggløsning mangler kroppen hormonet progesteron, og det kan tilføres i form av tabletter. Jeg synes absolutt din kone bør henvises til gynekolog, det må være mulig å overtale legen til å skrive en henvisning. Det er mulig å komme uten henvisning, men da koster det mer. Spør om prisen på forhånd. Vennlig hilsen Mette H Moen Takk for svaret, Det var rart at du mener at kortisonbehandlingen ikke var årsaken til den mislykkede graviditeten. Gynekologen som foretok urskrapingen var av en annen oppfatning. Hun har også fåt høre fra andre leger at det ikke er bra å gå på så store doser kortison som hun gjør over lang tid , opptil 25 mg. Det andre hun føler seg ganske sikker på er at det er hormonspiralen som er årsaken, det går forøvrig fram at det er en av bivirkningene for den. Med hilsen Bjørn Robert Olsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197658-hjelp-underlivsbl%C3%B8dninger/#findComment-1391997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Takk for svaret, Det var rart at du mener at kortisonbehandlingen ikke var årsaken til den mislykkede graviditeten. Gynekologen som foretok urskrapingen var av en annen oppfatning. Hun har også fåt høre fra andre leger at det ikke er bra å gå på så store doser kortison som hun gjør over lang tid , opptil 25 mg. Det andre hun føler seg ganske sikker på er at det er hormonspiralen som er årsaken, det går forøvrig fram at det er en av bivirkningene for den. Med hilsen Bjørn Robert Olsen Det er etterhvert tallrike eksempler på at kvinner som har fått utført nyretransplantasjon har hatt normale graviditeter, og de har i alle tilfeller fått kortison i svangerskapet. Ved noen tilfeller av gjentatte aborter forebygger vi nye aborter ved å gi kortison. Så det er ikke min erfaring eller vitenskapelig bevis for at kortison er årsak til abort. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197658-hjelp-underlivsbl%C3%B8dninger/#findComment-1395693 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Takk for svaret, Det var rart at du mener at kortisonbehandlingen ikke var årsaken til den mislykkede graviditeten. Gynekologen som foretok urskrapingen var av en annen oppfatning. Hun har også fåt høre fra andre leger at det ikke er bra å gå på så store doser kortison som hun gjør over lang tid , opptil 25 mg. Det andre hun føler seg ganske sikker på er at det er hormonspiralen som er årsaken, det går forøvrig fram at det er en av bivirkningene for den. Med hilsen Bjørn Robert Olsen Hormonspiralen ble tatt ut i 2003, effekten borte i løpet av få dager. Slimhinnen i livmoren skiftes dessuten ut ved hver menstruasjon, så det er helt umulig at det kan være en effekt nå! Ny hilsen fra Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197658-hjelp-underlivsbl%C3%B8dninger/#findComment-1395698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.