Gå til innhold

Et annet usosialt vedtak av H -Krf og Venstre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg handler og lager mat til en mor med diabetes, så jeg tror jeg kan ganske mye faktisk. :o)

Hva er det hun spiser som gjør at det blir dyrere enn andres mat?

Skrevet

Mange diabetikere kan ikke spise noe med sukker i. Det er veldig mye skjult sukkerinnhold i mange matvarer, og de må ligge unna slikt. Matvarer helt uten sukker må de ofte handle på helsekost.

Ok, men da er det vel bare rett og rimelig at de som har såpass spesielt kosthold må dokumentere det og at de som spiser vanlig mat med enkelte unntak bare ikke "snylter" på systemet?

Gjest spiser  vanlig kost
Skrevet

Nå spør jeg av ren uvitenhet altså, ikke for å være spydig, men er en diabetikers kosthold så avhengig av spesialprodukter? Vanlige sukkerfri-produkter koster vel ikke (stort) mer enn de med sukker? Og kunstig søtstoff er det mye dyrere enn vanlig sukker?

Kjenner fler med diabetes, både unge og gamle. Ei av dem fikk det da hun var 3 år.

Ingen av dem må ha spesielle matprodukter.

Spiser vanlig, men begrenser kakespising ol.

Bare tull at de må ha fradrag for spesielt dyre matvarer.

Skrevet

Mange diabetikere kan ikke spise noe med sukker i. Det er veldig mye skjult sukkerinnhold i mange matvarer, og de må ligge unna slikt. Matvarer helt uten sukker må de ofte handle på helsekost.

Og hvor stor prosent av de som er diabetikere er det som ikke kan spise noe med sukker. Da kan du jo ikke spise et eple en gang.

Ettersom det er store avvik, kan man ikke skjære alle over en kam.

Skrevet

Hva er det hun spiser som gjør at det blir dyrere enn andres mat?

Skal man unngå alt med sukker i så kan man ikke engang kjøpe ketsjup eller tomatbønner eller de fleste suppe og sausposer på vanlig butikk. Det er så utrolig mye det er sukker i. Lista kan gjøres meget lang. Alle Heistadvarene er for eksempel veldig mye dyrere enn andre likedane varer.

Skrevet

Skal man unngå alt med sukker i så kan man ikke engang kjøpe ketsjup eller tomatbønner eller de fleste suppe og sausposer på vanlig butikk. Det er så utrolig mye det er sukker i. Lista kan gjøres meget lang. Alle Heistadvarene er for eksempel veldig mye dyrere enn andre likedane varer.

Det svarer seg ikke økonomisk å kjøpe suppeposer, bedre å lage maten selv. Sunnere også.

Det gjør jeg, og da unngår jeg alt saltet og sojaen i ferdigproduktene også. Litt andre godsaker de tilsetter også, som ikke jeg vil ha for mye av.

Heistad er ikke dyrere enn annet syltetøy, hvis man ikke pleier å kjøpe Nora med 60% (eller hvor mye det er)tilsatt sukker. Dessuten kan man lage det også enkelt selv.

Men nok om det. Poenget er hvor mange prosent av alle som har mottatt støtte for å være diabetikere, som har behov for det du sier????

Mener du at det er så stor prosentandel at man kan glemme de som får støtte uten å trenge det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...