Gå til innhold

Et annet usosialt vedtak av H -Krf og Venstre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Diabetikere fikk tidligere automatisk særfradag som følge av at de er avhengige av å ha et kosthold som koster mer enn det andre må ha. Enkelte typer mat og næringsmidler kan være både medisin og gift for denne gruppa.De får ikke dette fradraget lenger. Nå må de ta vare på kvitteringene og legge de ved selvangivelsen for å dokumentere ekstra utgifter. De eneste dette gavner er vel bare byråkratene som får mer å gjøre?

Dette er enda en grunn til ikke å stemme Høyre, Krf eller Venstre

Skrevet

Nå spør jeg av ren uvitenhet altså, ikke for å være spydig, men er en diabetikers kosthold så avhengig av spesialprodukter? Vanlige sukkerfri-produkter koster vel ikke (stort) mer enn de med sukker? Og kunstig søtstoff er det mye dyrere enn vanlig sukker?

Skrevet

Nå spør jeg av ren uvitenhet altså, ikke for å være spydig, men er en diabetikers kosthold så avhengig av spesialprodukter? Vanlige sukkerfri-produkter koster vel ikke (stort) mer enn de med sukker? Og kunstig søtstoff er det mye dyrere enn vanlig sukker?

Jeg tenkte på det samme som deg. Trodde at når en var diabetiker måtte en passe nøye på å spise regelmessig og ikke spise/drikke produkter med for mye sukker i. Ikke at de måtte ha så mange spesialprodukter...

Skrevet

Jeg tenkte på det samme som deg. Trodde at når en var diabetiker måtte en passe nøye på å spise regelmessig og ikke spise/drikke produkter med for mye sukker i. Ikke at de måtte ha så mange spesialprodukter...

Både min far og hans kjæreste (og mine eks-svigerforeldre) er diabetikere (diab2 og diab1) og ingen av dem har store merutgifter av den grunn såvidt jeg vet.

Gjest skjønner ikke vitsen
Skrevet

Greit at det nærmer seg valgdagen nå, men kan det være nødvendig å poste innlegg med hver minste lille sak som plager deg i norsk politikk? :) Greit at du ikke vil vi skal stemme borgerlig, men denne saken kommer neppe til å omvende noen uansett...

Heia Venstre!!

Skrevet

Greit at det nærmer seg valgdagen nå, men kan det være nødvendig å poste innlegg med hver minste lille sak som plager deg i norsk politikk? :) Greit at du ikke vil vi skal stemme borgerlig, men denne saken kommer neppe til å omvende noen uansett...

Heia Venstre!!

Duh, nå har det vært Venstretråder dag og natt på dol ganske lenge, så du tåler sikkert at representanter fra andre partier også har lyst å si noe.

Ørkenvandreren
Skrevet

De har sikkert funnet ut at det er mange som svindler med dette automatiske særfradraget, derfor kreves det dokumentasjon.

Og hvis du har ditt på det tørre, hva er problemet med å dokumentere dine faktiske merkostnader?

Forøvrig trodde jeg det var i "gamle dager", på 80-tallet hvor det nærmest bare var Heistad sine produkter som var tilpasset de som hadde spesielle kostholdsbehov, at diabetiker-kost var dyrt.

Idag er jo sukkerfrie varer en trend, og ikke koster de mer enn sukkerholdige varer heller. Så hva er ditt problem som diabetiker da?

Kanskje det faktisk er slik at du er en av dem som har hatt en urettmessig fradragsfordel her....?

Skrevet

Både min far og hans kjæreste (og mine eks-svigerforeldre) er diabetikere (diab2 og diab1) og ingen av dem har store merutgifter av den grunn såvidt jeg vet.

Nei, jeg kjenner to som er diabetikere, og de spiser og drikker da vanlig mat (unntatt light-saft/-brus), tror jeg!

Hvis det er riktig at de ikke behøver annen mat enn oss,synes ikke jeg det er riktig at de skal ha særfradrag. Det at de må være nøye med mengde mat og tidspunkter har jo ikke noe å si på privatøkonomien.

Skrevet

Jeg kan ikke se at det er usosialt at de som faktisk har ekstra utgifter pga medisinske behov skal måtte dokumentere det?

Det som ER usosialt er jo ordninger som lett kan og blir missbrukt når det gjelder særfradrag. Det går fort ut over de som er reelle behovshavere. For hvis kostnadene ved slike særfradrag blir urimelig høye, så vil de bli forsøkt redusert. Og det vil nettopp gå ut over de som trenger det mest.

Så dette er heller nok en god grunn til å la den sittende regjering fortsatt få sitte.....

Skrevet

Heia Venstre!!

hæ?

Skrevet

Skulle tro at slike fradragsmuligheter heller burde gjelde for de som f.eks trenger glutenfri kost.

For det koster en del mer....

Men da er kanskje problemet å få gode diagnoser for slike plager...?

Skrevet

Kanskje det heller er du som burde lære litt mer om diabetes?

Skrevet

Heia Venstre!!

Bah! Enhver politisk interessert må få legge ut nye tråder i disse tider, uansett parti.

"............................................"

Gjest Diabetikeren
Skrevet

Hvorfor må Osiris lære mer om diabetes? Det h*n sier er jo sant.

Skrevet

Hvorfor må Osiris lære mer om diabetes? Det h*n sier er jo sant.

Nei, det er slett ikke sant at alle diabetikere har ekstra utgifter! De spiser helt vanlig mat, de må bare passe på at de ikke får for mye sukker og stivelse, pluss spise regelmessig.

Noen bruker mye medisiner, andre bruker ikke medisiner i det hele tatt, de regulerer sykdommen med riktig kosthold.

Det er derfor selvsagt at utgifter må dokumenteres, det holder så klart ikke med en legeerklæring på at man har diabetes, det i seg selv sier ingen ting.

Skrevet

Jeg kan ikke se at det er usosialt at de som faktisk har ekstra utgifter pga medisinske behov skal måtte dokumentere det?

Det som ER usosialt er jo ordninger som lett kan og blir missbrukt når det gjelder særfradrag. Det går fort ut over de som er reelle behovshavere. For hvis kostnadene ved slike særfradrag blir urimelig høye, så vil de bli forsøkt redusert. Og det vil nettopp gå ut over de som trenger det mest.

Så dette er heller nok en god grunn til å la den sittende regjering fortsatt få sitte.....

Hvis du tror at det er en enkel jobb å samle kvitteringer så tro omgjen. Det er en kjempebelastning og selv om jeg har fått fradrag på 70 000 i sykdomsutgifter flere ganger så er jobben med å samle kvitteringer og å skrive selvangivelsen så ille at jeg de siste årene rett og slett ikke har orket.

Så man kan si at det er lettere med standardfradraget som er 8800 kr som jeg får men som da diabetikerne har mistet.

Skrevet

Mange diabetikere kan ikke spise noe med sukker i. Det er veldig mye skjult sukkerinnhold i mange matvarer, og de må ligge unna slikt. Matvarer helt uten sukker må de ofte handle på helsekost.

Skrevet

Heia Venstre!!

Jeg har postet TO slike saker jeg.Vel har jeg svart på en del andre poster, men jeg er nok ikke den som skal ha skyld/ære for at dol har utvikla seg til en valgkamparena. Jeg har gjort dette i det siste kun som svar på visse Venstrefolks valgkamp her inne. Høyresida kan jo ikke ha monopol her?

Skrevet

De har sikkert funnet ut at det er mange som svindler med dette automatiske særfradraget, derfor kreves det dokumentasjon.

Og hvis du har ditt på det tørre, hva er problemet med å dokumentere dine faktiske merkostnader?

Forøvrig trodde jeg det var i "gamle dager", på 80-tallet hvor det nærmest bare var Heistad sine produkter som var tilpasset de som hadde spesielle kostholdsbehov, at diabetiker-kost var dyrt.

Idag er jo sukkerfrie varer en trend, og ikke koster de mer enn sukkerholdige varer heller. Så hva er ditt problem som diabetiker da?

Kanskje det faktisk er slik at du er en av dem som har hatt en urettmessig fradragsfordel her....?

Jeg er ikke diabetiker så jeg snakker ikke for meg selv

Skrevet

Jeg handler og lager mat til en mor med diabetes, så jeg tror jeg kan ganske mye faktisk. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...