Gjest (Anonymous) Skrevet 19. februar 2001 Del Skrevet 19. februar 2001 Har et litet spml. Jeg arbeider natt og er gravid i uke 13. På grunn av sterke smerter i bekkenet greier jeg ikke å sove under disse arbeidsperiodene.(på dagen altså) Arbeider 7 netter på rad og så har jeg fri 7 netter.. Er dette skadlig for barnet? Jeg sover tre fire timer totalt på et døgn. Dette er mit tredje barn så at det er bekkenplager som holder meg våken er det ikke noe tvil om. Passer også på å spørre om kynnere er helt ufarlige? Jeg springer masse trapper på jobb, har ikke mulighet å bruke heis, og når jeg da er "ferdigsprunget" trekker seg livmoren sammen..dette gjør ganske vondt, men det går jo over etter en liten stund. Men det er hver gang jeg går i trappen, jeg må skynde meg litt siden det er masse å holde på med.. På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19773-jeg-sover-ikke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 19. februar 2001 Del Skrevet 19. februar 2001 Jeg synes det høres ut som om du i første omgang trenger å ta en prat med din arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktet til å strekke seg rimelig langt i å tilrettelegge arbeidet for den gravide. Nattearbeid i seg selv er slitsomt fordi vår biologiske rytme tilsier at kroppen trenger hvile på natta. Noen tar dette greit, men for de av oss som har problemer med å ta oss inn i løpet av dagen, kan det bli i tøffeste laget. Du trenger å sove, det er udiskutabelt. Hvis du ikke klarer å finne søvnen på dagtid, bør du få fri fra nattjobbing en periode. På mange sykehus vil de gravide bli fritatt fra nattjobbing, så det er rimelig akseptert i samfunnet at nattevakter og svangerskap hører til tider dårlig sammen. Smertene i bekkenet ditt må du ta hensyn til, så de ikke blir verre. Hvis du føler at du blir verre av belastningen på natta, bør sykemelding vurderes hvis ikke du kan få letter arbeidsoppgaver. Kynnerne dine er jeg imidlertid mer bekymret over. De skal ikke gjøre vondt når man er 13 uker på vei, selv om de går over etter en stund. I verste fall kan de bli så sterke at man kan se en forandring på livmorhalsen, i retning av at en modningsprosess er på gang, noe som ikke bør skje før de siste ukene av svangerskapet. Dette bør du legge fram for din jordmor/lege også. Det er ikke riktig at du skal kjøre deg så hardt at du risikerer noe, hverken i forhold til egen helse eller svangerskapet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19773-jeg-sover-ikke/#findComment-86924 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.